Gå til innhold

Koster det å spørre en advokat?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Maja_*
Skrevet

Koster det noe å stille en advokat et enkelt spørsmål? Jeg er i et vanskelig arveoppgjør, hvor det er usikkerhet rundt hvorvidt min halvbror er adoptert bort eller ikke. Jeg trenger å få vite om det har noe for seg for meg å gå videre med denne saken... Jeg tviler på hvor grundig skifteretten har vært i undersøkelsene sine og lurer på om en advokat kan gå inn og sjekke i adopsjonsregistre etc.

Takk for hjelp. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du tenker på å ta en rettssak gir de fleste advokater en halvtimes gratis vurdering av forholdet. Ellers tar de seg som oftest betalt for hver minste lille konkrete ting de utfører. Prøv først Juss-Buss i stedet.

Skrevet

Å stille en advokat et enkelt spørsmål koster normalt ingenting. Som tidligere nevnt her, bruker de gjerne også litt tid på å gjennomgå saken før de evt. sier seg villige til å påta seg saken og om det i det hele tatt er noen sak. Det er til fordel for alle parter og allerede da kan man ha fått svar på det man lurer på evt. hvordan man skal gå frem videre. Siden det er akkurat det trådstarter lurer på, ser jeg ingen grunn til at hun ikke skal kontakte advokat.

Å kontakte advokat betyr ikke nødvendigvis at man har en rettsak i tankene og de fleste sivile saker løses lenge før det kommer så langt.

Skulle det vise seg at skifteretten ikke har gjort jobben grundig nok (Det forekommer...), kan advokaten be om en ny vurdering. I de tilfellene jeg vet om, har totat advokatsalær havnet på ca. 20.000 kroner (Det kan sikkert variere voldsomt, men advokaten plikter å holde klienten løpende oppdatert) for fullstendig omgjøring av arveoppgjør. Er det snakk om en del penger, kan jo dette fort lønne seg, men det vil altså hele tiden være opp til klienten å avgjøre.

Skrevet

De fleste store advokatfirmaer tar seg betalt bare for å opprette en sak, så sats på et middels stort eller mindre advokatkontor. Si fra i resepsjonen at du lurer på om det er mulig å få en gratis vurdering av om du har noen sak.

Ellers har de fleste kommuner Advokathjelp der du kan få inntil en halv time gratis advokathjelp. Sjekk med kommunen eller Røde kors.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...