Gå til innhold

Dogo Canario

Gjest Gjest_Anita_*

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Illiya
Skrevet

Klippet fra et innlegg på Canis:

http://www.canis.no/innlegg.php?nr=82662&a...er=4&side=3

"Rasen passer utmerket som vakthund, men er også velegnet som utstillingshund, tjeneste og familie/selskapshund. Rasen er terratorialsk og rolig og knytter raskt sterke bånd til sin eier og familie. Rasen egner seg for hundevandte"

Ulemper med DC:

*DC er en stor og kraftig hund. En hund på denne størrelsen er ikke hyggelig å eie hvis grunnoppdragelsen / dressuren svikter eller mangler. DC anbefales i utgangspunktet ikke som førstegangs hund, i så tilfelle anbefales det ekstra sterkt å sette seg godt inn i fornuftig hundeoppdragelse, samt å delta på kurs.

*En DC ER en vokterhund! Det innebærer at en DC valp bør/må sosialiseres MYE ! Positive opplevelser med div. mennesker og andre hunder er MEGET viktig!

*En del DC'er kan være vanskelige ovenfor hunder av samme kjønn - igjen - sosialisering er viktig!!!

*DC er en atletisk utgave av molossene. Den tåler mye aktivitet, selv om den ikke krever det.

Ellers kan du se i disse hundeforaene:

www.doggis.no

www.canis.no

Gjest Fluksi
Skrevet
Klippet fra et innlegg på Canis:

http://www.canis.no/innlegg.php?nr=82662&a...er=4&side=3

"Rasen passer utmerket som vakthund, men er også velegnet som utstillingshund, tjeneste og familie/selskapshund. Rasen er terratorialsk og rolig og knytter raskt sterke bånd til sin eier og familie. Rasen egner seg for hundevandte"

Ulemper med DC:

*DC er en stor og kraftig hund. En hund på denne størrelsen er ikke hyggelig å eie hvis grunnoppdragelsen / dressuren svikter eller mangler. DC anbefales i utgangspunktet ikke som førstegangs hund, i så tilfelle anbefales det ekstra sterkt å sette seg godt inn i fornuftig hundeoppdragelse, samt å delta på kurs.

*En DC ER en vokterhund! Det innebærer at en DC valp bør/må sosialiseres MYE ! Positive opplevelser med div. mennesker og andre hunder er MEGET viktig!

*En del DC'er kan være vanskelige ovenfor hunder av samme kjønn - igjen - sosialisering er viktig!!!

*DC er en atletisk utgave av molossene. Den tåler mye aktivitet, selv om den ikke krever det.

Ellers kan du se i disse hundeforaene:

www.doggis.no

www.canis.no

Har lest alt det dær, fant det da jeg søkte på Dogo Canario på google, men var ute etter enda mer info.

Skal sjekke canis sia :)

• 1 måned senere...
Gjest Killers
Skrevet

Hei, har en dogo valp hjemme nå og må si den har en selvtilit som ingen annen hund jeg har hatt. Den leke biter og kan fort bli voldsom i leken. Reagerer med enda mere aggresjon hvis du rister den. Ser ut som den må taes atskillig hardere en noen annen valp jeg har hatt. Samme gjelder hvis den får tak i mat, en voldsom aggresjon hvis du prøver å hindre den. Satser dog på at det gå seg til med rett korreks men sjønner at dette er ikke for pingler da det ser ut som hunden tåer veldig mye før den overgir seg.

Kan nevne at en bekjent har en Afrikans løve hund( hannvalp 41kg) som han gikk tur med i Arendal i vår, da en løs dogo kom løpende og angrep. Direkte strupebit, løfter opp løvehunden og sleper den etter seg mens eieren henger etter i tauet!

Her er tydligvis krefter og aggresjon i en slik kombinasjon at det er skremmende.

