Gå til innhold

Har kjøpt nytt hus med gammelt eikekjøkken

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har nettopp kjøpt rekkehus med litt eldre stil, men virkelig potensiale! Planen min i første omgang er å male veggene i eggehvit farge, listverket hvitt, samt slipe ned og lakke den slitte eikeparketten. Så til det mer omfattende problemet; kjøkkenet.

Dette er et typisk gammelt og eksklusivt (den gangen!) kjøkken i heltre eik, med halvåpen løsning. Jeg har lyst til å åpne det litt mer opp, men lurer på om det finnes noen andre alternativer enn å bare fjerne overskapene som står på søyle over vasken. Skapplass er jo alltid greit å ha...

Hva ville dere gjort hvis dere skulle pusset opp dette kjøkkenet uten at det blir altfor dyrt??

Evig takknemlig for svar!! :klem:

post-10100-1194894815_thumb.jpg

post-10100-1194894845_thumb.jpg

post-10100-1194894910_thumb.jpg

post-10100-1194894916_thumb.jpg

Endret av Netten
Videoannonse
Annonse
Skrevet

... og bare for å nevne en liten ting - se bort fra møblene på bildene! De er forrige eiers!! ;) Vi har ikke overtatt ennå...

Gjest pepper i.i.
Skrevet

Gratulerer med ny bolig :)

Jeg ville fjernet skapene over oppvaskbenken, fått litt mer lys.

Vet ikke hvordan det er med sånt kjøkken, (sikkert en kjempejobb også) men jeg ville prøvd å malt det lysere, kanskje hvitt/eggeskall. Kanskje lurt å få noen tips fra noen som har gjort det før, uten at jeg vet hvem som kan ha gjort det før :sjenert:

Ellers ser det ut som en fin leil, det jeg så av den ;)

Skrevet (endret)

Jeg synes jo kjøkkenet var greit nok. Ville nok beholdt det i heltre, som det er. Men startet med å bytte grep/ håndtak til f.eks noen avlange litt enkle brede (ikke T- grep) i stål/ rustfritt stål/ alu.

Hva med å gjøre veggen på bilde nr 2., mellom kjøkken og trapp kortere? Om dere trekker den "tilbake" får dere kanskje problemer med parketten (el at det ikke er parkett under veggen), så da kunne dere jo tatt bort en del fra midten og opp, og 2 meter inn?

Det vil jo gjøre at dere ser kjøkkenet bedre fra stuen- men også gi mere luft.

Litt rart å plassere oppvaska der da.. det må da deise ting i gulvet på andre siden støtt og stadig.. :fnise:

Og oppvaskbørste, zalo må jo nesten ryddes bort hele tiden.. jaja

Jeg tenkte jo tanken om å sette opp en vegg der jeg da. Men det blir jo mere jobb, og litt mindre lys..

Og tar du bort dørene må du holde orden..

Men Grattis med hus!!! Håper jeg også kommer dit en dag.. :jepp:

Hadde vært gøy å sett etter bilder.. :-D

Endret av Fëawen
Skrevet (endret)

Jeg hadde nok ville lysne det. Jeg tror at det hadde vært fint med en lys vanilje eller eggeskall.

Jeg ville nok også ha fjernet overskapene ved vasken, og så fått laget en vegg som går 10-20 cm. høyere enn vasken. Da blir det litt mere skjermet for rot ved oppvasken.

Det kan jo også festes en hylle oppe på den, slik at dere får en disk som dere kan ha barstoler ved.

Kjøkkenet vil jo få en litt "herregårdstil" om det lysnes, og jeg syns at sandfargete fliser eller sjøgrønne er veldig fint til den stilen.

Noe slikt hadde vært fint.

Endret av Infinity
Skrevet

Jeg ville ikke ha malt innredningen, men skiftet benkplate og grep. Mørk benkplate, kanskje stein. og stålgrep? Ville byttet ut hvitevarene til stål, fjernet vifteskapet og satt inn en mer "skulpturell" i stål.

Tror jeg ville fjernet overskapene over vasken, og laget en litt høyere vegg i bakkant for å skjerme for innsyn til oppvaskbenken. Ser det er dør ut, så et par høye stoler vil kanskje så veldig i veien?

Veggen mot trappa kunne kanskje fått åpninger eller blitt gjort om til en halvvegg.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Drømmen er jo å skifte ut hele kjøkkenet, men det er nok litt lenger fram i tid... Vil nok ta bort de overskapene og få inn mer lys - det med å bygge en halv vegg foran oppvaskbenken var ingen dum idé! Hadde vært supert hvis det gikk an å flytte hele benkeskapet med vask og alt noen cm lenger inn mot kjøkkenet. Da kunne vi bygget på en liten vegg/evt. ekstra skap som også funket som bardisk, som her: Ikea (trykk "kom i gang", kjøkken nr 25).

Angående den andre veggen, ut mot trappen; ville det ikke blitt rart å kappe den (hele kan jo ikke tas). Blir jo en slags L-form på veggen da. Innbiller meg at det hadde sett rart ut, men er ikke sikker...

Tar gjerne i mot andre innspill! :klem:

:)

Skrevet

Jeg ville ikke ha gjort noe med den veggen.

Da vil jo dere sitte å se rett inn på kjøkkenet fra hele stuen.

Skrevet

Jeg har (hadde?) helt identisk kjøkken. Dvs. innredninga var lik. I mange år misstrivdest vi på vårt mørke kjøkken. Men vi torde ikke gjøre noe, for forrige eier fortalte at det var i dette rommet de haddde lagt ned kapitalen. Så for to år siden hadde vi fått nok av et kjøkken som ingen brukte.

Kjøkkenet ble malt nesten helt hvitt. Benkeplata bl skiftet ut til mørkt tre. Knotter ble skifta. Det samme med vasken. Samtidig med dette kjøpte vi side by side kjøleskap og ny moderne komfyr. Plutselig ble rommet totalt forandret og mye større. HAr ikke angrt en dag!

Skrevet
Jeg har (hadde?) helt identisk kjøkken. Dvs. innredninga var lik. I mange år misstrivdest vi på vårt mørke kjøkken. Men vi torde ikke gjøre noe, for forrige eier fortalte at det var i dette rommet de haddde lagt ned kapitalen. Så for to år siden hadde vi fått nok av et kjøkken som ingen brukte.

Kjøkkenet ble malt nesten helt hvitt. Benkeplata bl skiftet ut til mørkt tre. Knotter ble skifta. Det samme med vasken. Samtidig med dette kjøpte vi side by side kjøleskap og ny moderne komfyr. Plutselig ble rommet totalt forandret og mye større. HAr ikke angrt en dag!

Kjekt å høre om andres erfaringer! Tenker meg også at det kan være lurt å male det istedenfor å kjøpe nytt og billig Ikea-kjøkken med dårligere kvalitet. Men - hvordan malte dere det? Fikk dere det proft spraylakkert eller gjorde dere det selv? Hvordan pusset dere det ned? Eller bare grunnet dere rett på? Har malt kjøkkenfronter før, og det ble ikke noe særlig fint...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...