Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle!!:)

Jeg har ett stort problem med samboeren min, og vet ikke helt hvor jeg skal henvende meg. Når jeg prøver å snakke med han om det, blir han skikkelig sinna, og går i forsvarsmodus med en gang.

Han har ett dataproblem, som er blitt skikkelig ille. Han er arbeidsledig, og er lite aktiv som arbeidssøker. han har ikke søkt støtte fra nav. Han er rett og slett blakk, men han gjør ingenting med det. Han lever av meg. Jeg tror det er datamaskinen som er ett problem, han sitter oppe til 5-6 om morningen, og sover til 1700 tiden.. Om jeg prøver å vekke han, eller få han i sengs, blir han sinna, har og ofte ført til at han truer med å gå fra meg.

Han prioriterer dataen sin foran meg, for å si det slik; vi har ikke hatt sex på ca 3 måneder nå. Og vi er 21 og 20 år gamle.

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, jeg elsker han jo.. Savner slik det var før.. Ligger her å gråter, er engstelig, ikke får vi betalt husleie heller, jeg som er fattig student har ikke råd til å forsørge oss begge. Han har ikke stått opp enda, men når han gjør blir det å sitte seg ned med dataen med det første.. Det at vi ikke har mat eller noe bekymrer han ikke.

Hva gjør jeg...?? hjelp! Vil ikke miste gutten min.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fordi jeg vet han har så mye godt å tilby meg. det har bare forsvunnet helt de siste månedene.. Jeg vet hvor lykkelig han kan gjøre meg.. jeg vet og hvor fantastisk han egentlig er. Skjønner ikke hva som har hendt med han :gråte:

Gjest Gjest_Mona_*
Skrevet

Høres mest av alt ut som om han er deprimert.

Det er jo ikke så rart, tatt i betraktning av at han ikke har jobb og kun driver med data.

Det eneste som kan hjelpe er å få hjelp, gjerne av deg, men det fordrer at du ikke er feig. Det er nemlig altfor lett å være dumsnill i slike situasjoner.

Har du det som kreves??? :goodbye:

Skrevet

Jeg har ett stort problem med samboeren min, og vet ikke helt hvor jeg skal henvende meg. Når jeg prøver å snakke med han om det, blir han skikkelig sinna, og går i forsvarsmodus med en gang.

Han har ett dataproblem, som er blitt skikkelig ille. Han er arbeidsledig, og er lite aktiv som arbeidssøker. han har ikke søkt støtte fra nav. Han er rett og slett blakk, men han gjør ingenting med det. Han lever av meg. Jeg tror det er datamaskinen som er ett problem, han sitter oppe til 5-6 om morningen, og sover til 1700 tiden.. Om jeg prøver å vekke han, eller få han i sengs, blir han sinna, har og ofte ført til at han truer med å gå fra meg.

Han prioriterer dataen sin foran meg, for å si det slik; vi har ikke hatt sex på ca 3 måneder nå. Og vi er 21 og 20 år gamle.

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, jeg elsker han jo.. Savner slik det var før.. Ligger her å gråter, er engstelig, ikke får vi betalt husleie heller, jeg som er fattig student har ikke råd til å forsørge oss begge. Han har ikke stått opp enda, men når han gjør blir det å sitte seg ned med dataen med det første.. Det at vi ikke har mat eller noe bekymrer han ikke.

Han er vel avhengig av datan, kan jeg tenke meg.

Han har ikke penger, gjør ingenting for å komme videre i livet, blir sint når du blander deg inn osv.

MEN han er også et voksent menneske nå, og har ansvar for seg selv. Han er ikke 16 år og bor hjemme hos mor, han har etablert seg i et samboerforhold, og har plikter i forhold til det.

Du sier han truer med å gå fra deg. La ham gjøre det da. Han kommer nok på døra neste dag. Eller så flytter han hjem til mor igjen.

Det du må finne ut av er om det er denne mannen du vil ha i livet ditt framover, og hva det innebærer for deg. Du må rett og slett ta asnvar for deg selv. Du studerer, altså har du en plan for framtida. Det har visst ikke han. Du er i en alder der mye av framtida bestemmes av hva du gjør nå. Bestem deg for hva slags liv du vil ha, og gå for det.

Sånn som han virker å være, ser jeg en mann det til stadighet blir trøbbel med, fordi han prioriterer seg selv og sine behov først og fremst. Dette viser han tydelig ved å la deg forsørge seg uten å vise noe samvittighet eller vilje til å gjøre noe med det.

Det finnes gutter der ute du kan få det mye bedre sammen med.

Vil du likevel fortsette med denne gutten, må du sette foten ned nå, uten å være redd for at han skal gå fra deg. Han har det som plommen i egget, men tenker ikke langt fram i tid. Dvs, han lever jo på deg, hva skal han leve av hvis du ikke forsørget ham? (På kort sikt)

Du sitter med makta her. Bruk den!

Skrevet
fordi jeg vet han har så mye godt å tilby meg. det har bare forsvunnet helt de siste månedene.. Jeg vet hvor lykkelig han kan gjøre meg.. jeg vet og hvor fantastisk han egentlig er. Skjønner ikke hva som har hendt med han :gråte:

Kor lenge har han vore utan arbeid?

Eg sjølv vart loco etter rundt tre månadar on the dole.

Vart misnøgd med alt og alle. Ikkje berre det at eg ikkje hadde arbeid, men og menneska rudnt meg.

Gjest Gjest_Mona_*
Skrevet
Han er vel avhengig av datan, kan jeg tenke meg.

Han har ikke penger, gjør ingenting for å komme videre i livet, blir sint når du blander deg inn osv.

MEN han er også et voksent menneske nå, og har ansvar for seg selv. Han er ikke 16 år og bor hjemme hos mor, han har etablert seg i et samboerforhold, og har plikter i forhold til det.

Du sier han truer med å gå fra deg. La ham gjøre det da. Han kommer nok på døra neste dag. Eller så flytter han hjem til mor igjen.

Det du må finne ut av er om det er denne mannen du vil ha i livet ditt framover, og hva det innebærer for deg. Du må rett og slett ta asnvar for deg selv. Du studerer, altså har du en plan for framtida. Det har visst ikke han. Du er i en alder der mye av framtida bestemmes av hva du gjør nå. Bestem deg for hva slags liv du vil ha, og gå for det.

Sånn som han virker å være, ser jeg en mann det til stadighet blir trøbbel med, fordi han prioriterer seg selv og sine behov først og fremst. Dette viser han tydelig ved å la deg forsørge seg uten å vise noe samvittighet eller vilje til å gjøre noe med det.

Det finnes gutter der ute du kan få det mye bedre sammen med.

Vil du likevel fortsette med denne gutten, må du sette foten ned nå, uten å være redd for at han skal gå fra deg. Han har det som plommen i egget, men tenker ikke langt fram i tid. Dvs, han lever jo på deg, hva skal han leve av hvis du ikke forsørget ham? (På kort sikt)

Du sitter med makta her. Bruk den!

Kloke ord fra girl next door.

:regn:

Skrevet

Er det dataen som er problemet eller er det en virkelighetsflukt for han?

Ikke svar! En 21 åring som ikke har jobb i dagens situasjon vitner om andre ting som er problemet enn jobbmarkedet!

Å få fullstendig forstoppelse i denne fasen av livet er bare symptomatisk for at dere ikke er modne nok for et forhold!

Skrevet

Kan du ikke si opp internettabonnementet? Begrunn det med du ikke har råd til å ha internett. Eventuelt klipp over ledningen.

Skrevet

Kjære vene...du må flytte ut. Du kan ikke forsørge han, og du gjør han muligens en bjørnetjeneste ved å gi han anledning til å fortsette sin nedadgående spiral.

Hva sier hans foreldre til dette? Det er kanskje på tide å koble inn hans faktiske mor?

Gjest Annen gjest
Skrevet
Er det dataen som er problemet eller er det en virkelighetsflukt for han?

Ikke svar! En 21 åring som ikke har jobb i dagens situasjon vitner om andre ting som er problemet enn jobbmarkedet!

Å få fullstendig forstoppelse i denne fasen av livet er bare symptomatisk for at dere ikke er modne nok for et forhold!

Rart du kan påstå dette. Jeg har nettopp gått på jobbkurs med mange dyktige mennesker som ikke har jobb. Mener du det er noe feil med de fordi de ikke har jobb?

Skrevet
Rart du kan påstå dette. Jeg har nettopp gått på jobbkurs med mange dyktige mennesker som ikke har jobb. Mener du det er noe feil med de fordi de ikke har jobb?

Ja, slik som arbeidsmarkedet er nå for tida, så er det ikke vanskelig å få seg jobb. Vi har vel så og si ingen arbeidsledighet? Men man må være innstilt på å kanskje ta andre jobber enn de man har praksis/utdanning i. Hvis man har satset på et yrke som det er lite etterspørsel etter, så må man snu litt på flisa.

Skrevet

Jeg hadde nok desverre kasta han ut. Jeg tror ikke noe annet kan få han til å insne hva han må gjøre. Jeg hadde samtidig snakket med foreldrene hans om at de ikke burde ta ham inn (i alle fall ikke for mer enn et par uker), slik at han ble tvunget til å stå på egne ben.

Det er klart et tøfft valg det forstår jeg. Men problemene hans går langt ut over bare data, han er avhengig og gir blaffen i alt annet. Det er denne siste delen, det at han gir blaffen som er viktig. Dersom denne gutten ikke lærer nå en gang for alle at han er et voksent menneske som må ta vare på seg selv vil han nok for evig forbli en liten mammadalt som heller vill ha en mamma enn en likestillt partner og kjæreste.

