Gå til innhold

ikke drikk cocacola

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvorfor har vi ikke oppegående regjeringer og internasjonale organisasjoner som kan boikotte det uetiske her i verden? Alt dreier seg jo om penger.

Fordi vi stemmer inn partier som ikke fokuserer på slikt. Derfor er det viktig at vi som forbrukere er oppegående og boikotter det vi anser som uetisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg boikotter ingenting, men spiser det jeg finner i butikkene. Nå drikker jeg bare Pepsi Max jeg da, men det er fy fy her i Stavanger, siden Ringnesbryggeriet ble lagt ned for noen år siden. De fjernet t.o.m Pepsi automatene på jobb...tullete mener nå jeg

Skrevet
Hvorfor har vi ikke oppegående regjeringer og internasjonale organisasjoner som kan boikotte det uetiske her i verden? Alt dreier seg jo om penger.

Det gjør vi jo allerede, oljefondet vurderer hele tiden hvilke selskaper som skal kastes ut av porteføljen. Siden fondet er så enormt svært, kan det få det reele følger for kursen på selskaper som blir vraket. Oljefondet har dermed tyngde til å påvirke oppførselen i selskaper de er interessert i å investere i.

Nissetiltak som blir diskutert i tråden her, har stort sett bare reel innvirkning på den enkeltes samvittighet..

Skrevet

Jeg mener at nissetiltak kan hjelpe jeg da, i alle fall om flere nisser blir med. Allerede bevist rundt mjøsa :)

Så å fortsette som før fordi det du som enkeltperson gjør ikke hjelper, er et fryktelig dårlig argument og ansvarsfraskrivelse. Det er faktisk summen av hva den enkelte forbruker ønsker som bestemmer hva som produseres.

Skrevet

Jeg mener at nissetiltak kan hjelpe jeg da, i alle fall om flere nisser blir med. Allerede bevist rundt mjøsa :)

Så å fortsette som før fordi det du som enkeltperson gjør ikke hjelper, er et fryktelig dårlig argument og ansvarsfraskrivelse. Det er faktisk summen av hva den enkelte forbruker ønsker som bestemmer hva som produseres.

Skrevet
Nissetiltak som blir diskutert i tråden her, har stort sett bare reel innvirkning på den enkeltes samvittighet..

Tiltakene har aller mest innvirkning på muligheten til å påføre andre mennesker urettmessig dårlig samvittighet.

Skrevet

Det er summen av alt nisseforbruket som er en stor del av skylden for at vi har det enormt høye forbruket - og dermed avfall, ressursmangel og forurensing - som vi har i dag. Summen av alle forbruksdråpene fra alle nissene utgjør dette - så da kan vi nisser snu trenden og legge våre dråper et annet sted. Jeg er helt enig i at det er avskrivelse av ansvar å ikke være bevisst dette.

Tiltakene har aller mest innvirkning på muligheten til å påføre andre mennesker urettmessig dårlig samvittighet.

Jeg våger å påstå at man ikke kan få dårlig samvittighet hvis man selv er 100 % overbevist om at det man gjør er riktig.

Skrevet

Jeg er enig i at nissetiltak kan hjelpe i ett stort folkerikt land, som Kina eller USA, men dette er Norge, vi er så få sjeler at vi nesten ikke eksisterer..

Coca-Cola omsetter for over 6 milliarder dollar i kvartalet (de siste tallene ligger på nærmere 8), tror du de hadde brydd seg nevneverdig om at samtlige innbyggere i Norge boikottet dem ?

Om det i ett utopisk tilfelle faktisk hadde skjedd, at ingen innbyggere i Norge hadde kjøpt noen produkter fra dem overhodet (inkludert fanta osv), så hadde de bare sparket igang flere reklamekampanjer i andre land, for eksempel Kina. De hadde dekket inn inntekstapet uten særlige anstrengelser.

Kan legge til at jeg ikke kan fordra drikken selv, smaker vemmelig, men jeg tror ikke The Coca-Cola Company merker min manglende sponsing..

Gjest Gjest Julie
Skrevet (endret)
ikke drikk cocacola. det er flere grunner til å la vær.

1. takket være de blir mange drikkevannkilder i fattige områder forurenset

Drikkevannkilder i fattige områder blir ikke bedre av at jeg ikke kjøper denne brusen. (De fattige i Afrika blir ikke mer mette dersom jeg spiser opp all maten på tallerkenen fremfor å kaste det jeg ikke vil ha). Dessverre.

Endret av Gjest Julie
Skrevet

Det kan godt være at boikott ikke er det mest virkningsfulle i et lite land som Norge. Da skal det i så fall være en ganske massiv boikott, av den typen som har vært av franske viner og israelske appelsiner. At kommunestyret i Tolga alene går inn for en boikott, blir litt som å tisse i sjøen, selv om meningen er god.

Når så er sagt, så er det jo en god ting å følge sin egen overbevisning. Jeg mener f.eks. at flaskevann er unødvendig, og en belastning for miljøet i forhold til vanlig vann, så da unngår jeg det- selv om det neppe er til skade for produsentene.

Men når jeg først bevisst vil unngå å kjøpe noe, så er det fordi jeg reelt sett mener å ha en grunn. Dette blir for meg litt rart:

Boikotter også Nestle :) Husker ikke hvorfor men tror jeg har lest om en del ugne ting om dem.

Ikke ment som kritikk, men jeg lurer bare på hvorfor du boikotter noe du ikke er sikker på hvorfor du vil boikotte?

Nå i julestria har jeg tenkt å boikotte Sandvika Storsenter, på grunn av de urteite, forbrukshysteriske reklamene deres. Ikke at det hjelper det spøtt, det er jo kaos der uansett. Men, men.

Skrevet
Jeg er enig i at nissetiltak kan hjelpe i ett stort folkerikt land, som Kina eller USA, men dette er Norge, vi er så få sjeler at vi nesten ikke eksisterer..

Coca-Cola omsetter for over 6 milliarder dollar i kvartalet (de siste tallene ligger på nærmere 8), tror du de hadde brydd seg nevneverdig om at samtlige innbyggere i Norge boikottet dem ?

Om det i ett utopisk tilfelle faktisk hadde skjedd, at ingen innbyggere i Norge hadde kjøpt noen produkter fra dem overhodet (inkludert fanta osv), så hadde de bare sparket igang flere reklamekampanjer i andre land, for eksempel Kina. De hadde dekket inn inntekstapet uten særlige anstrengelser.

Kan legge til at jeg ikke kan fordra drikken selv, smaker vemmelig, men jeg tror ikke The Coca-Cola Company merker min manglende sponsing..

Det har heller ingen effekt hvor mye eller lite jeg velger å forurense. Det er vel ingen husdyr i Norge som har fått det bedre direkte fordi jeg har sluttet å spise industrikjøtt - og det er vel heller ingen husdyr som direkte vil få det verre om jeg begynner å spise kjøtt igjen heller. Om jeg hadde gått inn for å forurense så mye jeg bare ville resten av livet, så ville ikke det gjort noe fra eller til på jordens fremtid.

Hva hadde skjedd hvis alle tenkte slik? Og hva hadde skjedd om alle tenkte andre veien?

Det er nettopp summen av alle "mitt forbruk gjør ingen forskjell" som gjør at vi nettopp sitter i dag med afrikanere uten vann fordi vi kjøper så mye Coca-Cola, tre kyllinger i et bur på størrelse med et A4-ark fordi vi skal ha så mye og så billig kylling, global oppvarming fordi vi skal produsere så mye så effektivt osv.

I tillegg er det også snakk om å følge sin egen samvittighet og egen overbevisning - at man kan se seg selv i speilet og stå for det man gjør. I tillegg er det også snakk om ringvirkninger og smitteffekt. (Det kan jo ikke være så etisk ille når naboen gjør det?)

Skrevet

Boikotter Nestle for mange ting jeg ikke husker helt, google Nestle så kan du lese om diverse saker i diverse land. De pusher bla annet morsmelkerstaning i fattige land, som fører til spedbarnsdød, de utnytter arbeidere, de tyner drikkevann og sikkert mere.

Hva som er sannt og ikke er vanskelig å si, men når et merke har vært gjennstand for så mange boikotter og gjort så mye som ikke er etisk riktig oppover så boikotter jeg uansett. Altså, jeg husker at jeg har lest at det ligger noe uggent i historien, men jeg husker ikke presist hva.

Og selv om vi ikke er det mest folkerike landet så kan ikke vi si at andre må gjøre noe, men vi kan slippe fordi vi er så små. Vi må gjøre akkurat det samme som vi mener de i Kina bør gjøre.

Skrevet

Det forklarer jo hvor uvitende mange i dette landet er når de sammenligner viktigheten av gratis svømmetrening med rent vann....

Skrevet
Det forklarer jo hvor uvitende mange i dette landet er når de sammenligner viktigheten av gratis svømmetrening med rent vann....

For å si det med "rene ord"..jeg er drittlei av at vi dumsnille nordmenn gir og gir og gir penger til fattige land,og glemmer oss selv,men vi ola donk skal være så veldig snille og hjelpe alle andre...før oss selv..Derfor er jeg lei meg for at lillesøster bor i en kommune der de ikke har råd til vann i bassenget..tenk det..i verdens rikeste land!!!!!!!!!!!!!!!Er såååå utrolig enig med en over her,at vi ikke kan gjøre noe med drikkevannet i fattige land,eller de blir mindre sultne hvis vi kaster matrester her hjemme.

Derfor gir jeg mine penger til frelsesarmeen og innsamling til kreftforskning her...da kommer det hvertfall oss til gode!!

Skrevet

Jeg boikotter nok ikke coca cola, men jeg gjør andre "gode" ting.

Først og fremst så resirkulerer jeg, jeg bruker beina og tar bussen, sparer strøm og slike småting. Jeg støtter også de jeg kan med litt penger nå jeg kan, blant annet leger uten grenser, kirkens nødhjelp o.l Så når jeg er ferdig med skolen skal jeg faktisk reise et år som frivillig(til ghana-humanitært arbeid dvs en kan jobbe som frivillig med arbeid på barnehjem, undervisning av barn i barnehage og skole, rehabilitering funksjonshemmede, klinikkarbeid, AIDS prosjekter osv)..

Jeg prøver så godt jeg kan å gjøre gode ting, men jeg er bare et mennesker.. Ikke alltid like lett;-)

Noen skriver også at vi bør få vann i bassengene her i landet istedenfor å prioritere de som ikke har drikkevann eller mat. Hva i allverden? Er det virkelig mer synd på oss når vi ikke får vann i bassenget enn de som sulter ihjel eller tørster ihjel?

Jeg boikotter ingenting, men spiser det jeg finner i butikkene. Nå drikker jeg bare Pepsi Max jeg da, men det er fy fy her i Stavanger, siden Ringnesbryggeriet ble lagt ned for noen år siden. De fjernet t.o.m Pepsi automatene på jobb...tullete mener nå jeg

Du er kul du;-)

Drikker pepsi max og bor i stavanger. Da har vi nesten to ting til felles; drikker pepsi max og er fra stavanger(bor ikke hjemme nå pga skole) :fnise:

Skrevet
Du er kul du;-)

Drikker pepsi max og bor i stavanger. Da har vi nesten to ting til felles; drikker pepsi max og er fra stavanger(bor ikke hjemme nå pga skole) :fnise:

he he så er vi i alle fall 2

Skrevet

Jeg boikottet Nestle ifbm. karrikaturstridene. I muslimske land prøvde de å distansere seg fra Danmark for å forhindre en boikott mot seg. Jeg har fremdeles litt problemer med å kjøpe Nestle-produkter, men på et tidspunkt bør man "oppheve" boikotten slik at det eventuelt kan få effekt en annen gang.

Skrevet
For å si det med "rene ord"..jeg er drittlei av at vi dumsnille nordmenn gir og gir og gir penger til fattige land,og glemmer oss selv,men vi ola donk skal være så veldig snille og hjelpe alle andre...før oss selv..Derfor er jeg lei meg for at lillesøster bor i en kommune der de ikke har råd til vann i bassenget..tenk det..i verdens rikeste land!!!!!!!!!!!!!!!Er såååå utrolig enig med en over her,at vi ikke kan gjøre noe med drikkevannet i fattige land,eller de blir mindre sultne hvis vi kaster matrester her hjemme.

Derfor gir jeg mine penger til frelsesarmeen og innsamling til kreftforskning her...da kommer det hvertfall oss til gode!!

Er vi dumsnille fordi vi bryr oss om mennnesker som bor utenfor våre egne landegrenser? Vet du ikke at norsk stønad redder mange liv hver eneste dag? Men det betyr kanskje ikke noe for deg så lenge søsteren din får svømme..... Resten av verden kan like gjerne dø, vi trenger de jo ikke? Og det spiller vel ingen rolle om barn i andre land lider av sykdom og sult hvert eneste minutt gjennom hele dagen så lenge søsteren din kan svømme i et deilig oppvarmet basseng 2 ganger i uka?

Skrevet

Om man selv velger å boikotte uetiske produkter, så betyr ikke det at man ikke kan ha råd til svømmebasseng i kommunen. De to tingene har faktisk ingenting med hverandre å gjøre.

Skrevet
Er vi dumsnille fordi vi bryr oss om mennnesker som bor utenfor våre egne landegrenser? Vet du ikke at norsk stønad redder mange liv hver eneste dag? Men det betyr kanskje ikke noe for deg så lenge søsteren din får svømme..... Resten av verden kan like gjerne dø, vi trenger de jo ikke? Og det spiller vel ingen rolle om barn i andre land lider av sykdom og sult hvert eneste minutt gjennom hele dagen så lenge søsteren din kan svømme i et deilig oppvarmet basseng 2 ganger i uka?

Svært så mye den svømmegreia betydde... :)

Ja jeg syns det er i overkant stusselig at i rike norge så får ikke hun oppvarma basseng i max enn 2mnd(1 gang i uka) i løpet av et helt år.

Ja jeg mener vi er dumsnille,klart det er fælt at barn i den 3 verden sulter,har aldri sagt noe annet.Men jeg kunne ønske vi kunne bry oss like mye om ting som absolutt ikke var bra hjemme her I TILLEGG..

Ha en strålende helg!!!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...