Mafdet Skrevet 12. november 2007 #1 Skrevet 12. november 2007 Er bare nysgjerrig på ulike kombinasjoner. Tenkte å plukke opp noen ideer til senere programmer, når jeg føler meg ferdig med det jeg har nå. Har akkurat begynt med en ny 3-split som virker veldig bra. Den kombinerer muskelgruppene slik: Dag 1: Rygg og skuldre Dag 2: Bein, legger og mage Dag 3: Bryst, triceps og biceps Jeg har funnet ut at jeg liker bedre å trene skuldre sammen med rygg enn sammen med bryst, slik jeg gjorde før. Hva med dere? (Ja, jeg vet jeg er treningsnerd...)
Tinemor Skrevet 12. november 2007 #2 Skrevet 12. november 2007 Er bare nysgjerrig på ulike kombinasjoner. Tenkte å plukke opp noen ideer til senere programmer, når jeg føler meg ferdig med det jeg har nå. Har akkurat begynt med en ny 3-split som virker veldig bra. Den kombinerer muskelgruppene slik: Dag 1: Rygg og skuldre Dag 2: Bein, legger og mage Dag 3: Bryst, triceps og biceps Jeg har funnet ut at jeg liker bedre å trene skuldre sammen med rygg enn sammen med bryst, slik jeg gjorde før. Hva med dere? (Ja, jeg vet jeg er treningsnerd...) Jeg trener slik: Dag 1: Rygg og biceps Dag 2: Bryst og triceps Dag 3: Ben og skuldre Mage tar jeg når jeg føler for det, et par ganger i uka Jeg liker ikke ta bryst og skuldre samtidig. Føler ikke jeg får tatt i skikkelig hvis jeg tar benkpress og skulderpress samme dag...
Mafdet Skrevet 12. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. november 2007 Mage tar jeg når jeg føler for det, et par ganger i uka Jeg liker ikke ta bryst og skuldre samtidig. Føler ikke jeg får tatt i skikkelig hvis jeg tar benkpress og skulderpress samme dag... Ja, jeg er enig i det. Trener du benkpress med stang? Jeg vil helst det, men det er ikke så ofte jeg har med en "makker" på trening, og da synes jeg ikke jeg får tatt meg ordentlig ut (siden jeg ikke har lyst til å risikere å få stange over halsen og bli utsatt for å dø på SATS ). Hvis du gjør det, har du med noen som kan hjelpe til på de siste repetisjonene?
Tinemor Skrevet 12. november 2007 #4 Skrevet 12. november 2007 Ja, jeg er enig i det. Trener du benkpress med stang? Jeg vil helst det, men det er ikke så ofte jeg har med en "makker" på trening, og da synes jeg ikke jeg får tatt meg ordentlig ut (siden jeg ikke har lyst til å risikere å få stange over halsen og bli utsatt for å dø på SATS ). Hvis du gjør det, har du med noen som kan hjelpe til på de siste repetisjonene? Jepp, tar med stang. Trener som regel sammen med sambo, så han spotter meg (få jenter som er like ivrige med vektene som meg). Hvis jeg trener alene tar jeg en økt med litt færre kilo og heller flere reps. Ellers er det jo bare å spørre noen andre, men har liksom ikke turt det enda... Selvom du ikke har noen å trene med burde du prøve stang. Moro og effektivt!!!
Mafdet Skrevet 12. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 12. november 2007 Jepp, tar med stang. Trener som regel sammen med sambo, så han spotter meg (få jenter som er like ivrige med vektene som meg). Hvis jeg trener alene tar jeg en økt med litt færre kilo og heller flere reps. Ellers er det jo bare å spørre noen andre, men har liksom ikke turt det enda... Selvom du ikke har noen å trene med burde du prøve stang. Moro og effektivt!!! Da er det jo veldig greit, når du har fast spotter. Jeg har det innimellom, men ellers bruker jeg ofte manualer istedet for stanga. Bytter litt på. Jeg får meg ikke helt til å spørre noen jeg ikke kjenner...
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #6 Skrevet 13. november 2007 Jeg kjører et fullkroppsprogram 2 dager i uken. Jeg trener kampsport 3 dager i uken også, og det er jo også litt belastning på musklene.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #7 Skrevet 13. november 2007 Da er det jo veldig greit, når du har fast spotter. Jeg har det innimellom, men ellers bruker jeg ofte manualer istedet for stanga. Bytter litt på. Jeg får meg ikke helt til å spørre noen jeg ikke kjenner... Jeg turte heller ikke det først, men etter hvert innså jeg at alle mer enn gjerne ville hjelpe meg bare jeg spurte. Tenk hvis noen spurte deg om å spotte, hvordan ville du reagert da? Sannsynligvis ville du bare være glad for å kunne være til hjelp, og sånn tenker alle andre normale mennesker også.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #8 Skrevet 13. november 2007 Jeg trener sånn: Dag 1 Knebøy Benkpress Markløft Dips Dag 2 Knebøy Militærpress/skulderpress Roing med stang Pull-up/Chin-up Også blir det: Mandag - dag 1 Tirsdag - dag 2 Onsdag - dag 1 Mandag - dag 2 osv... Får kjempegode resultater med dette!
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #9 Skrevet 13. november 2007 Jeg trener sånn: Dag 1 Knebøy Benkpress Markløft Dips Dag 2 Knebøy Militærpress/skulderpress Roing med stang Pull-up/Chin-up Også blir det: Mandag - dag 1 Tirsdag - dag 2 Onsdag - dag 1 Mandag - dag 2 osv... Får kjempegode resultater med dette! Knebøy to dager på rad? Er ikke det dumt med tanke på restitusjon? Må presisere at jeg spør fordi jeg vil lære mer, og ikke for å klage på deg. Får du gode resultater burde det jo være greit.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #10 Skrevet 13. november 2007 Jeg deler rett og slett opp slik: Dag 1: Ben (underkropp) - Knebøy - Markløft - Utfall - + et par apparater for innside og utside av lår Dag 2: Overkropp - Diverse mageøvelser - Curls - Øvelse på triceps som jeg ikke klarer å forklare - Apparater for bryst og skuldre (vet ikke så godt hva ting kalles) - "Slangen" for ryggmusklatur (i tillegg får jeg jo trent rygg med markløft) og prøver å få til begge to to ganger per uke. Ikke alltid det går, men...
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #11 Skrevet 13. november 2007 Knebøy to dager på rad? Er ikke det dumt med tanke på restitusjon? Må presisere at jeg spør fordi jeg vil lære mer, og ikke for å klage på deg. Får du gode resultater burde det jo være greit. La nå merke til at jeg skrev litt feil. Jeg trener mandag, onsdag og fredag, og trener altså dag 1 og 2 annen hver dag, med fri i helgen. Så det blir ikke knebøy (eller styrketrening i det hele tatt) to dager på rad. 48 timer hvile for musklene holder i de aller fleste tilfeller.
Mafdet Skrevet 13. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 13. november 2007 Jeg turte heller ikke det først, men etter hvert innså jeg at alle mer enn gjerne ville hjelpe meg bare jeg spurte. Tenk hvis noen spurte deg om å spotte, hvordan ville du reagert da? Sannsynligvis ville du bare være glad for å kunne være til hjelp, og sånn tenker alle andre normale mennesker også. Jeg spurte i dag. *stolt* (og jeg ble ikke skutt)
Supraspinatus Skrevet 13. november 2007 #13 Skrevet 13. november 2007 Jeg trener fullkroppsprogram. Har valgt bort benkpress til fordel for hantelpress da jeg vil ha litt variasjon. Jeg trener ikke til failure, og det burde man generelt ikke gjøre til vanlig, så jeg trenger ingen til å spotte. Men da er det absolutt en fordel med speil for å se at alt går riktig for seg.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2007 #14 Skrevet 14. november 2007 Jeg trener fullkroppsprogram. Har valgt bort benkpress til fordel for hantelpress da jeg vil ha litt variasjon. Jeg trener ikke til failure, og det burde man generelt ikke gjøre til vanlig, så jeg trenger ingen til å spotte. Men da er det absolutt en fordel med speil for å se at alt går riktig for seg. Du skriver alltid som om du har fasiten på riktig trening. Om man skal trene til failure eller ikke er det delte meninger om. Det gjelder for det aller meste innen trening.
Supraspinatus Skrevet 14. november 2007 #15 Skrevet 14. november 2007 Du skriver alltid som om du har fasiten på riktig trening. Om man skal trene til failure eller ikke er det delte meninger om. Det gjelder for det aller meste innen trening. Det var da voldsomt så skarp du var i dag da. Hvis du leser hva jeg skriver før du gjør deg opp mening om det, så er det lettere å forstå. Man bør ikke trene til failure til vanlig. Du kan spørre hvilken-som-helst utdannet treningsperson om det. Få eller kanskje ingen vil anbefale deg å trene til failure hver gang du trener om du trener flere ganger i uken. Det er ikke muskelens evne til å hente seg inn som er grunnen, men sentralnervesystemet. Og bare for å ha sagt det, det finnes ingen fasit på hva som er bra trening. Det finnes derimot en hel del ting man ikke bør/trenger å gjøre som tidligere har vært en av disse såkalte sannhetene. offtopic: og har du noe mer skarp kritikk til meg, så foreslår jeg at du registrerer deg og sender meg PM, i stedet for å gjesteposte
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2007 #16 Skrevet 15. november 2007 Jeg er ikke den foregående gjesten, men denne artikkelen om failure kan kanskje være av interesse: http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1729576
Supraspinatus Skrevet 16. november 2007 #17 Skrevet 16. november 2007 Jeg er ikke den foregående gjesten, men denne artikkelen om failure kan kanskje være av interesse: http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1729576 Har lest den. Den sier jo omtrent det jeg sier. Men så er det det begrepet failure, som artikkelen påpeker, blitt slengt litt lett rundt. De som har trent med feks 1 forced etter hver øvelse hele treningen vil merke at de blir veldig utslitt. Jeg kjører alltid treningen min på den måte at jeg skal klare siste rep'en på siste settet. Så har jeg en viss progresjon i hver økt. Men man må gjøre det en synes er best selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå