Gjest care Skrevet 11. april 2003 #1 Skrevet 11. april 2003 Gule påskekyllinger og malte påskeegg pryder butikkvinduer og private hjem. Kyllingen blir forbundet med påsken fordi den symboliserer det nye livet, og det er også grunnen til tradisjonen om å spise egg i påsken. Men hvordan har egentlig verpehøna og slaktekyllingen det? Verpehøna legger egg og lever hele livet i et nakent nettingbur hvor hun har ca. et A4-ark å boltre seg på. Gulvet i buret skrår, slik at eggene triller ned på samlebåndet, for at de skal bli enklere å samle inn. Bevegelsesfrihet, vingeflaksing, noe å plukke og sparke i kan hun bare glemme. Systemet er effektivt og energibesparende. Hønas energi skal brukes på å produsere egg til oss forbrukere. Slaktekyllingen er alt frem for å spise mye og vokse raskt, slik at det blir mye kjøtt på kroppen. Kyllingen vokser så hurtig at skjelettet etter hvert ikke tåler vekten, og den lille må slaktes knapt en måned gammel. Hadde et menneskebarn vokst like raskt, ville den ha veid 100 kilo når den var en måned. Transport til slakteriet. Siste rapporter fra Statens Dyrehelsetilsyn, viser at i 2002 døde hele 66.800 fjørfe på vei til slakteriene! Dette er en økning fra tidligere år, til tross for at Statens Dyrehelsetilsyn de siste årene har satset på å få ned antallet dyr som omkommer ved hjelp av kursing, informasjon og inspeksjoner. Tall som ikke blir rapportert inn overhodet, er alle de som i tillegg blir skadet under plukking og transport. Bevisste forbrukere. Er dagens fjørfehold en driftsform den norske forbrukeren vil ha? Er dette "produkter" vi kjøper med god samvittighet? Eller vil vi betale litt ekstra, slik at dyrene får det så godt så lenge de lever? Alternativer. Kjøpe økologiske egg og kyllingkjøtt! I økologisk husdyrhold er dyrene sikret et friere liv, og er det beste alternativet vi har til dyrevennlig mat i dag. Guide til butikker og kjeder som selger økologiske produkter finner dere her: http://www.naturianer.no/. Hva kan du gjøre? * Være en bevisst forbruker og kjøp produkter som ikke innebærer dyrelidelser. * Påvirk ditt nettverk og snakk dyrenes sak. Husk: Dyrene er tause aktører i sin egen kamp. * Engasjer deg politisk eller gjennom media.
Labella Skrevet 12. april 2003 #3 Skrevet 12. april 2003 Veldig bra innlegg care :D Prøver så godt jeg kan å være en bevisst forbruker, men et spark i baken av og til er nyttig likevel!
Modesty Blaise Skrevet 18. april 2003 #4 Skrevet 18. april 2003 Fy flate, jeg er sjokkert! skjer dette virkelig i Norge! det er bra at du-care holder oss oppdatert på hva som egentlig skjer... jeg støtter det du sier og skal virkelig tenke over hva jeg spiser og kjøper. Bra innlegg, care.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå