Gå til innhold

Hvem kan hjelpe ift toll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bestille to plakater fra allposters.com, de koster 157 kroner pr. stykk. Det koster 45 kroner i porto. Jeg vet ikke helt hvilken nasjonalitet Allposters har, et sted i papirene står det at avsender er i Oakland (USA, vel), et annet sted står det oppført en adresse i Nederland, og igjen et annet sted står det Tyskland...

Det jeg lurer på, er om det lønner seg å dele opp bestillingen i to, er det noe med at man ikke betaler toll for forsendelser under 200 kroner? Eller kanskje porto inkluderes, slik at prisen uansett blir over 200? Hvordan regner jeg ut toll for varer for 314 kroner + 45 i porto? Jeg har sett på www.toll.no, men skjønner ikke bæra.

Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde delt opp bestillingen i 2. Du regner ikke med porto i de 200kr

Skrevet

Når jeg har bestilt varer fra utlandet så har de tatt med fraktkostnaden i beregningen av momsen.

Skrevet

Ok, da har jeg fått to motstridende svar... Noen flere med erfaringer?

Skrevet
Når jeg har bestilt varer fra utlandet så har de tatt med fraktkostnaden i beregningen av momsen.

Hvis selve varen har en verdi av over 200,- så betaler en moms for varen+frakt, men hvis varen er under 200,- så betaler en ikke moms i det hele tatt.

Fraktkostnaden blir altså først trukket med hvis varen i seg selv er over 200,-

Nå husker jeg ikke helt hvordan en regner ut hva avgiften blir, men rent umiddelbart vil jeg også tro at det vil lønne seg for deg å dele det opp i to sendinger.

Skrevet

Jeg kan ikke se at det tilkommer noe moms, muligens er den innbakt i prisen? Det står i hvertfall total pris å betale, og da er det ikke lagt til noe.

Så det kan da altså lønne seg å dele opp. Da håper jeg virkelig at jeg ikke ender opp med å fortolle to sendinger... Men uansett, hvor mye ca. er det jeg betaler i toll, med en slik bestilling som beskrevet ovenfor? Her teller kronene... :ler:

Skrevet
Jeg kan ikke se at det tilkommer noe moms, muligens er den innbakt i prisen? Det står i hvertfall total pris å betale, og da er det ikke lagt til noe.

Så det kan da altså lønne seg å dele opp. Da håper jeg virkelig at jeg ikke ender opp med å fortolle to sendinger... Men uansett, hvor mye ca. er det jeg betaler i toll, med en slik bestilling som beskrevet ovenfor? Her teller kronene... :ler:

Du betaler ikke toll, det er mva som tilkommer. Det som Titta skriver stemmer; dersom varen koster under 200 kroner skal du ikke betale moms selv om totalpris inkl. frakt blir over 200, men dersom varen koster over 200 kroner må du betale moms for totalbeløpet inkludert frakten.

Dersom du må fortolle varen må du også betale gebyr for dette, husker ikke satsene nå, men du finner ut av det på toll.no eller ved å søke litt i de mange strawberrynet-trådene på velværeforumet.

Skrevet

Jeg har bestilt plakater fra allposters før, det var da en ganske stor bestilling som kom på rundt 1000 kroner. (litt over eller litt under, jeg husker ikke helt). Jeg holdt på å få hakaslepp av tollprisen, mener det dreide seg om over 500 kroner. Og posten skulle ha sitt gebyr, ja, mulig det var inkuldert i de 500 kronene. Råttent.

Skrevet

Jepp, den grensen på 200 kroner er ikke noe særlig å skryte av.

Det vil uansett lønne seg for deg å dele opp bestillingen, og så heller betale porto x2. Bare postens gebyr for forenklet tollbehandling er jo høyere enn portoen er.

Bestiller du varer for over en viss sum må du betale toll også i tilleg til mva. Så vidt jeg vet avhenger satsene her av hva det er du kjøper.

Skrevet

Hmm... Jeg fant enda en plakat, til ca. samme pris som de to første. Dele opp i tre, da? :klø:

Skrevet (endret)

Postens gebyrer. (tror ikke det er noe særlig å tjene på å fortolle selv, sjekk på toll.no for å finne ut mer om det)

Så lenge du bestiller varer for under 1000 kroner slipper du unna med forenklet tollbehandling, men siden du uansett må betale mva vil det lønne seg å dele opp bestillingen selv om du må betale porto x 3.

Endret av Mie
Skrevet

Ok, da gjør jeg rett og slett det. Deler opp i tre. Takk skal dere ha. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...