ski.glad Skrevet 13. november 2007 #1 Skrevet 13. november 2007 Jeg er 3 uker på vei og kjæresten min vite at jeg er gravid i går. (jeg fikk vite det på Fredag) I dag fridde han til meg og jeg svarte ja, men spørsmålet er : burde vi vente til vi har fått barnet med å gifte oss ???
Amalie_85 Skrevet 13. november 2007 #2 Skrevet 13. november 2007 Det må vel gå ut på hva dere føler selv. Noen gifter seg mens dem er gravide, andre venter. Heldig du Vært sammen i en mnd, blir gravid og nå bryllup
ski.glad Skrevet 13. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 13. november 2007 Jaja. Heldig og heldig. Alt har kommet som sjokk på meg da. Og jeg som er så uerfaren og 24 år. :S Vanskelig situasjon for meg, men jeg forstår at andre bruker lengre tiden enn 1 mnd. Ok... litt heldig da
Amalie_85 Skrevet 13. november 2007 #4 Skrevet 13. november 2007 Hehe, skjønner hva du mener. Jeg er bare 22 og uerfaren jeg og (sikkert ikke noe bedre at jeg er student) Føler meg veldig tatt på senga, kan jo ingen ting om det med små barn, hva skal de ha på seg. Når sove, når spise. o.s.v. Men ingen har fridd til meg da selv om jeg er gravid Kanskje du kan be kjæresten din ringe kjæresten min
Nigo-san Skrevet 13. november 2007 #5 Skrevet 13. november 2007 Jeg tror jeg ville ventet med bryllup til etter at barnet var kommet. Helt uaktuelt med en bryllupsdag uten sjampis... Bortsett fra det, så tror jeg du kan gjøre akkurat som du har lyst til selv!
*Emma* Skrevet 13. november 2007 #6 Skrevet 13. november 2007 (endret) Jeg ville ventet. Ser ikke for meg min eneste bryllupsdag i gravidkjole og helt uten vin og champis. Trøtt og tung, sliten i bena og med halsbrann... NEi altså alle får det jo ikke sånn, men jeg ville ventet! Endret 13. november 2007 av *Emma*
ski.glad Skrevet 13. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 13. november 2007 Min sambo vil ha det før - jeg vil ha det etter. Håpløst. Menn altså.. ! Han klarer vel ikke å vente 9 mnd... skikkelig tulling !!!
Gjest *marie* Skrevet 13. november 2007 #8 Skrevet 13. november 2007 Gratulerer :-D Både med baby og forestående bryllup Jeg er enig med den fremtidige mannen din, så jeg hadde tatt bryllupet først, i alle fall selve vielsen,så kan dere heller holde fest etterpå. Grunnen til at jeg hadde valgt denne løsningen er kanskje ikke spesielt romantisk,men skyldes juss. Dersom uhellet er ute, er det ikke spesielt gunstig å ikke være gift med barnets mor/far. Lykke til :-D
Trampe Skrevet 13. november 2007 #9 Skrevet 13. november 2007 Jeg ville holdt de to tingene adskilt. Det var mye styr å planlegge og organisere et bryllup, og du vet aldri hvilken form du er i som gravid. Samtidig synes jeg det er koselig å glede seg over de to begivenhetene hver for seg. Men det er meg da. Om dere skal gifte dere i det stille på et kontor eller noe blir det selvsagt noe annet, men et stort bryllup kan bli mye for en gravid brud.
Maja_83 Skrevet 13. november 2007 #10 Skrevet 13. november 2007 Om du er tre uker på vei så er det jo ikke engang sikkert at du bærer barnet frem, så kanskje du skal se det an en måned før dere bestemmer dere...? Uansett så ville jeg valgt å feire bryllup etter at babyen er kommet, et bryllup bør jo være noe man har overskudd til
Gjest Marillia Skrevet 13. november 2007 #11 Skrevet 13. november 2007 Om du er tre uker på vei så er det jo ikke engang sikkert at du bærer barnet frem, så kanskje du skal se det an en måned før dere bestemmer dere...? Det der var vel ikke akkurat nødvendig?
Lilywhite Skrevet 13. november 2007 #13 Skrevet 13. november 2007 Foreldrene mine skulle gifte seg i august, men fremskyndet bryllupet tre måneder fordi de ble gravid litt før de hadde tenkt Egentlig ville de vente til etter jeg var født, men mormor tok en sjefsavgjørelse og insisterte på at de burde gifte seg først Hehe... Men de ville ta det før mamma ble "altfor gravid" og planla bryllup på 2 måneder. Giftet seg når mamma var 3 måneder på vei...kunne ikke se det på bildene at hun var gravid, men mamma sa hun var rimelig sliten etterpå. Det var også vanskelig å få de lokalene de helst ville ha etc på kort tid... Det er også noe å tenke på i dag... Mange planlegger bryllup 1-2 år i forveien, så det kan bli vanskelig å organisere alt på kort tid, få riktig lokale, kirke etc... Jeg synes ikke det ser så pent ut å være høygravid i brudekjole, så dere bør jo gifte dere ganske snart hvis dere skal gjøre det før barnet kommer.... Tror jeg ville ventet til etterpå, siden formen ikke alltid er den beste når man er gravid... litt søtt at kjæresten din synes det er vanskelig å vente, jeg synes også det er langt frem til vårt bryllup om halvannet år, men hvis jeg var i deres situasjon ville jeg ventet til babyen var blitt 6-12 mnd
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #14 Skrevet 13. november 2007 Jeg ville holdt de to tingene adskilt. Det var mye styr å planlegge og organisere et bryllup, og du vet aldri hvilken form du er i som gravid. Samtidig synes jeg det er koselig å glede seg over de to begivenhetene hver for seg. Men det er meg da. Om dere skal gifte dere i det stille på et kontor eller noe blir det selvsagt noe annet, men et stort bryllup kan bli mye for en gravid brud. Enig. Jeg var gravid i 3. mnd da vi giftet oss og jeg var i skikkelig dårlig form. I tillegg så hadde vi planlagt å gjøre det meste selv så det var en ganske slitsom tid uka før bryllupet... Det er ikke den dagen i mitt liv hvor man bør drømme om å gå og legge seg før alt har begynt.
*Tausa* Skrevet 14. november 2007 #15 Skrevet 14. november 2007 Jeg er 3 uker på vei og kjæresten min vite at jeg er gravid i går. (jeg fikk vite det på Fredag) I dag fridde han til meg og jeg svarte ja, men spørsmålet er : burde vi vente til vi har fått barnet med å gifte oss ??? Gratulerer med graviditet, forlovelse og en mann som elsker deg! Det kommer helt an på hva type bryllup du vil ha. Hvis du vil ha et "prinsessebryllup" med 90+ gjester, prinsessekjole, DEN kirka, DET lokalet etc., må/bør dere vente til etter babyen er født. Vil dere gifte dere enkelt, ha en enkel seremoni og bare de aller, aller nærmeste på middag etterpå, vil det trolig gå greit å ta det før barnet kommer (uten at jeg kan snakke av erfaring, da jeg aldri har gått gravid selv). Hva med å gifte dere med en enkel seremoni på nyttårsaften (gitt at kirka har "ledig") og kose dere sammen med familien og kanskje noen få venner etterpå? Det vil neppe være mye mer arbeid, da man uansett pynter og lager god mat på nyttårsaften. Eller dere kan gjøre som *marie* foreslår: en enkel seremoni (enten kirke eller tinghus) og festen senere, for eksempel på 1 års bryllupsdag. På den måten har dere alt det juridiske på plass når barnet blir født, men du vil kunne nyte champagne og vin på bryllupsfesten. Lykke til!
Malama Skrevet 14. november 2007 #16 Skrevet 14. november 2007 Om du vil ha "det prinsessebryllupet", så tar det nok litt tid å planlegge også, så sånnsett er det greit å vente da ja. Vi giftet oss et år etter at han fridde. Vi trengte ikke hele det året på å planlegge bryllupet, men vi trengte å begynne planleggingen da for å få lokale og tid i kriken, for det ble opptatt... (Jeg hadde forøvrig slett ikke noe problem med å ha bryllupsfesten min uten champis, men det var ikke fordi jeg var/er gravid, jeg bare drikker ikke. Og hadde en fantastsik dag likevel.) Men, det er noe med det med å risikere hoven ben, sliten kropp, bekkenløsning og sliten kropp... Du vet jo aldri hva slags form du vil være i, etterhvert. Og bryllupsplanlegging, i alle fall av et litt stort bryllup med en del gjester, og om man er litt sånn som liker å ordne en god del selv, ER faktisk en del jobb i perioder... En annen ting er: ER du 3 uker på vei? Det tror jeg nemlig ikke, dersom du fant det ut på fredag. Et svangerskap regnes fra første dag i siste mens, om du er 3 uker på vei er det fortsatt en uke til du venter den mensen som ikke kommer...
ashera Skrevet 14. november 2007 #17 Skrevet 14. november 2007 Om du ønsker deg kirkebryllup, men lokevel vil ha giftermål fort, kan dere jo gifte dere på tinghuset helt enkelt nå, for å ha det juridiske i orden – og så ha kirkelig velsignelse og "full pakke" etter at barnet er født. Det er det mange som gjør.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2007 #18 Skrevet 14. november 2007 Jeg er 3 uker på vei og kjæresten min vite at jeg er gravid i går. (jeg fikk vite det på Fredag) I dag fridde han til meg og jeg svarte ja, men spørsmålet er : burde vi vente til vi har fått barnet med å gifte oss ??? Her kan du lese litt om fordelene og ulempene ved å være gift eller samboer: http://forbruker.no/pengenedine/dinerettig...icle1700137.ece I det daglige spiller det vel ikke så stor rolle om man er gift eller samboer. De virkelige fordelene av å være gift merker en vel først den dagen det man ikke tror kan skje en selv skjer. Ingen tror vel at man skal dø når man er 24. Du tror ikke at huset brenner eller at du kolliderer heller, men man kjøper forsikringer for det. Til og med teite forsikringer på mobiltelefon og TV. Vel litt utenom poenget, men... Hvorfor ikke "forsikre seg" og gifte seg først som sist? Vi giftet oss da jeg var fire måneder på vei. Hovedgrunnen var det juridiske. Bryllupet ble planlagt på fire uker og vi hadde det som her kalles "full pakke" og "det prinsessebryllupet": Hvit kjole som ble kjøpt på 3 dager og tilpasset noen dager før bryllupet (det syntes ikke at jeg var gravid da), blomster, personlige innslag i vielsen, sminke, frisør, gjester (ALLE kunne (eller ordnet det slik at de kunne) komme), 3-retter med vin og sjampis (ikke til meg da), kaffe og kaker, bar, musikk, dans, fotografering, bryllupsnatt på hotell, bryllupsreise etterpå. Ja, alt som "hører med" og vi hadde en helt fantastisk dag. Kunne jo tatt en enkel vielse og resten senere, men vi tok nå alt på en gang og det gikk helt fint. Det er forskjell på folk og det er vanskelig å si hvordan formen din blir. Jeg var ikke i spesielt god form (kvalme, oppkast, vondt i bekken og rygg), men det man vil får man til. (Passet på å få et par dager ferie/tok det helt med ro og bare slappet av noen dager før bryllupet slik at jeg også kunne nyte dagen og ikke bare dukke opp som ei oppvridd vaskefille.) Det er forskjell på hvordan folk er til å planlegge også, noen kan planlegge et bryllup på kort tid, mens andre trenger (eller vil ha) lengre tid. Når det er så kort tid så må du bare finne ut hva slags alternativer du har og ta en avgjørelse og stå for den. Du har ikke "et helt svangerskap" på å finne ut hvilken farge du skal ha på serviettene For vår del passet det bra å få det til før barnet kom. Det er sikkert slitsomt å planlegge bryllup med en baby i huset også. Så må jo dere finne ut hva du ønsker deg av både juridisk trygghet og vielse/bryllup(sfest) og så må dere velge det som er rett for dere begge (alle tre).
*Emma* Skrevet 14. november 2007 #19 Skrevet 14. november 2007 En annen ting er: ER du 3 uker på vei? Det tror jeg nemlig ikke, dersom du fant det ut på fredag. Et svangerskap regnes fra første dag i siste mens, om du er 3 uker på vei er det fortsatt en uke til du venter den mensen som ikke kommer...Det lurte jeg litt på også....de fleste er ihvertfall 4+ noe når de finner det ut (dvs om de testet på edn dagen de venter mens.) Det er vel få testet som slår ut sikkert 1 uke før mensen??
Susan Sto Helit Skrevet 16. november 2007 #20 Skrevet 16. november 2007 Jeg giftet meg da jeg var 4,5mnd gravid. Bryllupet var planlagt en god stund i forveien da, og invitasjonene var allerede sendt da vi fant ut at vi var gravide. Hadde veldig flaks med at datoen var satt midt i 2. trimester, for det var den eneste delen av graviditeten jeg ikke var sliten og dårlig! Hadde en kjempefest! Og kan ikke huske at jeg savnet alkohol det minste, selv om alle andre drakk. Kjolen var kjøpt før graviditeten, og måtte tilpasses bittelitt. Men det var alikevel ikke synlig at jeg var gravid. Det er litt slitsomt å planlegge bryllup mens man er gravid, spesielt når man ikke er helt i form. Men jeg er i ettertid utrolig glad for at jeg gjorde dette mens det bare var meg og mannen. Å planlegge bryllup mens man har liten unge, må være mye vanskeligere. Synes det å ha lite barn er veldig altoppslukende i lang tid. Har jeg litt tid til overs nå, vil jeg heller bruke den på venner og familie, og ikke planlegging. Jeg hadde uten tvil mer tid og overskudd da jeg var gravid enn det jeg har som småbarnsmamma.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå