KræsjPink Skrevet 13. november 2007 #1 Skrevet 13. november 2007 Har observert små hvite larver som kravler på badegulvet vårt. Trodde først det trengtes en vask, så jeg tok nedvask på hele badet. Igår var der noen larver igjen... De er ca 1cm lange, og 1mm brede. Noen som aner hva det er? og hvordan blir vi kvitt dem? Hele badet er flislagt og i god stand. Kan larvene komme fra sluket? Anre som har erfaringer med slike?
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #2 Skrevet 13. november 2007 Vi hadde sånne på hytta. De kom fra en død mus inne i veggen....og de kom ut gjennom et lite hull i panelen...skrekk og gru!! Har hørt det skal være noen fluelarver som blir til fluer etter kort tid.
KræsjPink Skrevet 13. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 13. november 2007 Men hele badet er flislagt, utenom taket, så eneste åpningene vi har er 1 vindu, 1 dør og to sluk,... Hvis dette hadde vært fluelarver, så hadde de nok flydd allerede Har mistanke om at de har vært der lenger enn jeg tror, da vi har flyttet siste ukene. Har endelig kommet i orden og oppdaget de da, både før og etter jeg vasket badet :/ Jeg synes de minner om slike man finner under steiner i fjøra...bare mye tynnere.
Gjest lissi32 Skrevet 13. november 2007 #4 Skrevet 13. november 2007 Men hele badet er flislagt, utenom taket, så eneste åpningene vi har er 1 vindu, 1 dør og to sluk,... Hvis dette hadde vært fluelarver, så hadde de nok flydd allerede Har mistanke om at de har vært der lenger enn jeg tror, da vi har flyttet siste ukene. Har endelig kommet i orden og oppdaget de da, både før og etter jeg vasket badet :/ Jeg synes de minner om slike man finner under steiner i fjøra...bare mye tynnere. Har du barn får du sjekke om det er hvitmark Da finner du dem i analåpningen til barna dine. Da burde de ha klaget om intens kløe i tillegg.
Gjest Veronica Mars Skrevet 13. november 2007 #5 Skrevet 13. november 2007 Har du hatt vann i begge slukene? I så fall kan de vel ikke komme opp der. Du kan jo evt. prøve å løfte opp lokkene og se om det er noe snusk rundt kanten. Har du sjekket om vinduet er helt tett?
Gjest Fëawen Skrevet 13. november 2007 #6 Skrevet 13. november 2007 De jeg har sett er litt sølvfarget og avlangdråpe-formet på sett og vis. Tror disse lever av, eller er der pga fuger, mørtel osv. Men er ikke sikker. Vet ikke hvordan man blir kvitt de, el hvem man kontakter heller. Kanskje det går under "skadedyr"?
Eve Luna Skrevet 13. november 2007 #7 Skrevet 13. november 2007 Jeg vet hva du tenker på. Vi har sånne på badet vårt også. Jeg fant på et nettside at det er ikke uvanlig å ha de på badet, men at de er ikke farlige på noe som helst måte. Den beste måten å bli kvitt de på er godt med varme. Når vi har varmekabler skrudd på maks i 1-2 uker så er de borte. Tror det er slikt at de trives i litt fuktig miljø. Skal se om jeg klarer å finne den siden hvor jeg fant info.
Eve Luna Skrevet 13. november 2007 #8 Skrevet 13. november 2007 Jeg tror at du tenker på Sølvkre eller Fyrkre. Hvis du går på www.skadedyr.no så ser du også bilder av de.
Gjest s.n Skrevet 13. november 2007 #9 Skrevet 13. november 2007 (endret) Det er nok sølvkre. Begynner å bli ganske vanlig, og spesielt i blokker med stort avløpssystem. Trives på bad og kjøkken, eller generelt der det er fukt. Det går an å spraye med insektsmiddel, men det stanser nok ikke problemet. Er ganske vanskelig å få bort... Er visst ikke farlig, men det gjør det ikke mindre ekkelt. link til info Edit - la til link Endret 13. november 2007 av s.n
Gjest Fëawen Skrevet 13. november 2007 #10 Skrevet 13. november 2007 Det var slike jeg tenkte på. Takk for info. Lenge siden jeg har sett noen nå, så jeg håper de har flyttet
KræsjPink Skrevet 13. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 13. november 2007 Æsj...det er de jeg mener ja. Får prøve å ta en grundig nedvask igjen (med klor...kanskje det hjelper?), lufte ut og så sette alt av varme på fullt. Håper vi blir kvitt de da. Ikke fristende å legge den kommende babyen på gulvet, når jeg vet slike dyr kravler omkring.. :/
Gjest Indo Skrevet 13. november 2007 #12 Skrevet 13. november 2007 Æsj...stakkars folk som må slite med slikt...det gjelder forøvrig ALLE insekter og krypdyr! *spy* sender en klem med insektsdrepende vibber til deg..
Brunhilde Skrevet 14. november 2007 #13 Skrevet 14. november 2007 Sølvkre er ikke farlige, men det er klart at det er litt ekkelt hvis det blir veldig mange av dem. De bringer ikke med seg noe smitte, så jeg tror du kan slappe helt av med tanke på babyen!
Gjest Indo Skrevet 14. november 2007 #14 Skrevet 14. november 2007 Kom på noe i farta. I en tidligere jobb, fant jeg av og til noen bittesmå(halv cm) gråe/sølvfarga larvetignende insekt på badegulvet. Disse ligner ikke på noen av de skadedyrene som jeg så bilde av på skadedyr.no. De var blanke, så myke ut og hadde ingen ledd som jeg kunne se. Minte meg om mikro-igler. Bå toalettet vad det ingen dusj og ikke spesielt varmt. Hva kan dette være?
Gjest happyhappy-annet sted Skrevet 14. november 2007 #15 Skrevet 14. november 2007 Kom på noe i farta. I en tidligere jobb, fant jeg av og til noen bittesmå(halv cm) gråe/sølvfarga larvetignende insekt på badegulvet. Disse ligner ikke på noen av de skadedyrene som jeg så bilde av på skadedyr.no. De var blanke, så myke ut og hadde ingen ledd som jeg kunne se. Minte meg om mikro-igler. Bå toalettet vad det ingen dusj og ikke spesielt varmt. Hva kan dette være? jeg er enig i at de ikke lignet på bildet på skadedyr.no, men jeg har det på badet selv og er overbevist om at det er de du snakker om. Jeg ser heller ikke noe ledd etc, og de ser ut som noen bittesmå dråpe-dyr..hehe.. ikke farlig-men helt enig i at det ikke er noe moro! :( pappa sier det er sølvkre eller hva dere skrev....
Gjest Indo Skrevet 14. november 2007 #16 Skrevet 14. november 2007 jeg er enig i at de ikke lignet på bildet på skadedyr.no, men jeg har det på badet selv og er overbevist om at det er de du snakker om. Jeg ser heller ikke noe ledd etc, og de ser ut som noen bittesmå dråpe-dyr..hehe.. ikke farlig-men helt enig i at det ikke er noe moro! :( pappa sier det er sølvkre eller hva dere skrev.... Dråpedyr var det riktige ordet ja!! hehe
mirremask Skrevet 18. november 2007 #17 Skrevet 18. november 2007 Hei...Jeg er fra Stockholm og der var det vanlig før med sølvkre på badet...Vi hadde det ikke men jeg husker mange av venner/familie som hadde. Jeg lærte at de bor i avløpet og at om man spyler vann hver dag så kommer de ikke inn. Ta også og rens avløpene skikkelig med kaustiksoda/plumbo flere ganger. Husk at for å rense lenger ned må du kjøre på 1-2 dl varmtvann i full fart så Plumboen renner nedi før den begynner å virke. Tenker dette vil hjelpe litt i alle fall.Men som noen sa her - de er ikke farlige i det hele tatt, bare ekle å se på. Lykke til
Ciara Skrevet 18. november 2007 #18 Skrevet 18. november 2007 Vi hadde noen få sølvkre på badet der vi bodde før. Det var en gammel bygård med gammelt bad. Når vi pusset opp badet og fikk en varmekabler så forsvant de med en gang, så det er nok som en annen sier, at varme og tørt miljø får dem til å forsvinne. ...så får vi bare håpe at det finnes billigere måter for deg, TS, å få dem ut på
estrella Skrevet 25. november 2007 #19 Skrevet 25. november 2007 Har du barn får du sjekke om det er hvitmark Da finner du dem i analåpningen til barna dine. Da burde de ha klaget om intens kløe i tillegg. Æsj!
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2008 #20 Skrevet 27. april 2008 Jeg har også sånne på badet mitt.. Men jeg spyler avløpet hver dag etter jeg har dusja.. og jeg har alltid slått av varmekablene etter våren kom, for da var det lite vits med ekstra varme, men jeg hadde aldri disse larvene.. Pluss at sist moren min var her, så sa hun at de larvene hadde kommet seg til rommet hennes og stukket henne i armen mens hun sov.. som blodigler..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå