Nerdemamma Skrevet 13. november 2007 #1 Skrevet 13. november 2007 Jeg sliter med veldig mye vondt i ryggen, og har fått annbefalt å begynne å trene på trenings studio av lege. Men jeg aner ikke hva slags trening som er bra for rygg. Så jeg lurte på om det var noen her som kunne gi meg noen tips om maskiner eller andre ting som kan styrke trene ryggen. Jeg har ikke råd til noen personlig trener av noe slag, så må liksom gjøre det litt på sparket selv der oppe. Tips mottas med mange takk!
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #2 Skrevet 13. november 2007 men du trenger da ikke personlig trener på helsestudio! jeg vil tro de fleste senter har instruktører som kan sette opp et program for deg, uten at det koster deg noen kroner. hvis du er helt grønn, tror jeg det er veien å gå, i stedet for å prøve seg frem på KG!
wind-up bird Skrevet 13. november 2007 #3 Skrevet 13. november 2007 men du trenger da ikke personlig trener på helsestudio! jeg vil tro de fleste senter har instruktører som kan sette opp et program for deg, uten at det koster deg noen kroner. hvis du er helt grønn, tror jeg det er veien å gå, i stedet for å prøve seg frem på KG! Det var egentlig et veldig godt tips. Snakk med senteret ditt og spør hva det koster. Du får en time med en instruktør, som forteller deg hvordan du skal legge opp treningen. H*n viser deg de ulike appraratene du skal bruke, hvordan du skal gjøre øvelsene riktig, og lager et program som du gjør på egenhånd deretter.
Nerdemamma Skrevet 13. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 13. november 2007 Ok, skal se om jeg kanskje kan gjøre det Jeg har hørt noe om at trenings studioet her (ganske liten by) enten har alene timer eller fast oppleg med trener. Men litt tips må de vel kunne avse! Takk for tips!
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #5 Skrevet 13. november 2007 Roing med stang http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=24698 Markløft http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=24694
Supraspinatus Skrevet 13. november 2007 #6 Skrevet 13. november 2007 De ryggøvelsene jeg kommer på i farten er: Nedtrekk, hangups, alt som har med roing å gjøre, markløft, til dels knebøy, kroppshev/rygghev, gåing. Jeg anbefaler deg å snakke med en av instruktørene på studioet eller snakke med legen og få han til å lage et treningsprogram til deg. Det er trossalt han som vet hvilken trening du trenger.
gatebil Skrevet 17. november 2007 #7 Skrevet 17. november 2007 Hvis du ikke har noe erfaring med ryggøvelser så bør du gå til en fysiotereapeut eller instruktør på treningssenteret og få skikkelig veiledning på øvelsene. Feil bruk av øvelse kan gjør vondt verre!! Veldig viktig å gjøre øvelsene rett, å hele tiden passe på å holde ryggen stabil osv. Få deg litt veiledning. Ikke se bare på bilder og beskrivelser. Har fått samme tipset fra legen selv, men har en del erfaring med trening.
miesol Skrevet 18. november 2007 #8 Skrevet 18. november 2007 Siden du skal trene pga mye vondt i ryggen er det viktig at du inkluderer stabilitetsøvelser for ryggen. Dersom de har treningsballer (sånne store) er de geniale for å få trent stabilitetsmuskulatur - de såkalte kjernemusklene. Her er iallefall eksempel på noen øvelser: http://www.bt.no/forbruker/article356091.ece Ellers støtter jeg forslaget om å få satt opp et program i samarbeid med de ansatte på studioet - tror de fleste tilbyr slike timer, de kan jo ikke forvente at man skjønner hvordan alle apparater skal brukes dersom man ikke er vant med det fra før.
Supraspinatus Skrevet 18. november 2007 #9 Skrevet 18. november 2007 Siden du skal trene pga mye vondt i ryggen er det viktig at du inkluderer stabilitetsøvelser for ryggen. Dersom de har treningsballer (sånne store) er de geniale for å få trent stabilitetsmuskulatur - de såkalte kjernemusklene. Her er iallefall eksempel på noen øvelser: http://www.bt.no/forbruker/article356091.ece Ellers støtter jeg forslaget om å få satt opp et program i samarbeid med de ansatte på studioet - tror de fleste tilbyr slike timer, de kan jo ikke forvente at man skjønner hvordan alle apparater skal brukes dersom man ikke er vant med det fra før. Enig. Det er viktig å tenke baseøvelser. Mange forbinder markløft med å putte på 200kg på en stang og bare løfte den. Det er ikke det som er poenget. Markløft kan godt gjøres med medisinball.
Gjest Gjest_Spira_* Skrevet 18. november 2007 #10 Skrevet 18. november 2007 Enig. Det er viktig å tenke baseøvelser. Mange forbinder markløft med å putte på 200kg på en stang og bare løfte den. Det er ikke det som er poenget. Markløft kan godt gjøres med medisinball. Men det kommer jo an på hva som er målet ditt. Med mindre man er fullstendig nybegynner får man ikke mikrotrauma i muskelen av å løfte en medisinball. Hvis målet er å vokse, mener jeg. Hvis det er rehabilitering eller andre ting som er interessant så stiller det seg selvsagt annerledes.
Supraspinatus Skrevet 18. november 2007 #11 Skrevet 18. november 2007 Men det kommer jo an på hva som er målet ditt. Med mindre man er fullstendig nybegynner får man ikke mikrotrauma i muskelen av å løfte en medisinball. Hvis målet er å vokse, mener jeg. Hvis det er rehabilitering eller andre ting som er interessant så stiller det seg selvsagt annerledes. Det var rehabilitering som var i tankene ja. Men medisinball kan jo fungere uansett, kommer jo an på utgangspunktet og vekten på ballen ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå