Gå til innhold

Jeg vil ikke amme

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Selma_*
Skrevet

Hei :sjenert:

Jeg har et unaturlig forhold til amming, og synes det er direkte ekkelt. Jeg vil ha barn i framtiden, men bare tanken på å kanskje måtte amme gjør at jeg nesten gruer meg. Jeg har ei venninne som ikke ammer, ammet bare i 2 dager, og ungen klarer seg helt fint. Hun klarer også å være sosial selv om babyen er bare 2 mnd gammel. Føler at mange mødre som ammen blir totalt bundet av ungen, og glemmer seg selv og andre fordi NÅ ER DET AMMETID når som helst.

Jeg tror også det det båndet ei ammende mor har med sitt barn kan også skapes mellom ei som ikke ammer.

Jeg er alikevel litt redd for å møte mye motstand blandt feks, leger, sykepleiere og andre mødre når min tid kommer.

Er amming nødvendig? Noen leger sier ja, andre nei.

Vil gjerne kunne snakke litt om dette her :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke nødvendig. Det blir fine mennesker av barn vokst opp på morsmelkserstatning (MME) også.

Men det er helt klart best for barnet om man har mulighet til å amme - spesielt de første månedene. Morsmelk inneholder antistoffer mot sykdom, og det reduserer bl.a. risiko for astma/allergi/eksemplager for barnet senere.

Om en mor er sosial eller ikke de første månedene etter fødsel tror jeg ikke har noe med amming eller ikke å gjøre. Med mindre du med sosial mener å røyke og drikke alkohol... Det har med innstilling å gjøre, med hvor frisk man er, hvor friskt barnet er, hvor med far er, og hvor mye støtte man har i annen familie. Og hva man har lyst til som nybakt mor rett og slett.

Så nei, du MÅ ikke amme. Men om du syns det er "ekkelt", bør du kanskje vurdere hvorfor du synes det. Har det med at bryst for deg er en erogen sone? For det går over i ammeperioden, og det tenker man ikke på i det hele tatt under ammingen - jeg lover. Kroppen din kommer til å få vesentlig mer juling i andre faser av svangerskap/fødsel enn under amming.

Tenke litt på hvorfor syns jeg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler det samme.Det må være opp til hver enkelt.Ingen i helsevesenet kan tvinge deg til å amme.(Selv om mange nybakte mødre utsettes for massivt press på sykehuset).Jeg har en venninne som bare sa at hun gjorde det for å slippe alt maset,men brukte pumpe og flaske istenfor..Hver må gjøre det de føler for.Alle mødre vil det beste for barna sine uansett.

Skrevet

Me sosial mener jeg at hun kan feks ta en kaffe med ei venninne, uten babyen, eller dra på byen og ta en øl, eller ta en film kveld osv. De fleste ammende mødre, som jeg har møtt, gjør ikke sånne ting, fordi de sier at de ammer. Kan hende de gjør det 2 ganger i mnd, men ikke mer enn det. Min venninne tar seg tid til sånt 1-2 ganger i uka. (Det er en pappa inn i bildet som passer på når hun er borte)

Med ekkelt, mener jeg nok med at pupper er noe personlig og intimt som jeg forbinder med kun en ting, og det er SEX, og det at jeg er gravid skal ikke gjøre at jeg plutselig må vise de i det offentlig.....

Synes det ofte er på kanten med ammende mødre som "slengern ut" hvor som helst uten å ta hensyn. Spiste på restaurant noen uker siden, og tok den bare frem 1m unna meg og begynte å amme. Kunne til og med høre lyden....fysj Skjønner ungen trenger mat, men det finnes flasker også!

• Liker 1
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor gammel barnet til denne venninnen din er. Men om man føler behov for å gå ut og drikke øl/kaffe uten barnet et par ganger i uka allerede de første tre månedene, syns jeg det virker mer rart enn å amme.

Største grunnen til at mammaer oftest ikke er ute flere ganger i uken de første månedene, har nok med sliten kropp og manglende nattesøvn å gjøre vil jeg tro. Slik var det iallefall for meg.

Det er klart det er lettere å reise fra baby som tar flaske. Men det er fullt mulig å få ammende babyer til å ta flaske også, slik at far kan være med babyen dersom mor føler behov for alenetid. Mange jeg kjenner som gjør det slik, uten at de kutter ut næringen morsmelk gir babyen av den grunn.

Pupper er personlig JA. Intimt også JA. Men at du forbinder de kun med sex har nok å gjøre med at du aldri har brukt dem til annet. Det er tross alt amming de er skapt for. Du trenger jo ikke offentliggjøre dem fordet... Mange måter å amme på.

• Liker 2
Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Morsmelk er det beste du kan gi barnet ditt. Les det som bella domina skriver om det

Om du ikke vil slenge puppen din rundt omkring når du er ute, kan du pumpe deg, helle det på flaske å gi barnet ditt morsmelk på den måten. Det samme om du skal treffe venner på byen, kino o.l. så kan du pumpe deg først.

Pupper er først og fremst noe vi damer har fått utdelt fordi vi er istand til å få barn som igjen skal gi næring til barnet i form av brystmelk.

Pupper er først og fremst ment til det - ikke som noe sexy vi har fått tildelt.

Ingen tvinger deg til å amme, men næringen i din morsmelk er tilpasset ditt barn. Kanskje du forandrer mening når du faktisk får et spebarn ;)

Ellers gir bella domina utfyllende og bra svar som du bør lese!

Som nevnt så kan du pumpe ut brystmelk å gi det til barnet på flaske! http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=149

Endret av Silmarill
Skrevet

Jeg har det på samme måten som deg. Jeg VIL ikke amme, synest der er ekkelt rett og slett, og jeg blir kvalm. Tanken på at noen skal suge på brystvortene mine er....uhh.... og at folk kan sitte å se på og studere brystvortene/puppene mine, nei takk! Uansett hvor naturlig det er med amming, så er en pupp en pupp...

Jeg kommer derimot til å gjøre et forsøk med å amme kun når jeg er alene, for at barnet skal få antistoffene fra morsmelk. Evt vil jeg prøve med pumpe, for at barnet skal få litt morsmelk. (Har ikke stor tro på pumping, da ingen i slekten min får ut melk på den måten,..men jeg skal hvertfall prøve!) Jeg kommer til å bruke mme i tillegg.

Jeg synes det er ok at du velger å ikke ville amme, det er din avgjørelse. Men jeg synes du burde lære deg å respektere at de som ammer, de ammer, og ikke forvente at de skal bruke flaske på restaurant fordi det sjenerer deg!

• Liker 2
Skrevet

jeg respekterer de som ammer, men visse grenser finnes det, og å amme offentlig når folk spiser ol synes jeg er frekt.

• Liker 1
Gjest Gjest Julie
Skrevet
Hei :sjenert:

Jeg har et unaturlig forhold til amming, og synes det er direkte ekkelt.

Jeg er alikevel litt redd for å møte mye motstand blandt feks, leger, sykepleiere og andre mødre når min tid kommer.

Er amming nødvendig? Noen leger sier ja, andre nei.

Det finnes jo alternativer, som benyttes av mange kvinner verden over. Når din tid kommer er det fortsatt du selv som bestemmer hvordan du vil gjøre ting. Helsepersonellet kommer med råd og anbefalinger slik de gjør til alle. Det er opp til deg om du velger å følge de norske anbefalingene. Det finnes jo så mange anbefalinger. Kan du ikke vurdere alle og ta et valg på det du synes er best selv? :)

Skrevet

Du skal absolutt gjøre det du føler deg mest komfortabel med. Unger vokser godt opp på MME. P.g.a ammeproblem har ingen av mine fått sørlig mye pupp. Likevel er de alltid friske og har ingen "traumer" selv om de ikke ble ammet til de var 2-3 år.

Skrevet
jeg respekterer de som ammer, men visse grenser finnes det, og å amme offentlig når folk spiser ol synes jeg er frekt.

Syns egentlig ikke det er frekkere at babyer spiser offentlig enn at voksne gjør det jeg da. Babyer (og da snakker jeg om de små altså) trenger mat hyppig og kan ikke vente et par timer til man kommer hjem. De som har holdninger som du viser her, utviser rett og slett en kunnskapsløshet som er ganske skremmende (harde ord jeg vet det - men dine holdninger på dette støter meg faktisk, selv om jeg ikke ammer baby nå).

Jeg vil heller ikke se pupper på kafe. Men med dagens ammebher, ammetopper og et babyteppe, er det slett ikke nødvendig heller. Det er fullt mulig å amme diskret. Men om du blir kvalm av å høre babyens dielyder. Vel - da mener jeg det er du som har et problem.

og så er jeg skikkelig irritert på meg selv for at jeg gidder å svare deg på dette, for jeg tror egentlig ikke på at det er ment oppriktig. Det må da være skrevet for å provosere - ingen unge kvinner kan tenke slik i 2007? :gråte:

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt blir det folk av de som får MME også! Og jeg er enig i at det kan være vel mye ammehysteri for tiden. Det er ikke alle dette passer for, og det skal man respektere. Jeg synes du skal gjøre det som passer for deg, uten tanke på hva andre måtte mene.

Men jeg har en liten kommentar til dette:

Føler at mange mødre som ammen blir totalt bundet av ungen, og glemmer seg selv og andre fordi NÅ ER DET AMMETID når som helst.

... og det er at selv om jeg hadde litt ammetrøbbel i starten med min eldste, så er jeg sjeleglad for at jeg fikk til ammingen etterhvert. Fordi det er så enkelt når man først kommer i gang! Jeg ville personlig følt meg mye mer bundet av ørten flasker som må renses, ha tilgang til varmt vann, måtte planlegge mating hver gang vi skulle på besøk, halve flasker som ikke blir tømt.... Amming er rett og slett babymating for de late, og absolutt å anbefale for de som ønsker å bruke minst mulig tid, styr og søl for å gi babyen mat. Nå kan det nok være at man blir "bundet" den tiden barnet må ha mat ofte- altså til tre-firemånedersalderen, men det tør jeg tippe at mange mødre er uansett. Å gå glipp av kafebesøk og pubrunder de første månedene av barnets liv, er vel noe de fleste tar som en selvfølge. Det er tross alt snakk om en kort periode, og allerede ved halvtårsalderen er det mange barn som spiser mye grøt, middagsmat på glass og andre ting.

Som sagt, du gjør som du selv ønsker, men at det skal være så lite praktisk med amming er jeg ikke med på. Når man først har fått det i gang, er det en veldig enkel måte å mate spedbarn på!

Skrevet

så ille er jeg da ikke :)

den episoden jeg siktet til da jeg spiste var ei som så og si tok av seg toppen og begynte å amme. og man så ALT. jeg vet jo at det finnes tepper osv...hadde hun hatt det så hadde jeg kanskje ikke reagert sånn. det jeg sikter til er de som FALSHER alt (sikter til innlegg 4 og order SLENGERN ut :) ). de som skjuler det er mindre ille, langt ifra!

jeg satt faktisk og spiste med 2 andre mødre og de synes også det var upassende.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg må si meg veldig enig med deg, bella. Jeg ble også provosert over holdningene ts avslører.

Jeg er så enig og så provosert at jeg bare signerer bellas innlegg med et :klappe: .

For øvrig har ikke et barns behov for mat noe med frekkhet å gjøre.

Og hvis det virkelig er viktigere for deg å komme deg ut på kafé enn å amme, er det kanskje greit å vente en stund med å få barn? Jeg synes det vitnet om en veldig umoden tankegang.

Skrevet
den episoden jeg siktet til da jeg spiste var ei som så og si tok av seg toppen og begynte å amme. og man så ALT. jeg vet jo at det finnes tepper osv...hadde hun hatt det så hadde jeg kanskje ikke reagert sånn. det jeg sikter til er de som FALSHER alt (sikter til innlegg 4 og order SLENGERN ut :) ). de som skjuler det er mindre ille, langt ifra!

Det skjønner jeg at du reagerte på, men det er lite vits i å generalisere ut ifra en sånn episode. De aller aller fleste klarer å amme offentlig uten å ta av seg toppen, så jeg skjønner ikke helt at et engangstilfelle av en dame uten sosiale antenner skulle ha så mye å si.

Det blir som på alle andre livsområder: 95% av folk tar hensyn til andre, 5% gjør det ikke. Da er det jo lite logisk å fokusere på de fem prosentene når det er snakk om sitt eget forhold til amming.

• Liker 1
Skrevet

Trådstarter - vil du ikke amme, så ammer du ikke, verre er det ikke. Ikke la noen her på KG fortelle deg at du er umoden eller har dårlige holdninger av den grunn. Det er bare du selv som kan avgjøre hva som er rett for deg på dette punktet, og det blir da virkelig folk av barn som ikke blir ammet også, selv om man ikke skulle tro det basert på en del av det man leser her inne. :)

• Liker 1
Skrevet
Syns egentlig ikke det er frekkere at babyer spiser offentlig enn at voksne gjør det jeg da. Babyer (og da snakker jeg om de små altså) trenger mat hyppig og kan ikke vente et par timer til man kommer hjem. De som har holdninger som du viser her, utviser rett og slett en kunnskapsløshet som er ganske skremmende (harde ord jeg vet det - men dine holdninger på dette støter meg faktisk, selv om jeg ikke ammer baby nå).

Jeg vil heller ikke se pupper på kafe. Men med dagens ammebher, ammetopper og et babyteppe, er det slett ikke nødvendig heller. Det er fullt mulig å amme diskret. Men om du blir kvalm av å høre babyens dielyder. Vel - da mener jeg det er du som har et problem.

og så er jeg skikkelig irritert på meg selv for at jeg gidder å svare deg på dette, for jeg tror egentlig ikke på at det er ment oppriktig. Det må da være skrevet for å provosere - ingen unge kvinner kan tenke slik i 2007? :gråte:

Reagerte akkurat som deg her, hva er vel søtere enn godlyder fra et lite spebarn som får mat? Jeg har sett mange kvinner amme offentlig, men jeg har aldri sett brystvortene/brystene av den grunn.

Skrevet

Takk for støtte hehe Føler meg lite likt nå

nigo-san: skjedd flere gangen forskjellige steder, men siktet til et restaurantbesøket fordi det var mest ille av alle episodene.

Men det finnes også kvinner som skjuler seg, og de har jeg null imot! Så ikke misforså meg her :)

Norge er et fritt land sånn sett.

Skrevet

For meg var ammingen utrolig lettvint, samtidig som barnet vårt tok flaske også (han kranglet litt på flasken i 4-5 mndrs alderen, da). Jeg kunne fint gå ut noen timer hvis jeg hadde behov for det. Det ble mest turer til lege, frisør og sånt alene for om kveldene måtte vi to nybakte og grønne foreldre prøve å finne ut hvordan vi skulle få barnet til å sove eller ikke ha mageknip.... Var litt for sliten til de store sosiale happenings, MEN var på et par fester eller vennetreff med barnevakt alikevel...

Etter noen måneder stikker man hodet ut av spedbarnståka og oppdager at det er en verden der ute, enten man ammer eller ikke ammer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...