Gå til innhold

Dåpsgave og kort

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har blitt onkel og skal i dåp.

det ble en skjønn liten gutt.

noen tips om hva jeg skal kjøpe og hva jeg skal skrive på kortet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til en gullsmed og kjøp sølv eks. Du finner alt fra sparebøser formet som fotballer til biler. Eller du kan kjøpe sko, skikkelige oppbyg i hælen tror de heter Dr Greve eller noe sånt de er ihvertfall hvite. Da blir det hans første sko som han vil lære å gå i, og siden kan de forgylles. Eller ganske enkelt kjøp et gavekort.

I kortet skriver du "Kjære dåpsbarn og nevø. Jeg ønsker deg lykke til med starten på livet og ønsker du må nå de mål du om mange år vil sette deg. Men først av alt ønsker jeg deg en lykkelig barndom med mange, gode og spennende hverdager i. Hilsen Onkel som nok vil bidra til mye av moroa.

Skrevet

Jeg ville heller anbefale å kjøpe et servise f.eks. Karius og Baktus, og kjøpe boka til. (Som du kan bruke som kort, hvis du tør.)

Alternativt kjøp en av "De store Hvite bøkene". F.eks. sangboka.

Sølv synes jeg er bare tull, og sko er det helt umulig å vite hvilken størrelse man skal kjøpe.

Vi prøvde selv 7-8 skopar før vi kjøpte lillegutts første sko, og det var utrolig mange av disse vi ikke engang fikk på han, selv om de hadde passet hvis vi fikk foten nedi.

Mange, som meg, synes det meste av slikt sølv er tull. Hør med foreldrene hva de ønsker, kanskje?

• Liker 2
Skrevet

Det jeg satte mest pris på da jeg døpte barnet mitt var barnemedlemskap i borettslaget og penger (som alle gikk inn på fond). Utenom det fikk han nesten bare sølv, og jeg syns sånt bare er tull. Det jeg ikke fikk byttet ligger i en skuff...

Hvis du insisterer på å kjøpe sølv, vær ihvertfall grei med inngravering! Legg heller ved et gavekort på inngravering enn å gravere inn på noe som foreldrene kanskje må bytte.

Hør med foreldrene du! :)

Skrevet

Hos oss gir vi barneskje og gaffel til dåp til våre nevøer og nieser og får det tilbake. Vi er da en sølvtøyfamilie også og setter stor pris på det.

Ellers fikk vi ting i dåpen til vårt barn som sangbøker, navneduk, skikkelig sengetøy, sølvbolle etc.

Men hva med en tollekniv med sølvbeslag (det må da være en flott onkel/guttegreie?)

Skrevet

http://www.malurten.no/

Ta en titt på denne siden, der er det mye fint. Spes. under "stoler og bord" er det mye fint til barn. Jeg ga selv bort en sånn stol til fadderbarnet mitt, med en persolig hilsen på, og foreldrene ble veldig glad for den (virket det som hvertfall...). Ellers så går det jo ann å bestille noe herfra:

http://www.scandinavianlife.no

Håndklær eller lue el. noe annet hvor navnet er sydd inn i stoffet. De har mye fint der. Eller bamse som navnet trykkes på.

Skrevet

Hvis barnet ikke har fått egen sparekonto i banken ennå, kan du åpne en i hans navn og sette inn noen kroner.

Sølv har jeg ikke helt sansen for, men hva med en album? Gullsmeden har helt sikkert noen fine, sånne med ramme utenpå og plass til gravering. Ellers er det veldig kjekt å få bøker, de store hvite er alle fine, eller barneservise. Disse tingene blir jo brukt, og for meg er det viktig at det ikke bare blir en ting til å sette i et skap. Sko ville jeg styrt unna; enig i at størrelsen blir vanskelig. Hvis du tror han kommer til å bruke barnebunad er det fint å få en nål til å ha i halsen.

Kortet er verre; synes det skal være litt personlig, og da er det ikke lett å komme med råd. En linje jeg imidlertid husker fra et av kortene til Minsten er; Velkommen til verden, lykke til på ferden. Det fikk en mamma med hormoner herjende rundt til å ta til tårene, ja!

• 10 år senere...
Skrevet
På 12.11.2007 den 10.19, Gjest Gjest skrev:

Gå til en gullsmed og kjøp sølv eks. Du finner alt fra sparebøser formet som fotballer til biler. Eller du kan kjøpe sko, skikkelige oppbyg i hælen tror de heter Dr Greve eller noe sånt de er ihvertfall hvite. Da blir det hans første sko som han vil lære å gå i, og siden kan de forgylles. Eller ganske enkelt kjøp et gavekort.

I kortet skriver du "Kjære dåpsbarn og nevø. Jeg ønsker deg lykke til med starten på livet og ønsker du må nå de mål du om mange år vil sette deg. Men først av alt ønsker jeg deg en lykkelig barndom med mange, gode og spennende hverdager i. Hilsen Onkel som nok vil bidra til mye av moroa.

Hva skal en baby med sølvskje og alt mulig annet tull? Og nei, man har ikke bruk for det når man er voksen heller🙄

Anonymkode: e75f5...1a4

Skrevet

Spør hva de ønsker seg. Det er veldig kjekt å få f.eks. bord og stoler i tre, bøker, barnehagesekk, matboks, gyngedyr, byggeklosser/kvalitetsleker, gåvogn og sndre praktiske ting som barnet kan bruke ved ettårsalder. De fleste får masse til babyens første måneder når babyen blor født. Utedress til barnehagen (str 80 ) er også topp.

Vi har opprettet fond til vår baby. Penger til dette er også supert.

Anonymkode: 8a2f7...0b7

Skrevet

Nå er dette barnet ti år, og jeg regner med at dåpen er unnagjort og at onkel klarte å ordne en gave 😉

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Nå er dette barnet ti år, og jeg regner med at dåpen er unnagjort og at onkel klarte å ordne en gave 😉

Tråden er fortsatt relevant for andre.

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tråden er fortsatt relevant for andre.

Ja det er den jo. Bare litt merkelig når folk svarer som om det er et akutt problem 😉

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...