Skrevet

Hvis du er villig til å ta hva som helst så får du jobb bortimot på dagen slik forholdene er nå.

Satyr

Skrevet

Hmm, du er 20 år gammel student og han er 21? Hvordan i all verden klarer en 21 år gammel frisk mann å være arbeidsledig i dagens norske arbeidsmarked? Bra jobbet. Her har du virkelig en gogutt som du kan se opp til. Du høres ut som en real jente som fremdeles ønsker å gjøre noe for denne slasken. Beste rådet jeg kan gi, er at du stiller krav om at han finner seg arbeid og at han begynner å følge din døgnrytme dersom han skal bo sammen med deg.

Satyr

Skrevet
Hvis du er villig til å ta hva som helst så får du jobb bortimot på dagen slik forholdene er nå.

Satyr

Ja, det hadde jo vært fint om alt var så lettvint. Det er mange som faller utenfor arbeidsmarkedet. Når disse søker jobb konkurrerer de med folk som har jobb, men som ønsker seg ny. Gjett hvem som får jobben da?

Hvis man sier ja til absolutt hva som helst så er det sikkert ikke så vanskelig å få jobb nå. Men slik jeg ser det er det ingen grunn til å la seg utnytte av sleipe arbeidsgivere. Har selv gått på en real smell der. Aldri igjen!

Men jeg skal være enig i at jobbmarkedet er bra for tiden. Men dessverre er det alltid noen som faller utenfor. Tro det eller ei...

(Som regel tror man det ikke før man ser det med egne øyne, eller opplever det selv)

Gjest kkleppej
Skrevet
Hvis man sier ja til absolutt hva som helst så er det sikkert ikke så vanskelig å få jobb nå. Men slik jeg ser det er det ingen grunn til å la seg utnytte av sleipe arbeidsgivere. Har selv gått på en real smell der. Aldri igjen!

Det finnes da nok av skikkelige arbeidsgivere som trenger hjelp. Bare på Finn er det utrolig mange ledige jobber.

Skrevet
Ja, det hadde jo vært fint om alt var så lettvint. Det er mange som faller utenfor arbeidsmarkedet. Når disse søker jobb konkurrerer de med folk som har jobb, men som ønsker seg ny. Gjett hvem som får jobben da?

Men jeg skal være enig i at jobbmarkedet er bra for tiden. Men dessverre er det alltid noen som faller utenfor. Tro det eller ei...

(Som regel tror man det ikke før man ser det med egne øyne, eller opplever det selv)

Det ER lettere å få jobb når en er i jobb fra før. Derfor bør en ta det som byr seg hvis en ikke får det en ønsker seg. Se det som et skritt på veien.

En annen ting er at her snakker vi om en 21-åring. En gutt med alle muligheter foran seg. Hvorfor tar han ikke utdanning? Hvorfor er det vanskelig for ham å få jobb? Er det fordi han har hatt problemer på jobb-markedet før? Eller er det fordi han er nyutdannet innenfor et eller annet? Er det fordi han ikke gidder?

Det er iallefall massevis en gutt på hans alder kan ta seg til.

Gjest Enda en gjest
Skrevet

Synes det blir for lettvint å si at det ikke er noe problem å få seg jobb i dag.. Forstår at noen er for kresen når situasjonen er vanskelig. Men det er ikke alle som bor i en stor by med mange jobbmuligheter. Landet er vidstrakt, og det er ikke alle steder jobbene vokser på trær.

Har selv en sambo som har slitt med å få seg jobb. Han er i 40-årene og godt utdannet. Han er nå i jobb, men det tok han mange måneder å få jobb. Han flytta til min by for at vi skulle bo sammen, og han har vært i jobb hele sitt liv. Å si at det er bare tull at folk sitter arbeidsledig provoserer meg, fordi jeg vet at han søkte på omtrent alt av jobber som var ledig og han var kvalifisert til. Men i hans tilfelle fikk han faktisk ikke jobb fordi han var overkvalifisert til en rekke av jobbene han søkte på.

Skjønner problemet med for mye data. Det endte vi også opp med i den perioden han satt hjemme.

Ledighet er rota til alt vondt, heter det. Og det tror jeg jammen det er mye rett i. Vi har fått et nytt liv sammen etter at han fikk seg jobb. Og godt er det, for begynnelsen på vårt samliv ble ikke akkurat noen dans på roser.

Skrevet
Synes det blir for lettvint å si at det ikke er noe problem å få seg jobb i dag.. Forstår at noen er for kresen når situasjonen er vanskelig. Men det er ikke alle som bor i en stor by med mange jobbmuligheter. Landet er vidstrakt, og det er ikke alle steder jobbene vokser på trær.

Da flytter man eller pendler.

Satyr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...