Gå til innhold

HJELP!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Overskriften sier alt. Hva skal jeg si til henne?? Hun sier at hun ikke vet hvor lenge hun vil leve :S Og jeg må svare nå med en gang, for vi snakker sammen på msn...!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke noe du kan ordne opp i selv. Venninna di må snarest komme i kontakt med en voksen person som kan hjelpe henne: helsesøster, helsestasjon, fastlege.

Skrevet

Ingen flere som kan hjelpe?? Hva hvis hun ikke vil snakke med noen voksne??!

Skrevet

Veninnen din TRENGER å snakke med noen voksne.

Om dette er et alvorlig problem for henne TRENGER hun å snakke med psykolog.

Om det er kutting på emo-basis, er det bare å ta fra henne barberbladene og be henne gnage, det gjør vondere...

Ikke bry deg om hva hun vil, snakk med foreldrene hennes, dine foreldre, en lærer, hvem som helst du føler du kan klare å snakke med.

Skrevet

Litt sent, i forhold til at du hadde det travelt da du skrev, men sånn til en evt senere anledning: forsøk å vær et godt medmenneske, så forståelsesfull som mulig, forsøk å lage en forpliktende avtale om å snakke om saken litt lenger fram i tid (to timer, dagen etter).. Tilby deg hvis du klarer, å være følge til helsesøster/lege/andre som er til å stole på - og ikke gå alene og vær redd! Du kan faktisk ringe til en av hjelpetlf for å snakke med andre som prater med fortvilte folk jevnlig - kanskje de har tips?! Lykke til, heldig er den som har deg som venn.

Skrevet

Er litt sent ute, men det er omtrent ingenting du kan si. Du må fortelle henne at dette vil du fortelle videre til f.eks helsesøster, hvis det er greit for henne, fordi du har ikke kunnskapen til å hjelpe henne, og dette er noe en person med fagkunnskaper må hjelpe til med. Selv om det virker uoverkommelig for henne, å fortelle dette til helsesøster, psykolog o.l så er det omtrent det eneste som fungerer. Det nytta iallefall ikke for meg å få hjelp av venninner, men fra noen som kan det(kuttet ikke meg selv, men en annen form for selvskading, men det var ikke det som var viktig).

Må også si, slik som frøken:) sa, hvis hun kun gjør det fordi det er "kult"(siden det har fått så stor oppmerksomhet nå enn hva det var før), så får du bare fortelle henne hvor dustete og ødeleggendes det er for de som faktisk sliter med selvskading, når de som bare "faker" får hele oppmerksomheten(altså, det jeg mener er at de som faktisk har problemer med dette blir ikke tatt på alvor når de først tør og si ifra). Det du kan se på om hun er "ekte" eller ikke er at ofte så prøver de å skjule kuttene og arrene ved å dekke seg til med masse klær osv.. Det er egentlig forskjellig fra person til person, om hvordan de eller oppfører seg.

Men håper det vil løse seg for venninnen din!

Det gjorde det for meg, og jeg er glad for det nå, selv om jeg til tider ikke klarer å se positivt, eller ta til meg positive kommentarer(men negative henger igjen hele veien, så det må du passe på, ikke kom med negative kommentarer)

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...