Gjest Gjest Skrevet 12. november 2007 #1 Skrevet 12. november 2007 Kommunikasjonssjef Øystein Samnøen i BarneVakten har torsdag ettermiddag svart på spørmål fra engasjerte lesere med utgangspunkt i hvordan vi kan skjerme barn og unge for voldseksponering i mediene. Her følger et lite utdrag: Jeg lurer på, mener du det er riktig å skjerme barna for skolemassakren og andre voldssaker i mediene? Nå står det jo ikke der hvor gamle barna er, man er jo barn til man er 18, så om det er 5 åringer eller 13 åringer de mener er ikke godt å si. Selv er jeg litt usikker på hva jeg mener er riktig (har selv ikke barn). Har du barn og hvor gamle er de? Skjærmer du dine barn for vold i mediene? Hva med skolemassakren i Finland, skjermer du barna dine for det? Har du snakket med barna dine om det?
Kayli Skrevet 12. november 2007 #2 Skrevet 12. november 2007 Jeg har to barn på 4 og 8 år. Jeg vet at den eldste har hørt om massakren på skolen. Hun har en finsk gutt i klassen, og de følger litt med på nyheter fra Finland. Etter det snakket vi litt om det hjemme også, men ikke så Minsten hørte det. Jeg vet ikke om jeg kan si at jeg direkte skjermer ungene fra voldssaker i mediene, men Dagsrevyen pleier de ikke å se. Jeg synes det er bedre å snakke om ting på en rolig måte, prøve å forklare, selv om det er vanskelig, enn at de skal få voldsomme bilder på netthinna. Når de først har hørt om "stygge ting" som har hendt, er det i alle fall viktig å prate om det, synes jeg. Barns fantasi kan være mye verre enn virkeligheten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå