Flua Skrevet 13. november 2007 #1 Skrevet 13. november 2007 Overskriften sier det meste...... Jeg skulle så gjerne ha funnet noe regelverk for FAU, jeg leter og leter, men jeg finner ikke noe....noen som kan hjelpe?
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #2 Skrevet 13. november 2007 Hva mener du med regelverk? Tror vel det er individuelt pr.skole! Føler du noe er urettferdig med FAU der du er med? Fremme fellesinteressene til foreldre/foresatte Medvirke til at foreldre/foresatte tar aktivt del i arbeidet for å skape et godt skolemiljø Bidra til et godt samarbeid mellom hjem og skole Legge til rette for positiv utvikling hos elevene Skape kontakt mellom skolen og nærmiljøet Eksempler på oppgaver og saker kan være: Diskutere saker som tas opp i politiske utvalg i kommunen, skolens samarbeidsutvalg, elevrådet og klasseforeldremøter. Medvirke aktivt i vurdering av skolen, utviklingsarbeid i skolen, utvikling av et trygt læringsmiljø for elevene, følge opp plan og oppfølging av mobbing, sosiale tiltak for elevene, utforming av skolens mål og få et godt samarbeid mellom hjem og skole. Planlegge å gjennomføre kurs/informasjon til foreldre/foresatte, samlinger for foreldre/foresatte og lærere og samling for klassekontakter Gi informasjon til foreldre/foresatte gjennom egne sider på skolens nettside Reell foreldremedvirkning – mer enn dugnader Tradisjonelt har FAUs oppgaver i hovedsak dreid seg om skolens utemiljø og arrangementer (f. eks. 17.mai, juletrefest, dugnader, aktivitetsdager osv.). Hovedtendensen har vært at FAU har fått sine oppgaver tildelt fra skolen. FAUs rolle har vært mest på skolens premisser. Utfordringen for FAU er selv å kunne ta initiativ til oppgaver og komme med i skolens ”indre liv”, bidra til at foreldrene/foresatte får mer innflytelse på skolens virksomhet, delta i vurdering av skolen, samt skolens endring og utvikling. Foreldrenes synspunkter skal bli hørt, tatt hensyn til og fulgt opp. Foreldre/foresatte er skolens viktigste medspillere! tatt fra denne http://www.net-blast.com/Webdesk/netblast/...0F529?id=163144
Lizzee Skrevet 13. november 2007 #3 Skrevet 13. november 2007 Sakset fra da jeg satt i FAU: Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) Regler og oppgaver Regler: 1. FAU har en valgkomité 2. Det formelle valg foretas på årsmøte. 3. FAU består av leder, nestleder, sekretær, kasserer og minst 2 medlemmer 4. FAU har eget budsjett 5. Erstatningsmedlemmer til FAU anbefales av valgkomiteen og velges av FAU 6. Det blir referat fra hvert møte 7. FAU har taushetsplikt i henhold til forvaltningsloven § 13 Oppgaver: 1. Være foreldrenes / foresattes representanter og fremme deres interesser 2. Ønsker innspill fra foreldre / foresatte, og fra skole til foreldre / foresatte 3. Bidra til et godt skolemiljø 4. Fremme foreldremedvirkningen 5. Arrangere ønskede temakvelder 6. Samarbeidspartner ved 17. mai arrangementet, sammen med 3. og 4. trinn 7. Være aktive i forhold til driftstyret
Gjest E4CED1 Skrevet 17. november 2007 #4 Skrevet 17. november 2007 Overskriften sier det meste...... Jeg skulle så gjerne ha funnet noe regelverk for FAU, jeg leter og leter, men jeg finner ikke noe....noen som kan hjelpe? Jeg har ikke prøvd selv, men du kan kanskje finne regelverk dersom du søker på www.norge.no der finner du lover, forskrifter og slikt. Finnes det ikke en skolelov, lov om utdanning eller noe? Jeg vil tro det også er nevnt fau og friftsstyre og sånt der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå