Gå til innhold

spare i BSU når man allerede eier leilighet?

Anbefalte innlegg

Ja tittelen sier vel sitt. Jeg har kjøpt leilighet sammen med mannen min, kun han som hadde BSU. Jeg har fått meg "ordentlig" jobb i år, og vurderer derfor å opprette en BSU-konto. Renta er jo bra og skattefordelen er jo veldig gunstig.

Vi ser ikke for oss at vi kommer til å kjøpe noe nytt de nærmeste årene. Heller at vi innreder kjelleren som nå er et betongrom. Kan vi bruke av BSU-pengene for å innrede kjelleren i den leiligheten vi allerede har? Ser at det står at man kan bruke pengene til å betale renter og avdrag på lån som er tatt opp etter at kontoen er opprettet. Gjelder dette også hvis man tar opp mer lån på det man allerede eier?

Og så kan man ikke bruke pengene på å kjøpe hytte... Lønner det seg egentlig å spare i BSU for meg? Eller kan jeg like godt spare i aksjer eller høyrentekonto?

Fortsetter under...

Du kan ikke bruke penger fra en BSU-konto til å nedbetale på gjeld for en bolig du har kjøpt før BSU-kontoen ble opprettet. (at du tar opp ett nytt lån på denne boligen hjelper ikke, du kan ikke bruke pengene på leiligheten du bor i nå).

I utgangspunktet så er BSU en av de aller gunstigste sparingsformene for unge som er i jobb, men hvis du ikke kommer til å kjøpe ny bolig noen gang så vil det ikke være spesielt gunstig for deg. Det ikke noen grense for når du må bruke pengene, så du kan jo spare i BSU og først bruke pengene om 30 år. Men så klart, det kan jo være litt dumt å binde opp pengene så lenge da.

Jeg ville ha vurdert hvor vidt det er sannsynlig at dere skal bli boende i denne leiligheten "for alltid" eller om dere trolig kommer til å flytte på dere.

Det er fullt mulig å bruke bsupengene til f.eks oppussing av eksisterende bolig. Det var ihvertfall ikke noe problem i banken vår (innen sparebank1 gruppen).

Så lenge BSU-kontoen er opprettet før en kjøper boligen så kan en gjøre det ja, men i TS sitt tilfelle har de allerede kjøpt leilighet og hun har ikke opprettet BSU-konto enda. Pengene hun sparer der kan i et slikt tilfelle ikke benyttes til å betale på boligen hun bor i nå. Hvis dere er blitt fortalt at det er mulig av banken deres så er dere blitt feilinformert. Det er uansett ikke banken, men skatteetaten, som håndhever regelverket.

Skatteloven § 16-10 sier ganske klart følgende:

Personlig skattyter gis til og med det inntektsåret vedkommende fyller 33 år, fradrag i inntektsskatt og trygdeavgift for innskudd på boligsparekonto (...) når innskuddet skal brukes til erverv av - eller til nedbetaling av gjeld på - egen bolig som er anskaffet etter at kontrakt om sparing ble inngått.

ok, det var sånn jeg tenkte... Jeg får vurdere hvor stor sannsynligheten er for at vi kjøper oss noe nytt i de nærmeste årene. Uansett lønner det seg å spare i BSU i forhold til å ha pengene på lønnskontoen, det er jo bare å betale tilbake skattefordelen dersom man ikke ønsker å bruke pengene til bolig.

-Spinnvil-

Annonse

Jeg sparer BSU selv om jeg bor i egen bolig og mest sannsynlig blir boende her i mange år. Jeg ble anbefalt dette av min bank, og de sa også at jeg når som helst kunne bruke BSUen til å nedbetale lån på leiligheten jeg har.

Nå opprettet jeg kontoen før jeg flytta hit og tok opp lån, jeg visste ikke at det ikke gjaldt om man flytta først og opprettet konto etterpå... men gunstig rente er det jo uansett, og som du sier er det jo bare å betale tilbake skattefordelen om det viser seg at dere skal bo der dere bor i all fremtid.

Hva banken sier er nå en ting - det er ligningsmyndighetene som godtar/ikke godtar hvordan pengene er brukt. Det er ligningsmyndightene som skattelegger. Reglene er like - men ligningskontorene tolker deler av loven forskjellig.

Banken har ikke krav på å vite hva du bruker BSU-midlene til - men det har altså ligningskontoret.

For å være sikker så bør man kontakte sitt lokale ligningskontor.

Gjest Gjest_Lotten_*
Det er fullt mulig å bruke bsupengene til f.eks oppussing av eksisterende bolig. Det var ihvertfall ikke noe problem i banken vår (innen sparebank1 gruppen).

Da har banken din gjort en feil. BSU-midler kan ikke benyttes til oppussing uten at det er brudd på BSU-avtalen. Dette er nedfelt i forskrift til skatteloven der det står "Innbetalt sparebeløp må anvendes til å dekke kostnad til erverv av ny fast bolig. ... Påkostning anses ikke som kostnad til erverv av bolig."

Gjest Helen Parr
Da har banken din gjort en feil. BSU-midler kan ikke benyttes til oppussing uten at det er brudd på BSU-avtalen. Dette er nedfelt i forskrift til skatteloven der det står "Innbetalt sparebeløp må anvendes til å dekke kostnad til erverv av ny fast bolig. ... Påkostning anses ikke som kostnad til erverv av bolig."

Jeg kjenner ikke til akkurat denne forskriften, men fikk selv beskjed om at sålenge det var erverv, nedbetaling eller oppussing av bolig som var ervervet etter at bsu-kontoen ble opprettet, var vilkårene for bsu-skattefradrag oppfyllt. Jeg ser nå på den linken jeg viser til under at det ikke er anledning til å bruke bsu-pengene til påskostninger. Det er tydelig at bankene har ulike kunnskaper om dette. Mulig det også er endret. Jeg ser likevel at man kan komme rundt dette ved å betale ned på lån direkte.

Man kan imidlertid bruke pengene til hva man vil - banken har ikke mulighet til å holde på disse - men koder uttaket med spesifikke koder som igjen innberettes til likningsmyndighetene.

Hvis likningsmyndighetene kommer frem til at man har benyttet pengene ureglementert, kreves skattefordelen tilbakebetalt.

Banken har altså ingen myndighet til å la være å utbetale pengene, dersom kontoinnehaveren ønsker det.

Mer å lese her.

Gjest Gjest_Lotten_*
Jeg kjenner ikke til akkurat denne forskriften, men fikk selv beskjed om at sålenge det var erverv, nedbetaling eller oppussing av bolig som var ervervet etter at bsu-kontoen ble opprettet, var vilkårene for bsu-skattefradrag oppfyllt. Jeg ser nå på den linken jeg viser til under at det ikke er anledning til å bruke bsu-pengene til påskostninger. Det er tydelig at bankene har ulike kunnskaper om dette. Mulig det også er endret. Jeg ser likevel at man kan komme rundt dette ved å betale ned på lån direkte.

Man kan imidlertid bruke pengene til hva man vil - banken har ikke mulighet til å holde på disse - men koder uttaket med spesifikke koder som igjen innberettes til likningsmyndighetene.

Hvis likningsmyndighetene kommer frem til at man har benyttet pengene ureglementert, kreves skattefordelen tilbakebetalt.

Banken har altså ingen myndighet til å la være å utbetale pengene, dersom kontoinnehaveren ønsker det.

Mer å lese her.

Jeg tror ikke den forskriften er så veldig ny. Jeg har ABCen helt tilbake fra 1998 stående, og også der står det at BSU-midler ikke kan brukes til påkostning/vedlikehold. Men som du sier er det jo banken som i første omgang skal vurdere om vilkårene er brutt ved uttak, og kode utttaket deretter. I så måte er det jo en fordel at bankene tolker regelverket mer liberalt enn likningsmyndighetene. :fnise:

Gjest Helen Parr
Jeg tror ikke den forskriften er så veldig ny. Jeg har ABCen helt tilbake fra 1998 stående, og også der står det at BSU-midler ikke kan brukes til påkostning/vedlikehold. Men som du sier er det jo banken som i første omgang skal vurdere om vilkårene er brutt ved uttak, og kode utttaket deretter. I så måte er det jo en fordel at bankene tolker regelverket mer liberalt enn likningsmyndighetene. :fnise:

Ja jeg ble faktisk litt overrasket da jeg leste det, siden banken har bekreftet at det er tilstrekkelig at man pusser opp. Hva med for eksempel erverv av tilgrensende tomt slik at eiendommen blir større? Og hva om man belåner huset og bruker midlene til oppussing, og deretter nedbetaler lånet med bsu-midlene? Strengt talt er jo dette innenfor vilkårene?

Jeg burde dessuten vite dette....

Gjest Gjest_Lotten_*
Ja jeg ble faktisk litt overrasket da jeg leste det, siden banken har bekreftet at det er tilstrekkelig at man pusser opp. Hva med for eksempel erverv av tilgrensende tomt slik at eiendommen blir større? Og hva om man belåner huset og bruker midlene til oppussing, og deretter nedbetaler lånet med bsu-midlene? Strengt talt er jo dette innenfor vilkårene?

Jeg burde dessuten vite dette....

Tomtespørsmålet kan jeg ikke gi det noe umiddelbart svar på. BSU-midler kan brukes til kjøp av tomt av passende størrelse for egen fast bolig, men hvordan det vil stille seg dersom du kjøper et eksistende hus, men ønsker større tomt, vet jeg ikke.

Når det gjelder lån til oppussing tror jeg det er nokså klart at det faller utenfor. Det er ikke nok at lånet er tatt opp med pant i huset, det må være benyttet til erverv av boligen. Men det er klart det er gråsoner her som er vanskelige. Som f.eks at lånet benyttes både til erverv og oppussing. Her vil det vel i praksis være umulig å skille ut oppussingsdelen. Men det er vel sjelden det kommer på spissen, de fleste låner mer enn BSU-beløpet for å erverve en bolig...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...