Gå til innhold

Kjøpe en geit eller gi til Frelsesarmeen?

Gjest HB

Anbefalte innlegg

Hvilken organisasjon eller veldedig formål ville du gitt penger til som "erstatning" for julegave til noen? Hvor kommer mest penger frem til de som trenger det?

Jeg har en som ikke klarer å hoste opp et eneste ønske for julen. Da vil jeg tror at vedkommende har alt h*n trenger, så da kan noen som virkelig trenger det få glede av pengene. Men da vil jeg jo gi til noen som trenger dem og ikke bare til administrasjonen av en eller annen organisasjon.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville gitt til Kirkens Nødhjelp, som du nevner, siden de har (såvidt jeg husker) innebygget en garanti om at pengene går til det de skal. Plan har også symbolske julegaver som går til ulike veldedige formål - så har du noe fysisk å gi.

Men du må nesten se selv hvilke organisasjoner som jobber for det du anser som viktigst.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt glad for å få noen meter "minefri skolevei" (er det Norsk Folkehjelp, mon tro?), men en geit ville også vært velkommen. Vanskelig å vite hvor mye som går bort i administrasjon i de forskjellige organisasjonene, dessverre. Du har jo rett i at det er best at mest mulig av pengene kommer frem.

Men som villig mottaker av slike gaver (mye heller det en enda en lysestake!), så blir jeg glad for det meste av veldedige formål. Leger Uten Grenser, Frelsesarmeen, Redd barna, hva som helst, egentlig, så lenge det er en kjent organisasjon. Hvis du vet at den du skal gi til har noen preferanser, så er det jo greit å følge dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt illsint hadde noen gitt penger til Frelsesarmeen i mitt navn... Jeg er ikke kristen, og er veldig skeptisk til alle organisasjoner som blander religionen sin inn i hjelpearbeid. Spesielt Frelsesarmeen, som ikke akkurat har et liberalt ståsted angående homofili, barn utenfor ekteskap, osv.

Jeg hadde ikke likt å "få" en slik gave uansett organisasjon, men hvis du nå er helt bestemt på det ville jeg sett an personen du "gir til". Om vedkommende er glad i dyr er gjerne Dyrebeskyttelsen et alternativ, f.eks.

Men hva med å gi noe spiselig/som kan brukes opp hvis du ikke kan gi en ting? Et fenalår, hjemmebakte småkaker, billetter til en forestilling? Å gi presangen hans til noen andre synes jeg er tvilsomt, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi presangen hans til noen andre synes jeg er tvilsomt, rett og slett.

Det er mulig at det er slemt gjort av meg, men jeg gjør dette for å statuere et eksempel. Det er snakk om en gutt på 14 år som ikke klarer å komme opp med et eneste ønske (annet enn penger som jeg har sagt klart i fra ikke er aktuelt som julegave). Da trenger han tydeligvis ingenting og da er det bedre at det går til noen som trenger det. Han er for øvrig advart om at jeg kan finne på noe slikt, så han har fortsatt en mulighet til å komme med et ønske.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at det er slemt gjort av meg, men jeg gjør dette for å statuere et eksempel. Det er snakk om en gutt på 14 år som ikke klarer å komme opp med et eneste ønske (annet enn penger som jeg har sagt klart i fra ikke er aktuelt som julegave). Da trenger han tydeligvis ingenting og da er det bedre at det går til noen som trenger det. Han er for øvrig advart om at jeg kan finne på noe slikt, så han har fortsatt en mulighet til å komme med et ønske.

Hilsen Lille meg

Hallo, er det en 14-åring det er snakk om??

Han -har- jo ønsket seg noe, nemlig penger. Kanskje ønsker han seg ting han -vet- er alt for dyre, og ber derfor om penger så han kan spare til det han egentlig vil ha? Spare til moped? Til nytt snowboard? At han ønsker seg penger viser jo at han faktisk er fornuftig. Han -kunne- ønsket seg masse unyttige ting og tang, hadde det vært bedre synes du? Herregud... Hvis han sier han ønsker seg et playstationspill så er det plutselig helt kurrant, og viser at han "trenger noe"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er han bare 14 år risikerer du at det der går i vasken. Men du får ihvertfall gitt ham en lærepenge, han kommer nok med ønskeliste til neste år da :fnise:

Ellers ville jeg tenke at en livssynsnøytral forening ville vært det beste, fordi det å støtte en religiøs hjelpegruppe innebærer som oftest (som det står høyere oppe) å støtte mye forskjellsbehandling og gjerne også indirekte diskriminering av noen mennesker. Og det er jo ikke noe man ønsker å oppmuntre tenåringer til...

Men jeg skjønner godt at du ikke ønsker å gi penger hvis han ikke har sagt at han sparer til noe konkret. Hvem vet hva disse pengene kommer til å gå til? Alkohol og tobakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda han sparer til noe og han skal få penger til bursdagen sin som er om ikke alt for lenge, men likevel forbeholder jeg meg retten til å nekte å gi bort penger i julegave. Jeg er absolutt for å gi gaver som mottakeren ønsker seg, men jeg vil samtidig gi bort noe jeg føler er riktig å gi.

Når han ikke klarer å komme med noe som helst annet enn penger så har han tydeligvis nok / alt han trenger. Da kan noen andre få glede av det beløpet jeg har tenkt å gi.

Jeg er klar over at det kan virke slemt, men jeg er samtidig lei av å aldri få ønsker når jeg ber om det.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humleblomst var visst raskere til å skrive enn meg... Hensikten er jo at jeg kanskje får ønskeliste neste gang.

Men jeg noterer meg at Frelsesarmeen utgår (var tatt med bare som et eksempel). Velger nok en av de store nøytrale, f.eks. Røde Kors eller Norsk Folkehjelp.

Er det bedre å bare gi et beløp enn å kjøpe en geit eller esel?

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er litt vel streng. Hvis du vet at det er noe han ønsker seg og sparer til, kan du eventuelt gi et gavekort? Ellers liker jeg selv best å få overraskelser. det er ikke fullt så morsomt å pakke opp en gave som jeg vet hva som er i den. Jeg har et par slike familiemedlemmer som gjerne forteller meg på forhånd hva de har tenkt å kjøpe til meg og som i tillegg maser i ukesvis om hvilken farge jeg vil ha det. jeg forstår jo at det er godt ment, men jeg hadde blitt mer glad om jeg fikk en overraskelse. Og ikke en pakke som jeg vet inneholder et laken i størrelse 180*200, jersey, hvitt fra den og den butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting at man liker å få overraskelser, men i såfall synes jeg at man bør gi en lang nok ønskeliste til at det er litt å velge mellom, eller gi noen antydninger. Man kan jo f.eks. ønske seg morsomme detaljer til kjøkkenet, eller pene håndkler i friske farger, man trenger jo ikke å skrive på ønskelisten "håndkler fra Kid str ... i gult med blomsterkant nede".

Ellers ville jeg tenke at å kjøpe noe konkret til noen som trenger det kan være lettere å fatte for en ungdom enn å gi et pengebeløp. Enten det er en vannpumpe, en tomt, minefri vei eller en geit, så vil det ihvertfall være lettere å skjønne at gaven har vært til glede for noen.

Og jeg skjønner tankegangen din veldig godt, min mor er fremdeles i den situasjonen at hun aldri vet hva fetrene mine ønsker seg til jul, for de har aldri noe annet enn "gavekort på platekompaniet" på ønskelisten. Og her snakker vi om at de har blitt voksne og har fått det samme siden de var i fjortenårsalderen. Tror min mor føler seg litt fanget, hun har aldri klart å gjøre noe med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det var en god ide jeg, og ikke en straff. Kanskje lurt å gi penger til noe håndfast som x anntall meter minefri skolevei som ble nevnt tidligere, en geit ol. Gjør at det er lettere å forholde seg til og starter tankeprosesser, kanskje han ønsker seg det samme neste år

Har selv kjøpt en topp og en genser fra DOOA til min dyreglade lillesøster, nå kjøper jeg ingenting om jeg ikke finner noe jeg vet de som mottar gaven vil like eller noe jeg vet de trenger. Har ført til at man ett år kan få en kjempefin gave, neste en donasjon til veldedig formål eller kanskje bare ett kort ett år også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg noterer meg at en konkret "ting" er mest riktig å gi (eventuelt minst feil å gi ;) ). Hvor er da den siden hvor man får bestilt slike "ting"?

Gavekort er vanskelig siden ønsket er lettmotorsykkel... Jeg vet at pengene ikke ville blitt brukt på fyll og fanteri, for hver minste lille krone syltes ned, men jeg har fått litt nok når det gjelder gaver og hele familien. De har stort sett alltid ønsket seg penger eller gavekort fordi de vil bestemme selv hva de vil kjøpe. Det burde da vært mulig å skrive en ganske spesifikk ønskeliste synes jeg. Nå har det blitt litt bedre siden vi ikke gir til de voksne lenger, men mor har en tendens til å retusjere halve ønskelisten hvis barna kommer med ønsker ("Nei, klær trenger du ikke kjøpe for vi kjøper så mye billige kopier i Syden"). Det er ikke bare bare å komme med overaskelser heller, for de blir bare borte...

Men det her ble mest et hjertesukk som kanskje forklarer litt hvorfor jeg nå vil statuere et eksempel.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gavekort er vanskelig siden ønsket er lettmotorsykkel... Jeg vet at pengene ikke ville blitt brukt på fyll og fanteri, for hver minste lille krone syltes ned, men jeg har fått litt nok når det gjelder gaver og hele familien. De har stort sett alltid ønsket seg penger eller gavekort fordi de vil bestemme selv hva de vil kjøpe. Det burde da vært mulig å skrive en ganske spesifikk ønskeliste synes jeg. Nå har det blitt litt bedre siden vi ikke gir til de voksne lenger, men mor har en tendens til å retusjere halve ønskelisten hvis barna kommer med ønsker ("Nei, klær trenger du ikke kjøpe for vi kjøper så mye billige kopier i Syden"). Det er ikke bare bare å komme med overaskelser heller, for de blir bare borte...

Slik er det hos min familie også, og det gjør at jeg mister helt gnisten til å kjøpe jule- og bursdagsgaver til noen. Det er ikke kjekt å gi lenger når alt de ønsker er penger slik at de kan kjøpe PC, iPod, slalomsutstyr osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi! Du får kjøpe en skikkelig kraftig hjelm til ham :fnise:

Eller du kan ta en titt på en av disse sidene:

http://www.flyktninghjelpen.no/?aid=9069228

http://www.gaversomforandrerverden.no/home/default.aspx

http://www.nn.no/index.php?option=com_cont...=4&Itemid=1

Du kan også google på f.eks. "julegave + nødhjelp" eller noe lignende og se hva du finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er faktisk litt enig med trådstarter her og synes penger i julegave er en uting. Jeg synes det er veldig trist at barn og unge (og også mange voksne) rett og slett er så bortskjemte at de ikke ønsker seg annet enn ting som er så dyre at enkeltpersoner ikke har råd til å kjøpe dem alene. (Og så er det gjerne sånn at man vil ikke "bruke opp" billigønsker som man kan kjøpe selv eller som man sannsynligvis ville fått uansett på julegaver, her skal man tyne mest mulig ut av giveren.) Jeg har inntrykk av at for mange er det ikke lenger gleden ved å gi noe til andre eller det å få noe man har ønsket seg lenge som er viktig, men å sørge for at mest mulig av det man vil ha befinner seg under treet.

Jeg gir ikke penger i julegave, så enkelt er det. Heldigvis har det ennå ikke skjedd at de to barna vi kjøper gaver til ikke har ønsker i alle slags prisklasser på listen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint å se at det er flere som tenker som meg - at det er synd at de ikke klarer å finne på noe å ønske seg. Jeg kan også være med på en spleis til en større ting, for vi er flere som sliter med å finne på noe til denne familien. Men en motorsykkel er i overkant av hva vi kan spleise på.

Takk til Humleblomst for linker. Jeg fant flere aktuelle gavetips der. Er det noen som har hørt noe negativit om Flyktningehjelpen eller Kirkens Nødhjelp når det gjelder disse gavene?

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkye motasatt jeg.. tenkte og til

regnskog fondet til de litt eldere som har alt.. har ikke helt bestemt meg å gi til dem ennå men vurderer det sterkt.. vis ikke blir det nok norsk folkehjelp....:)

Endret av usikker_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på og sier meg enig med folk flest her – folk burde klare å komme på et par konkrete forslag når noen spør hva de ønsker seg. vanskelig er det ikke. Hei, jeg kan tilogmed gå så langt som å påstå at å følge disse retningslinjene så å si burde være å følge vanlig folkeskikk:

1. Ja, det er klart man skal være glad for i det hele tatt å få noe som helst, men spør noen hva man ønsker seg bør man ikke være redd for å foreslå ting

2. Får man ikke noe man har oppgitt som et ønske, men noe som likevel er gitt for å glede mottakeren, bør man i alle fall ikke bli sur. Hallo!

Selv har jeg alltid som regel ønsket meg ting fra platebutikker altså CD'er og DVD'er, i tillegg til et par bøker og enkelte andre ting sm snowboard, snowboardstøvler etc. etter behov. I stedet for å være vrang og be om gavekort fra Platekompaniet kan man vel heller oppgi et par-tre ønsker, det er jo også mye hyggeligere å få konkrete ting enn en papirlapp eller tre på julaften. Nå jobber jeg i platebutikk selv, og får rabatt på en del ting og synes egentlig det er greiere å kjøpe ting der selv, men jeg ber da ikke moren min om penger i julegave likevel. Det går FINT an å komme på forslag til andre ting folk kan kjøpe. Basta.

...Og når det gjelder trådstarterens opprinnelige spørsmål... Sorry, jeg lot meg rive med her. Vel, jeg synes i alle fall disse geitene og eslene til Norsk Folkehjelp eller hva det nå enn er for noe, er langt mindre sjarmerende nå som jeg har skjønt at det slett ikke er snakk om konkrete geiter og esler. Hadde en dårlig stilt familie fått en geit et sted der ute i verden, derimot... Det hadde vært koselig, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...