prescella Skrevet 12. november 2007 #1 Skrevet 12. november 2007 Hei! Lurer på om det er noen i samme båt som meg,som ikke får solgt boligen sin og har kjøpt nytt? Hva gjør dere for å klare dere? Leier dere ut boligen dere har kjøpt/den gamle? Avdragsfrihet på boligen?? Det er en fortvilende situasjon!
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2007 #2 Skrevet 12. november 2007 Er det noe som må pusses opp? Har du ryddet unna alt som kan ryddes unna? Ofte er det bedre med lite i leil enn mye. Ligger leil på finn, kan du jo legge ut en link, så kan vi komme med tips
messy Skrevet 12. november 2007 #3 Skrevet 12. november 2007 Det spørs vel på hvor desperat man er etter å selge den. Noen leier vel ut, mens andre igjen senker prisen på leiligheten helt til noen kjøper.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2007 #4 Skrevet 12. november 2007 Hvor lenge har leiligheten lagt ute?
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2007 #5 Skrevet 12. november 2007 Jeg kjøpte før jeg solgte. Gjorde en avtale med banken om avdragsfrihet på boliglån for 6 mnd. Gikk helt greit det. Jeg hadde faktisk ikke økonomi til å sitte med to leiligheter.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2007 #6 Skrevet 12. november 2007 Huff da.... Aldri kjøp uten å ha solgt en gang til. Det er vel mitt eneste tips.... Heller leie litt i mellomtiden.. Men hva du kan gjøre nå.... Du kan renske leiligheten for alt unødvendig nikk-nakk. Male over om det er noen rare farger...... Skifte fronter på evt stygg kjøkkeninnredning. Dette er ting som er billig å gjøre, og som kan gi leiligheten et lite løft om den trenger det. Men jeg vet ikke hvordan leiligheten din ser ut...
Frey Skrevet 12. november 2007 #7 Skrevet 12. november 2007 Det som kan lønne seg er å hente inn en stylist som fikser leiligheten før visning. De fleste meglere har kontakt med slike og kan formidle navn og nummer.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2007 #8 Skrevet 12. november 2007 Gjest over her. For meg var det faktisk viktig å kjøpe før jeg solgte. Når jeg hadde barn så var det bare ikke å mellomlande et eller annet sted. Det har noe med nærmiljø og skole å gjøre. Jeg brukte over 6 mnd med visninger før jeg kjøpte. Boligmarkedet var litt vanskeligere enn nå da jeg kjøpte/solgte. Noen ganger så må man bare av ulike årsaker ta en avgjørelse. Jeg visste utmerket hvilken økonomisk risiko jeg gjorde.
minienthe Skrevet 12. november 2007 #9 Skrevet 12. november 2007 hva slags leilighet er dette ? er det selveier ? veldrevet brl eller er det av typen "lavt innskudd - høy fellesgjeld" ?
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2007 #10 Skrevet 12. november 2007 Jeg ville redusert prisantydningen for å få solgt så fort som mulig. Markedet framover er svært usikkert. Jeg tror boligprisene vil fortsette å falle.
Gjest Huldali Skrevet 13. november 2007 #11 Skrevet 13. november 2007 Nå er ikke jeg helt sikker på om dette er lov, eller mulig, men du må høre med megleren din. Mitt forslag er å trekke den inn igjen for så å legge den ut på nytt for salg, da med en liten oppussing (ryddig og styling). Boliger som blir liggende lenge ute for salg havner langt ned på listen på finn.no (hvis boligen ligger ute der), samt at mulige kjøpere lurer på hvorfor boligen har ligget så lenge ute for slag uten og blitt solgt. Det kan også bare være en dårlig måned for salg, dette varierer jo litt og kan komme av mange ting (ferier, usikkerhet i boligmarkedet og renter osv). Mitt råd er å ta en liten pause og prøve på nytt om ikke lenge. Spør megleren hvorfor han/hun tror du ikke for solgt, og lytt til alle rådene han/hun kommer med. Hvis det viser seg umulig å få solgt boligen og du kommer i en vanskelig økonomisk situasjon syns jeg du skal leie den ut for en periode og heller prøve å selge om et år igjen. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #12 Skrevet 13. november 2007 Hvis det viser seg umulig å få solgt boligen og du kommer i en vanskelig økonomisk situasjon syns jeg du skal leie den ut for en periode og heller prøve å selge om et år igjen. Hvis du velger dette alternativet må undersøke skattereglene nøye. Hvis leiligheten har steget mye siden du kjøpte den vil du få skatt på fortjenesten hvis du ikke selger leiligheten innen en viss tid. 1 år? Du får også skatt på leieinntekten.
Gjest Lille Tre Skrevet 14. november 2007 #13 Skrevet 14. november 2007 Jeg er i samme situasjon med en 2-roms på Tveita/Oslo som viser seg å ikke være så lettsolgt i dagens marked. Til tross for at Tveita er et rolig og fint nabolag, med veldig god kommunikasjon og sykkelavstand til sentrum virker det som Osloborgerne synes det er alt langt ute på landet. Skjønner ikke hvorfor folk vil bo i en dobbel så dyr, trang, skjev og råtten bygård i sentrum uten parkeringsmuligheter. De kan jo få mye større leiligheter med rette vegger og tak, heis, garasje og flere parkeringsplasser for gjester eller 2 biler, ved å forflytte seg de få kilometrene ut fra byen. Så hva er trikset for å få solgt? Problemet virker å være å få folk til å komme på visning. De som har vært på visning synes leiligheten er fin, men har ikke tenkt å kjøpe. Det har har for det meste vært naboer som har "stukket innom". Annonsen vår drukner jo på Finn, så hva gjør man?
Gjest Lille Tre Skrevet 14. november 2007 #14 Skrevet 14. november 2007 Jeg mente selvsagt at man kunne få leilighet med rette vegger og GULV på Tveita. Taket er riktignok rett det også, men det er liksom ikke så viktig. Det viktigste er jo at man slipper å skru bokhyllene sine fast i veggen ;-)
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2007 #15 Skrevet 14. november 2007 Jeg tror det er bedre å sette ned prisen enn å bruke mye penger på oppussing og styling. Litt maling, sterinlys og friske blomster er greit. Dessuten er det viktig at leiligeten er ryddig, ren og uten for mange møbler og pyntegjenstander. Jeg tror mange kjøpere er usikre fordi det forventes et fall i boligprisene. Det er usikkert om boligprisene flater ut på dagens nivå eller om de synker med 20-30%. Bankene blir også mer forsiktige med utlån. Særlig til utlån over 80%. Bankene er også mer kritiske til avdragsfrie lån. Og renta er høyere enn på lenge. Dermed utelukkes noen kjøpere. Særlig for førstegangskjøpere er det en kritisk periode. De har mest å tape. Det er kjedelig å ende opp med negativ egenkapital hvis man har et boliglån på 2 mill og boligen bare er verdt 1,5 mill om to år. Hvis man må selge da, ender man opp med 500 000 i gjeld selv om man ikke lenger eier bolig. Håper dere snart får solgt leiligheten.
Gjest Tveitabeboer Skrevet 14. november 2007 #16 Skrevet 14. november 2007 He, he - har selv kjøpt på Tveita. Vil det ikke i et usikkert marked være lurt å kjøpe for eksempel i Tveitablokkene hvor foreståedne fasade- og baderomsrenovering antakelig vil øke prisene lokalt. Dette vil jo være en buffer for svingningene i markedet. Prisene her i området er jo i utgangspunktet lavere enn i sentrum og "de bedre vestkantsstrøk" noen som forhåpentligvis vil minimere fallhøyden.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2007 #17 Skrevet 14. november 2007 I Danmark har mange boliger ligget ute for salg i over et år: http://e24.no/eiendom/article2101272.ece
Gjest Blondie65 Skrevet 14. november 2007 #18 Skrevet 14. november 2007 Før du gjør noe som helst både når det gjelder maling og skapfronter (jeg aner ikke hvor man fikk det fra at det er billig for det er det slett ikke, men det er greit å gjøre for å "forynge" et kjøkken som er helt men gammelt) ville jeg kontaktet megler og hatt en ærlig samtale med vedkommende. Hva er galt, hva sier folk på megling, hva slags oppfølging har megler gjort. Deretter ville jeg kontaktet en boligstylist - med en visning der du avtaler at de skal kikke på leiligheten og komme med konkrete tips uten at du betaler for det. Et lite tips her hvis du har råd til og/eller tid og anledning: Kvitt deg med ALLE gule vegger. Gult var veldig kult og in for noen år tilbake - nå er det ut. Gult stjeler veldig mye lys og rom, mens en lys hvit vegg får rommet til å virke større. Et par strøk med hvit maling kan kanskje være verdt å prøve? Tradisjonelt er dette helt feil tid på året å selge - markedet tar seg normalt opp igjen i februar. Kanksje du skal bruke tiden frem til da sammen med en megler/stylist og få noen gode råd?
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2007 #19 Skrevet 14. november 2007 Særlig for førstegangskjøpere er det en kritisk periode. De har mest å tape. Det er kjedelig å ende opp med negativ egenkapital hvis man har et boliglån på 2 mill og boligen bare er verdt 1,5 mill om to år. Hvis man må selge da, ender man opp med 500 000 i gjeld selv om man ikke lenger eier bolig. Det gjelder ikke hvis man om to år skal kjøpe en leilighet som i dag koster 3 mill. Da vil den leiligheten antagelig ha falt like mye i prosent og altså mer i ren pengeverdi. Slikt sett taper man ikke på å kjøpe i et fallende marked.
Gjest Undrer Skrevet 14. november 2007 #20 Skrevet 14. november 2007 Hvis man skal selge i et område som normalt tiltrekker seg "våre nye landsmenn", er det da fortsatt hvit-hvit-hvit på alle vegger som gjelder eller kan man beholde det blå soverommet? Har hatt en runde med visning hvor det bare kom fremmedspråklige. Imidletid var det ingen som la inn bud. Jeg vet selvsagt at det er forskjeller innenfor alle folkegrupper, men er det noen om vet hvordan det står til med finansieringsmulighetene på generell basis hos "våre nye landsmenn" som går på visning. Har innstrykk av at de fleste i dette området leier. Jeg selger gjerne min leilighet til denne gruppen, men hvilke kanaler nås de på? Finn.no, aviser eller oppslag i nærmiljøet. Håper ikke det blir så ille som i Danmark, da ligger også jeg dårlig ann. Forresten; hva med målgruppen eldre? Hvitt og Finn.no??? Antakeligvis ikke. Tips motas med stor takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå