Gå til innhold

Hva betyr det når fisk skal trekke?

Anbefalte innlegg

Gjest Dodgy Lady
Skrevet

Ehm.... :sjenert:

Ble litt usikker her jeg.

Skal koke gourmettorsk. Den skal trekke i 10-12 minutter. Hva vil det si egentlig?

Ikke koke, helt av med varmen? Hmm....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den skal ligge rett på kokepunktet, men ikke fosskoke. Ikke alltid like lett å finne den balansen

Skrevet

Jeg mener å trekke er å koke opp vannet, sette det til side, og la fisken ligge der i 10-12 minutter. Det skal ikke stå på platen.

Skrevet

vannet skal ikke koke.. temperaturen skal ligge under kokepunktet.

Vann med fisk i har lavere kokepunkt enn rent vann.

Hvis vannet med fisken koker vil den bli revet i stykker til en gusje

Skrevet
vannet skal ikke koke.. temperaturen skal ligge under kokepunktet.

Vann med fisk i har lavere kokepunkt enn rent vann.

Hvis vannet med fisken koker vil den bli revet i stykker til en gusje

Vannet er jo under kokepunktet når du har kokt opp vannet, setter det til side, og trekker fisken i det varme vannet, uten å stå på platen!

Steking og ”koking” av fisk (fisk skal ikke koke, men trekke!)

Når du tilbereder fisk, er temperaturen viktig for et godt resultat. Hvis fisken blir tilberedt ved for høy temperatur over for lang tid, kan fisken bli både tørr og smakløs. Det beste koke- og stekeresultatet får du når fisken får ligge litt i romtemperatur før tilberedning. Iskald fisk gir lett fra seg mye væske ved koking og steking. Fiskekjøttet ”koker” ved 60 grader celsius. Derfor skal fisken trekke, og ikke koke.

Skrevet

Å trekke er å ta det kokende vannet vekk av platen, og la fisken trekke i det varme, men ikke kokende vannet. Slik vi gjør med wienerpølser og mandelpoteter :popcorn:

Skrevet
Vannet er jo under kokepunktet når du har kokt opp vannet, setter det til side, og trekker fisken i det varme vannet, uten å stå på platen!

Steking og ”koking” av fisk (fisk skal ikke koke, men trekke!)

Når du tilbereder fisk, er temperaturen viktig for et godt resultat. Hvis fisken blir tilberedt ved for høy temperatur over for lang tid, kan fisken bli både tørr og smakløs. Det beste koke- og stekeresultatet får du når fisken får ligge litt i romtemperatur før tilberedning. Iskald fisk gir lett fra seg mye væske ved koking og steking. Fiskekjøttet ”koker” ved 60 grader celsius. Derfor skal fisken trekke, og ikke koke.

Har aldri sagt at pannen ikke skal vekk jeg... Sa at vannet ikke skal koke... hvordan du gjør det er jo egentlig likegyldig vel?

Skrevet
Å trekke er å ta det kokende vannet vekk av platen, og la fisken trekke i det varme, men ikke kokende vannet. Slik vi gjør med wienerpølser og mandelpoteter :popcorn:

Thank you, nå fikk jeg ett tips til hvordan jeg skal unngå at mandelpotetene mine koker i stykker på julaften :) Da slipper jeg å stå og passe på hele tiden.

Skrevet

Når vi trekker fisk og pølser så koker vi opp vannet, trekker kokekjelen til sides/lar den stå halveis på platen etter vi skrur av platen eller har den på laveste stille. Så legger vi fisk/pølse oppi, og lar den ligge så lang tid det skal trekkes.

Det er viktig det ikke skal koke, men er det noe som skal trekke over lang tid foretrekker vi å ha kjelen halveis på en varm kokeplate.

Skrevet (endret)
Thank you, nå fikk jeg ett tips til hvordan jeg skal unngå at mandelpotetene mine koker i stykker på julaften :) Da slipper jeg å stå og passe på hele tiden.

Bare hyggelig. Mandelpoteter skal ALDRI koke, det er 1. bud!!

Hilsen ei som aldri har fått sprukne mandelpoteter og som er myyyke! :popcorn:

Endret av NovaFlare

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...