Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #1 Skrevet 13. november 2007 Hjelp meg! Jeg har fått melfluer i huset. Trodde jeg var blitt kvitt de. Kastet all tørr mat i skapene og vasket ned hele kjøkkenet. Men etter noen uker var det plutselig noen av disse små møll-lignende vesnene som fløy rundt her igjen. Hva gjør jeg?????
Gjest Borghild Skrevet 13. november 2007 #2 Skrevet 13. november 2007 Æsj så ekkelt. Ring skadedyrkontrollen så sprayer de ned huset ditt og da dør de. Fluene altså. Og alt som måtte være av larver.
Gjest hyggelig Skrevet 13. november 2007 #3 Skrevet 13. november 2007 jeg har også fått melfluer som ser ut som møll! jeg har forsøkt "alt". støvsuge kjøkkenskapet før man rundvasker det, kastet alt som var i hele skapet (tok ingen sjanser), ventet 2 uker før jeg satt nytt mel inn dit osv. og ca 1 mnd etter var de tilbake... klarer ikke å finne ut hvor i skapet de befinner seg, heller... i tillegg hørte jeg noen på jobben som sa at melfluer har en tendens til å fly fra skap til skap slik at alle kjøkkenskapene tilslutt er "infiserte" med flueegg osv!!! væææ...!! har ellers et "rent og pent" hus, så ikke noe å si på hygienen altså... følger spent med på svar!
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #4 Skrevet 13. november 2007 De legger visst egg i ørsmø kriker og kroker og sprekker.... Og ikke bare på kjøkkenet! Noen som vet råd? Skadedyrkontrollen og spraye ned hele huset? Det høres da drastisk ut. Hos meg som kommer det en og annen i uka - som flue altså. Men hvor ligger alle disse eggene/larvene? Det er jo de jeg må få kverket? Er det noe spesielt middel som jeg selv kan spraye i kriker og kroker???
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #5 Skrevet 13. november 2007 Er de farlige? Jeg mener for oss mennesker å få i oss? Hva skjer om vi spiser noe som eggene eller larvene er i? Kan man se larvene og eggene? Æsj altså....
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #6 Skrevet 13. november 2007 Melflue???? Man har enten melbiller eller bananfluer. Hva blir det neste? Bananbille?
Lizzee Skrevet 14. november 2007 #7 Skrevet 14. november 2007 Det er visst melmøll det heter. Syntes å huske at TV2 Hjelper Deg hadde noe om dette en gang - og fant dette her: Link til TV2 Hjelper deg Melmøll
Gjest hyggelig Skrevet 14. november 2007 #8 Skrevet 14. november 2007 Jaaaaa, fysj og fysj!!!! det er akkurat slike melfluer som flakser rundt på kjøkkenet mitt med jevne mellomrom!!!! usj og æsj, får gåsehud bare jeg ser på bildet av en! jeg kjøpte inn 4-5 forskjellige melposer på coop obs i påska, og dagen etter var problemfluene i hus. og de er her enda får bare en eller to i uka(?), men allikevel... det er to for mye! jeg fant foresten tre hvite/lysegule ormer i en pakke rosiner jeg har hatt stående et par måneder. jeg skjønte ikke hvordan det kunne ha seg til, men etter å ha lest linken din lizzee skjønner jeg jo hva det er. lite appetittelig,da!
Gjest Gjest_Laila_* Skrevet 15. november 2007 #9 Skrevet 15. november 2007 Åhh. så godt det var å endelig finne ut hva slag ubudne husdyr vi har fått i huset! Våre gjester hadde kost seg i en stor boks med solsikkefrø i fjor sommer. Boksen hadde stått på et godt og varmt rom i fred og ro, og da jeg skulle begynne å mate fuglene bare "levde" hele innholdet i boksen. Skjønte jo da hvor de få bevingede krypene som hadde dukket opp på et roterom hadde kommet fra. Med STOR tålmodighet tror jeg vi endelig har kommet fandenskapet til livs. (Møtte på en melflue sist uke, men den ble ikke gammel!) I den mest intensive perioden "plukket" vi fluer hver kveld oppunder taklista på roterommet og noen ganger kom vi også over larver. De hadde slått seg til mellom et par puter til hagestoler, så de bare kastet vi. De er rett og slett ekle, og det var en nedtur hver gang vi kom over nye tilfeller. Gi ikke opp!! De blir borte etter hvert. Støvsuger er kjempefint instrument!!
Gjest Gjest_Sylvia_* Skrevet 29. juni 2008 #10 Skrevet 29. juni 2008 Uff, har det samme problemet gående hos oss! i dag har jeg kastet atl av tørr-varer og kjøpt inn nytt som jeg legger direkte i lufttette plast-beholdere. På den måten kan de ihvertfall ikke komme inn til melet og heller ikke ut om de allerede er der. Men jeg er urolig for at de kanskje har lagt egg inn i de små hullene som er i skapene for å kunne regulere hyllehøyden. Så ihvertfall sånne spinnetråder der... Så jeg ok frem støvsuger og insektspray. I tillegg, bare gor å være helt sikker, fylte jeg igjenn hullene med sparkel:) Men ett problem til...jeg har funnet flere av disse møllene inne i walkin-garderoben!!! Spiser de tøy også??? Trodde kanskje det bare var en viss type møll som gjorde det...Eller har de "bare" lagt egg der inne?? Uwæææ, utrolig ekkel tanke!
Gjest Glør Skrevet 29. juni 2008 #11 Skrevet 29. juni 2008 De legger visst egg i ørsmø kriker og kroker og sprekker.... Og ikke bare på kjøkkenet! Noen som vet råd? Skadedyrkontrollen og spraye ned hele huset? Det høres da drastisk ut. I utgangspunktet holder det fjerne alt melet, og vaske godt og ofte. Kontakter du ett skadedyrfirma vil de også be deg forsøke dette først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå