Gå til innhold

Dogo Canario

Gjest Gjest_Anita_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anita_*

Jeg lurer på om noen her har erfaring med dogo canario hunder?

En kamerat av meg har en dogo canario tispe som skal ha valper nå, og han vil gjerne gi meg en.

Han skryter veldig av rasen og sier de er enkle å oppdra, trenger veldig lite mosjon, er utrolig barnevennlige osv.

Hunden han er søt og snill, men jeg føler ikke jeg vet nok om rasen til å ta imot.

Jeg har et barn på to år, og jeg har lite erfaring med hunder.

Dogo canario er jo en ganske stor hund, og for å være ærlig er jeg ganske skeptisk.

Noen som har erfaring med dogo canarioer her? Går de godt med barn/andre hunder? Er de egentlig noe for uerfarne folk? Hvor mye mosjon skal de ha?

På forhånd takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon

Jeg har ikke personlig kjennskap til rasen, men lurer på om den ikke ble nevnt i forbindelse med hundeloven der bl.a. Pittbull ble forbudt å holde!?

Dessuten vet jeg at det er strenge restriksjoner på hold av rasen i Tyskland, selv om det ikke er et total forbud.

Dette var jo det negative, men det er faktisk stort sett alt jeg har hørt om rasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert dogo canario, presa canario og de andre lignende rasende, i håp om å skaffe meg en selv. Det jeg har funnet ut er at du BØR ha erfaring med hunder (og helst store hunder) før du skaffer deg en slik. De er absolutt familiehunder og flesteparten går fint sammen med barn! De har heller ikke så stort aktivitetsnivå, men krever endel oppmerksomhet likevel.. Jeg har ikke personlig erfaring utover de undersøkelsene jeg har gjort, men jeg har BARE for positivt inntrykk av rasen. At de har blitt nevnt som forbudt, er bare tull! Det er store hunder som ofte ser litt skumle ut, men det er absolutt ingenting vondt i dem! For din egen del, siden du ikke har erfaring med hund, vil jeg råde deg til å takke nei til en dogo canario. Finn deg heller en mer "vanlig" hund, som ikke krever så mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ut i fra det jeg vet om rasen så har den jo et visst vokterinnstinkt som man må vite hvordan takle. Ellers så skal de være greit og trivelige hunder. Det man må huske på er at dette er jo en stor hund med mye muskler så kontroll er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Jeg har studert dogo canario, presa canario og de andre lignende rasende, i håp om å skaffe meg en selv.

At de har blitt nevnt som forbudt, er bare tull!

dogo canario og presa canario er faktisk samme hunderase da! Presa canario var det hunden ble kalt før den ble godkjent som rase, men dogo canario er det offisielle navnet.

Rasen dogo canario ble nevnt i forbindelse med forbudet jo, på lik linje med f.eks. Amstaff. Ingen av de rasene ble forbudt!

Edit: Var forresten inne på siden du nevnte AnnChristin86, må si jeg ble imponert. Synes ikke det er så mange slike sider som faktisk også nevner ulemper ved rasen! Om rasen på den siden er absolutt verdt å lese ;)

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At de har blitt nevnt som forbudt, er bare tull!
De er ikke forbudt i Norge p.t., men det har vært vurdert om rasen skal forbys. Det er for øvrig riktig, som det allerede er nevnt her, at rasen i Tyskland er underlagt strenge restriksjoner dersom den skal tillates holdt.

Rasen dogo canario ble nevnt i forbindelse med forbudet jo, på lik linje med f.eks. Amstaff. Ingen av de rasene ble forbudt!

Eh, jo. Amstaff ble forbudt uten at jeg skal begi meg inn på en diskusjon om hvor velbegrunnet det var i forhold til en del andre hunderaser...

Ut fra det jeg vet om hunder med et sterkt utviklet vaktinnstinkt er neppe dette en rase jeg ville ha anskaffet meg dersom jeg var uerfaren med hunder og hadde små barn i huset. (Faktisk er jeg svært usikker på om jeg ville ha anskaffet hund i det hele tatt i den situasjonen...). Den er stor og sterk og ut fra det lille jeg vet om rasen, er den krevende. Det er for så vidt alle hunder, men ansvaret man påtar seg vokser naturlig nok med hundens størrelse og styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Hehe, ser nå at det gikk litt fort i svingene når jeg skrev det innlegget. Amstaff er selvfølgelig forbudt, men jeg kjenner noen som hadde amstaff før forbudet og de fikk jo lov til å fortsette å ha den. Der skjedde det en logisk glipp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-20040820-1204-0.html

Disse rasene er forbudt:

a) Pitbullterrier,

b) amerikansk staffordshire terrier,

c) fila brasileiro,

d) toso inu,

e) dogo argentino

En hundemann jeg kjenner mener pitbullterrier og amerikansk staffordshireterrier er samme rasen, men vet det er delte meninger om dette.

Leit at de ble forbudt, var vel heller menneskeskapte feil som feilslått avl og kamphundtrening som skapte problemet, ikke hundene i seg selv.

De hundene jeg kjenner og har kjent av i dag forbudte raser har uten unntak vært flotte hunder med godt gemytt og god oppdragelse. Det har vel mye med eierne å gjøre også, tenker jeg.

Enhver dust kan ødelegge en Golden Retriever liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Dogo Canario gutt (5 mnd) selv. Han er snill, sta og rampete. Har en datter på 5 år også. Jeg jobber som hundefrisør og har hatt 2 hunder selv (Grand Danois, Colli). Det går fint sammen med datteren og lille kanin vår, men ofte hunden kommer hoppende og biter oss i hender, føtter... (han er en valp og skifter tennenne). Jeg har sår over alt. Datteren er redd ham, ofte sitter opp på stua og kjøkken bord og roper: mamma! Etter min erfaring, DG krever mye opmerksomhet og er ikke verdens leteste rase. Han har et godt voktinstinkt og beskytter oss allerede nå. Stor sett går det veldig greit, jeg er optimistisk (min mann er litt skeptisk, men han har 0 erfaring med hunder). Valpen vokser raskt, skal roe seg ned og blir en fin familiehund. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Gjest Gjest_lars_*

Hei, ser dere har en liten diskusjon om rasen her og klarte ikke la være å engasjere meg :) Jeg er selv oppdretter av rasen og har 5 voksne DC`er og noen valper.. Rasen er i utgangspunktet ikke mer krevende enn en hvilken som helst annen rase, når man er i situasjonen at man har barn i huset bør man spørre oppdretter om råd, det vil f.eks være bedre med en valp som ikke er alltfor dominant for en barnefamilie. Ser det er en her som skriver at valpen leker og biter og ungen er redd, det høres ut som om dere har latt valpen(snart hunden) få gå allt for langt og at valpen snart bestemmer over dere. Dette er veldig synd. Det er eiernes plikt å oppdra og lære valpen hva den får lov til å ikke, vi mennesker er der for hundene til å sette grenser og gi kjærlighet. en hund som ikke får klare grenser med engang blir en hund som stadig kan prøve seg og dominere. Dette kan det bli uhell av på sikt, og da spiller det ikke hvilken rase man har. Man skal tenke på at av ett kull på 8 valper er det vanlig at 30% er dominerende 30% midt i mellom og resten forsiktige ( dette er ikke noe fasit men det pleier å stemme).

Dogo canario er en rase som i mine øyne krever mye mindre enn enn shæfer f.eks. Rasen er meget laidback og selvsikker, en god vakthund med gjeterhundegenskaper. Rasen begynner å bli veldig populær i utstillingsammenheng også. Dette er en familiehund og selskapshund/terapi.

Men jeg må pressisere at det er en stor og kraftig hund som må dresseres og sosialiseres fra 2-6 mnd alder, det er meget viktig å være "streng" men kjærlig og ikke minst konsekvent. om man former DC på en riktig måte får man verdens beste og tryggeste hund for hele familien, og en god beskytter. Det er viktig å rådføre seg med oppdrettern å få råd og veiledning om man møter på problemer, valpekurs og dressur kurs er også en fordel. Man bør sette seg grundig inn i rasen på forhånd enten man har hatt hund tidligere eller ikke, og lese boka om rasen, da er man bedre forberedt. Dogo canario går i utgangspunktet meget godt med barn, men man skal aldri la små barn være alene med hunder uansett rase fordi barns lek kan noen ganger bli oppfattet av hunden som noe annet.

På vår hjemmeside kan dere lese mer om rasen og fordeler og ulemper under valpeinfo http://dogocanarionorge.no/

Håper dere som lurte på litt fikk mer oppklart og ta gjerne kontakt om dere har spørsmål :)

Mvh: Lars

Docanor Kennel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dogo canario er jo en ganske stor hund, og for å være ærlig er jeg ganske skeptisk.

Hvis du er skeptisk, er svaret ganske enkelt; Si nei!!!

Skaff deg ikke hund før du føler at alt er riktig ift barn, rase, erfaring....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kameraten din kan ikke være den skarpeste kniven i skuffen når han sier at dogo canario er en enkel hund. Dette er IKKE en rase for uerfarne!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_lars_*

Hei Anita, til deg som startet tråden, mitt råd til deg er å starte med enn mindre rase du vet du vil komme til å klare å håndtere, det er også trist for hunden å måtte bli omplassert om det ikke skulle fungere for dere.

Mvh: Lars

Docanor kennel

http://dogocanarionorge.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Gjest Gjest_Elisabeth_*

Heisann.

Må nesten tilføre noe til denne diskusjonen. Jeg kjøpte meg en tispe valp hos Lars, (Docanors kennel) for nesten 2 år siden. Ho har fått en helt "normal" oppdragelse for å kunne fungere best mulig som en familiehund. Har tantebarn som også har bodd her i samme huset som min Dogo Canario, det har mer enn fungert godt helt fra første dag;-) Faktisk så har jeg aldri før sett en tryggere familie hund enn vår store hund. At Tonje på 4 år inviterer hunden opp på trampolinen for å hoppe, eller legger seg opp på hunden når den ligger i hundesengen, gir henne noe godt eller hva mer en 4åring kan komme på å finne på, har gjort båndet mellom henne og hunden til noe helt unikt. Faktisk når barna leker med barbiehester på gulvet har det hendt at hunden har selv hentet seg en barbiehest for så å sette seg hos barna med leken i munnen. Alle hunder trenger frisk luft og mosjon, fordelen med min Dogo er at ho vil bli med ut, men er like glad for en kort tur som en lang. Stresser seg aldri opp om det er en dag hvor det ikke ble noen tur i det hele tatt. Nå har jeg fått meg en datter som nå er 2 mnd gammel. Mange vil vel tenke " stor hund og spedbarn!... Hjelp! " Selv om hunden min aldri hadde sett et så lite barn før har dette gått over all forventning. Hunden er like rolig og grei som før. Når barnevogna er på vei ut på tur, spretter ho opp fra senga si og logrer så fint- da vet ho at det er tur å få. Så min erfaring med Dogo er så absolutt positiv og ønsker å dele min erfaring med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går dogo canario sammen med andre hunder? Kan det bli trøbbel om man allerede har en hund fra før av, og så skaffer seg en dogo canario? De har jo blitt brukt som kamphunder en del steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...
Gjest per vålnes
Hvordan går dogo canario sammen med andre hunder? Kan det bli trøbbel om man allerede har en hund fra før av, og så skaffer seg en dogo canario? De har jo blitt brukt som kamphunder en del steder...

Min erfaring er at de kan trenge litt tid til å akseptere andre hunder, men det går som regel bra. Mens noen, tisper spesielt, kan hende aldri vil akseptere andre ( eller enkelte individer ). Med enkelte dogo/presa canario må man alltid være litt obs. på at de ikke går av vegen for et solid slagsmål. I det hele tatt er rasens territoriale instinkter såpass sterke at man har i grunn og bunn litt mer hund å passe på enn med mange andre raser. Men det er kjempeherlige hunder. Har selv syv stykker, og kan egentlig ikke tenke meg å ha en annen rase igjen. Har hatt både alaskan malamute, dobermann, husky, schæfer og rottweilere tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Jeg lurer på om noen her har erfaring med dogo canario hunder?

En kamerat av meg har en dogo canario tispe som skal ha valper nå, og han vil gjerne gi meg en.

Han skryter veldig av rasen og sier de er enkle å oppdra, trenger veldig lite mosjon, er utrolig barnevennlige osv.

Hunden han er søt og snill, men jeg føler ikke jeg vet nok om rasen til å ta imot.

Jeg har et barn på to år, og jeg har lite erfaring med hunder.

Noen som har erfaring med dogo canarioer her? Går de godt med barn/andre hunder? Er de egentlig noe for uerfarne folk? Hvor mye mosjon skal de ha?

På forhånd takk for svar:)

hei, jeg anbefaler gjerne en dogo, men de krever en del og du må få gått på dresserkurs fra de er små, ellers vil du, også jeg ha problemer med og gå tur med de. disse hundene begynner og bli vanlige rundt i norge, også med avl, så du må høre rundt og pass på at du ikke får noe som er avla galt, mange av nye kull i norge har fått mye leddproblemer, men jeg har 2 stykker selv, og barn har jeg fra 1 år, og de går veldig greit, og de trewnger ikke altfor mye tur, hehe, men du får en trofast og god venn som passer på deg og ditt. hunden blir som du vil ha den og den er veldig letttrent også, jeg har hatt scæfer og amstaff tidligere og for min del har dette gått greit, men .... man alltid passe på med små unger, kult om du fikk en,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Fluksi

Ser at dette er en gammel tråd, men har vært på nettet å lest og syntes ikke jeg fant så veldig mye informasjon.

Har vært innom de forskjellige kennel sidene, men vil vite enda mer om rasen, stell, gemytt, utseende osv..alt egentlig :)

Noen som har sider å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...