Gjest Illiya
Skrevet
Hei, har en dogo valp hjemme nå og må si den har en selvtilit som ingen annen hund jeg har hatt. Den leke biter og kan fort bli voldsom i leken. Reagerer med enda mere aggresjon hvis du rister den. Ser ut som den må taes atskillig hardere en noen annen valp jeg har hatt. Samme gjelder hvis den får tak i mat, en voldsom aggresjon hvis du prøver å hindre den. Satser dog på at det gå seg til med rett korreks men sjønner at dette er ikke for pingler da det ser ut som hunden tåer veldig mye før den overgir seg.

Kan nevne at en bekjent har en Afrikans løve hund( hannvalp 41kg) som han gikk tur med i Arendal i vår, da en løs dogo kom løpende og angrep. Direkte strupebit, løfter opp løvehunden og sleper den etter seg mens eieren henger etter i tauet!

Her er tydligvis krefter og aggresjon i en slik kombinasjon at det er skremmende.

Har du en dc, skal du være enda mer forsiktig med å "ta den" enn med en annen hund. Du trigger nemlig aggresjon ved å gjøre det.

Den skal ikke tas hardt i det hele tatt!

Alle valper kan bli voldsomme og bite når de leker. Da avslutter du bare leken uten videre. Alle hunder blir mer aggresive hvis du rister de, de vil da forsvare seg!

Mange hunder har også mataggresjon, de vil forsvare maten sin, og den bygger du bare opp enda mer om du prøver å hindre den i å spise maten. Får valpen tak i noe den ikke skal ha, bytter du det med en godbit i stedet for å ta fra den.

Med en hund med slike krefter må du vite hva du gjør!

Skaff deg kunnskap!

Skrevet
Har du en dc, skal du være enda mer forsiktig med å "ta den" enn med en annen hund. Du trigger nemlig aggresjon ved å gjøre det.

Den skal ikke tas hardt i det hele tatt!

Alle valper kan bli voldsomme og bite når de leker. Da avslutter du bare leken uten videre. Alle hunder blir mer aggresive hvis du rister de, de vil da forsvare seg!

Mange hunder har også mataggresjon, de vil forsvare maten sin, og den bygger du bare opp enda mer om du prøver å hindre den i å spise maten. Får valpen tak i noe den ikke skal ha, bytter du det med en godbit i stedet for å ta fra den.

Skaff deg kunnskap!

Signerer - og signerer HØYLYDT!!!

Risting og annen fysisk vold fremmer enten aggressjon - eller underkuethet!

Med en "kamphund" vil det sansynligvis trigge...

Jeg har selv en blandinggutt (rottweiler/corso) på 1 år. Han er verdens mest sosiale og snille. Går sammen med andre hunder uansett kjønn, katter, kyr, sau - rams opp - og han er veldig god med ungene. Jeg bruker ALDRI fysisk avstraffelse. (jeg er også utdannet hundetrener)

De eneste ganger jeg merker hans "kamplyst" er dersom man leker voldsomt.

Og jo MER voldsomt - og MER "hissighet" i leken fra hunden.

Det er da MIN oppgave som hundeeier å korrigere - slik at leken IKKE går over grensen. Ergo: Ikke voldsom lek. Og blir hunden for voldsom, avsluttes hele leken. Jeg snur ryggen til - og han får INGEN oppmerksomhet. Ingen ord, ingen blikk, ingen reaksjon.

Dermed er jo ikke leken moro - for det er ingen respons.

Nå vet han hvor grensen går og klarer å styre det selv. Men det må læres - og helst med tålmodighet og konsekvent avslutting av lek. IKKE med fysisk straff.

Når det gjelder det hele tråden startet med her....

Om man bør takke ja til en DC.

Det aller, aller viktigste man gjør er å lære alt som er om rasen.

Man må vite hva rasen opprinnelig ble bruk til og hvilke egenskaper som ligger i hundens nedarvede gener. Ut i fra dette må man så tilegne seg kunnskap til å vite HVA som bør dempes, HVA som bør oppmundres og hvilken mental og fysisk trening som må til for at hunden skal trives, få brukt sine instinkter på en konstruktiv måte - og det viktigste av alt: Hva som stresser en hund og hva som girer den opp. En stresset hund vil få mange uønskede egenskaper.

Så må man tenke igjennom hvilke egenskaper man ønsker at en DC skal ha som voksen og hva som bør læres inn...

-Vil man ha en STOR hund som hopper opp på andre mennesker?

-Vil man ha en STOR hund som trekker i båndet?

-Vil man ha en STOR hund som bjeffer mot alt og alle?

-Vil man ha en STOR hund som ikke er "sikker" i hjemmet?

-Vil man ha en STOR hund på fanget i sofaen når den blir voksen?

-Vil man ha en STOR hund tiggende ved bordet med nesen i middagen?

-osv, osv.

Dette må tenkes igjennom - og grensene og treningen på dette bør starte alledede som liten valp.

Vær MILD med valpen. La den prøve og feile - men korriger VENNLIG uønsket adferd fra starten av.

Vil man ikke ha hundene hoppende opp etter seg når den er voksen, så ikke la den gjøre det selv om den er en søøøøøt og liten valp NÅ.

Vil man ikke ha en STOR hund som leker for voldsomt som voksen - så start avlæringen som valp ved å avslutte leken. osv.

Igjen - og dette er UANSETT rase:

Sett dere inn i raseegenskaper og bruksområder.

Snakk med oppdrettere og andre eiere av rasen og skaff kunnskap om egenskaper, fordeler og ulemper på den måten

Tenk igjennom hva dere ønsker av hunden som voksen (i oppførsel generellt)

Tenk igjennom hva dere skal ha hunden til før dere velger rase - sjekk rasens egenskaper (igjen)

Tilegn dere kunnskap om hund generellt - spesielt hundens språk - som forøvrig er MYE er nyansert enn det "alle" ser og vet.

Boken "På talefot med hunden" av Turid Rugaas gir en glimrendre skildring av hundens forskjellige dempende signaler. Disse kan med fordle brukes av mennesker ovenfor hunder til hjelp i læring og samspill.

Lykke til med valg av hund/rase! :)

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Bente_*
Skrevet

Hei!

Et aldri så lite tips når det kommer til dere som virkelig har lyst på en DC, vil være å kontakte raseklubben, og via den oppdrettere og eiere som faktisk har erfaring med rasen.

Et av de dårligste stedene å skaffe seg info på er forumer på internett... Det kommer mange meninger fra folk som ikke har satt seg spesiellt godt inn i rasen, og langt fra kjenner den:)

Raseklubben Norsk Dogo Canario Klubb har webadresse:

www.ndck.info

Send gjerne en mail!

PS! Innleggene fra Lars, som er en erfaren oppdretter, er flotte!

Mvh,

Bente/ www.barkaskennel.com

Gjest Gjest_Bente_*
Skrevet

Et lite NB!

Har man trøbbel med en DC-valp i forhold til rang og mat - SKAFF DEG HJELP! Med de rette metodene skal den ikke bli aggressiv! Blir den det, bruker du feil metode...

Ved henvendelse til klubben kan du få hjelp til å finne en klubb eller trener som kan hjelpe deg!

Skrevet

Kjempe flott rase som er en ypperlig familiehund. Vurderer denne rasen selv etterhvert :)

• 4 måneder senere...
Skrevet
Hehe, ser nå at det gikk litt fort i svingene når jeg skrev det innlegget. Amstaff er selvfølgelig forbudt, men jeg kjenner noen som hadde amstaff før forbudet og de fikk jo lov til å fortsette å ha den. Der skjedde det en logisk glipp ;)

Det er ikke en glipp! I norge er det ikke lov med tilbakevirkende lover.. det vil si at kjøpte du hunden lovelig og har papirer på dette. kan ingen ta fra deg hunden. ved mindre den er farlig for omgivelsene.. :sjenert:

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Hei, vi er de heldige eiere av ei dogo Canario tispe på over 2 år.

Vi bor landlig til slik at hundene går i stor inhegning når de er ute. Behøver nok ikke mye mosjon, men behøver å gå tur. Er utrolig familiær, elsker barn. Er store dyr, og skal jeg være ærlig så hadde jeg ikke valgt et slikt dyr som min første hund. Har hatt flere hunder tidligere, og dette er vår andre dogo. Den vi nå har er ikke akkurat så lærevillig, men den første vi hadde kunne vi tatt til bronsemerke når den var 6 mnd.Det er med hunder som mennesker at de er like forskjellige de som oss.Vår dogo veier neste 60 kg. Et slikt dyr må være oppdragent, og det å oppdra en så stor hund tar både tid og krefter. Så vær sikker på at du har nok /TID/KREFTER OG PLASS før du velger en så stor hund. Anbefaler uansett rase at du går kurs. Sosialiserte hunder fungerer best.

Lykke til! mvh Kjersti

Gjest hundemann
Skrevet

Skaff deg kunnskap!

Jeg har kunnskap, etter å ha oppdratt mer enn tjue hunder av forkskjellig rase, av dem mange tøffe elghunder. Hvis du avslutter lek fordi hunden viser aggresivitet, oppfatter den det som at den kan vinne over deg ved å være aggresiv. Det er ille med små hunder, men med store, kraftige bikkjer er det livsfarlig. En valp som er aggresiv må få rask og kontant korreks slik at den aldri er i tvil om sin plass på rangstigen. Får valpen tak i noe den ikke skal ha, skal du forlange at den gir deg det, ikke belønne den med godbiter for å være ulydig. Det er pokker ikke rart det er mange gærne bikkjer der ute dersom det er slik de oppdras. Jeg håper inderlig at du ikke har hund.

Mine bikkjer er og skal være underdaninge. Friske, glade, selvsikre og trygge bikkjer som kjenner sin plass og vet at aggresivitet overfor mennesker er helt uakseptabelt.

TS- jeg har aldri trent en DC, men har erfaring med både Bullmastiff og Amstaff. Slike hunder er svært gode familiehunder, men krever streng og helt konsekvent lydighetstrening fra ung alder. De er så selvsikre og har slike krefter at de mer enn andre raser vil utfordre lederen. En slik hund som er feil oppdradd er farlig. Er dette din første bikkje ville jeg valgt noe annet.

Skrevet

Ohoi, Nordenstam v2.0? :P

Har forsåvidt ingen personlig erfaring med, eller negativt å si om rasen, men vil vel ikke anbefale den som en førstegangshund. Dette gjelder selvsagt mange andre raser også, kan fort bli for mye hund i hendene på en uerfaren eier.

Gjest Illiya
Skrevet
Jeg har kunnskap, etter å ha oppdratt mer enn tjue hunder av forkskjellig rase, av dem mange tøffe elghunder. Hvis du avslutter lek fordi hunden viser aggresivitet, oppfatter den det som at den kan vinne over deg ved å være aggresiv. Det er ille med små hunder, men med store, kraftige bikkjer er det livsfarlig. En valp som er aggresiv må få rask og kontant korreks slik at den aldri er i tvil om sin plass på rangstigen. Får valpen tak i noe den ikke skal ha, skal du forlange at den gir deg det, ikke belønne den med godbiter for å være ulydig. Det er pokker ikke rart det er mange gærne bikkjer der ute dersom det er slik de oppdras. Jeg håper inderlig at du ikke har hund.

Mine bikkjer er og skal være underdaninge. Friske, glade, selvsikre og trygge bikkjer som kjenner sin plass og vet at aggresivitet overfor mennesker er helt uakseptabelt.

TS- jeg har aldri trent en DC, men har erfaring med både Bullmastiff og Amstaff. Slike hunder er svært gode familiehunder, men krever streng og helt konsekvent lydighetstrening fra ung alder. De er så selvsikre og har slike krefter at de mer enn andre raser vil utfordre lederen. En slik hund som er feil oppdradd er farlig. Er dette din første bikkje ville jeg valgt noe annet.

Takk for den du!

Joda, jeg har to, og de er som du beskriver....friske, glade, selvsikre og trygge hunder, som ikke er aggressive overfor noen. Så joda, det går fint an å få til hunder med andre metoder enn dine også.

Skrevet

Det er jo her du misforstår... Illiya har jo totalt rett!!!!

Dersom du underkuer hundene med metoden du snakker om her, så skaper du faktisk tikkende bomber... Hadde jeg brukt slike metoder på mine hunder (corso/rottweiler) er jeg søren ikke sikker på om jeg hadde turt ha dem i hus... Hva da når det klikker for 50-60 kg hund??

Nei, vettu...

Lære seg hundespråk og oppdra som en hund - ikke med mennesketillagde ting som at de skal være underdaninge og diverse. De skal være glade, samarbeidsvillige, trygge, ha selvtillit og være sikker på at du beskytter dem i diverse situasjoner. -Som en ulvefamilie, egentlig.

Men viktigst av alt: FORSTÅ hund!

Ja, jeg er utdannet hundetrener, og tar til meg "vrak" som samtlige har gitt opp, og som er anbefalt avlivet grunnet "aggressjoner" og diverse... Alt fra små "nussehunder" til 60-70 kg adrenalin i utfoldelse.... Og somoftest er reaksjonen deres å "ta" meg (forsvar)- og jeg har fått meg mange bitt av disse "bombene" i begynnelsen grunnet deres usikkerhet fordi de er behandlet hardt... Men av over 50 hunder jeg har trent og hatt inne i flere måndeder på rehabliltering, er det INGEN som har trengt avliving etter MILD trening, avlæring og opptrening... Jeg har måttet bygge opp igjen disse "bomgene som har gått av" - og metodene det snakkes om i innlegget over bryter ned....

Jeg har også drevet oppdrett, driver hundeskole og har tatt til meg skikkelige mishandlingstilfeller av hunder som utagerer på det meste. Bruker man riktige metoder er det ikke den hund som ikke kan "fikses".. Hadde jeg underkuet disse hundene hadde reaksjonen blitt deretter.

En stor og "tøff" hund har ENDA mer behov for å bli forstått og oppdradd til å bli en mild og fin hund - nettopp for å ungå avisoverskrifter.

Å nekte hunden å bruke sitt språk - som nevnt over her - vil man IKKE oppnå dette. Desverre reagerer ikke de fleste hunder på å bli behandlet feil. Noen går i sin egen miserablitet og godtar, er underkuet og aksepterer dette, mens andre blir avisoverskrifter...

Nei, ny kunnskap er kommet til verden! Når da kunnskapen er at "nei, man TRENGER ikke være hard med hundene for å få dem velfungerende, milde og fine - hardhet gjør dem faktisk usikre..." ... Hvem F**** er det da som VELGER harde metoder?? Liker man å være hard med hundene??

VIL man være stygg med sin hund, som da skal være ens beste venn??

Skjønner ikke tankegangen....

• 1 år senere...
Skrevet

Heisann, du lurer på denne rasen dogo canario, denne rasen har vi kjempe god erfaring med, vi har ei jente på 3 år, som elsker hunden til naboen som er en dogo canario, hunden elsker barn og det finnes ikkje noe vondt i dogo canario, en føler seg utolig trygg på denne rasen, kjempe fint gemytt og en flott familie hund. Jenta våres på 3 år forguder denne hunden, å hun er så snill og passer på jenta vår når dem er i lag! Denne rasen har nok litt for mye dårlig rykte, men vi kan absolutt anbefale denne som familie hund. for den er en utrolig flott, fin og oppmersom rase.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...