Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 12. november 2007 #1 Skrevet 12. november 2007 Jeg har en hannkatt som har fått orm. selv om han har fått kur en gang i halvåret, men har ikke hatt symptom tidligere. er blitt kraftig angrepet nå tror jeg. Han har fått den "hvite" hinna på øynene, spiser mye og vasker seg mye bak. Ringte dyrlege som sa at jeg skulle gi han Panacur 3 dagerskur. Men nå en uke etter er fortsatt det hvite på øye, og han sliikker seg fortsatt veldig mye bak, og han går veldig ofte ut for å gå på do, før han vil inn igjen har jeg merket. Har det ikke virket? hvor lang tid tar det før den hvite hinna går bort? ser så fælt ut, og jeg syns så synd på han. :-)
la Flaca Skrevet 12. november 2007 #2 Skrevet 12. november 2007 (endret) Blinkhinna kan være synlig i ganske lang tid, du må se på helheten. Når pelsen begynner å bli blank og myk igjen er han på bedringens vei. Prøv å sette han på vekta og se om den har økt i løpet av et par uker. Er avføringen hans normal? Melkesyrebakterier fra helsekostbutikk kan være en god idé. Og jeg ville gjentatt ormekur behandling om ei ukes tid med et annet merke, Milbemax for eksempel. (fås hos vetrinær). I fortsettelsen bør du gi han ormekur oftere. Kanskje hver 3. måned. Men ikke oftere enn hver 8. uke. Mistenker du at han har fått mark igjen bør du selvføgelig gi kur, for innvollsorm kan være en stor påkjenning for katten bare i løpet av et par uker. Endret 12. november 2007 av la Flaca
NovaFlare Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 Etter en kur på 3 dager, bør du gjenta etter 14 dager, for å være sikker på at du fikk med alle egg. Dessuten, ga du ham nok? Du skal gi en hel tablett pr 5 kg, men hvis han veier f.eks 4 kg, kan du også gi ham en hel, ikke farlig å gi LITT for mye. Det er bedre enn å gi litt for lite. Husk å fortsette hver tredje måned.
Gjest Camilla* Skrevet 25. november 2007 #4 Skrevet 25. november 2007 Hei, takk for svar Jeg trodde jeg hadde sendt svar, men så nå at det ikke hadde blitt sendt. Jeg ga han en kur til, og nå virker han frisk, fin i pelsen igjen, og spiser normalt, og virker glad. men nå har det gått 3 uker og blinkhinna er fremme enda, men nå har jeg lest mye om det, og så lenge katten spiser normalt og virker opplagt så er det ingen fare? skal jeg vente en uke til? før jeg tar han med til vetrinær? jeg skal hvertfall gi han kur hver tredje månede nå ja, grunnen til at jeg ikke har gitt han så ofte tidligere er fordi jeg har hørt så mye forskjellig om det, at man ikke skal gi så ofte fordi ormen kan bli imun osv. men siden han er mye ute og, så er det nok det beste.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2007 #5 Skrevet 25. november 2007 jeg skal hvertfall gi han kur hver tredje månede nå ja, grunnen til at jeg ikke har gitt han så ofte tidligere er fordi jeg har hørt så mye forskjellig om det, at man ikke skal gi så ofte fordi ormen kan bli imun osv. Dyrleger anbefaler kur hver tredje måned som det sies over her. Det er en viss risiko for immunitet dersom man gir for lite kur -f.eks. glemmer av en dag, katten spytter opp eventuelle piller osv. Det er faktisk bedre å gi litt for mye(innen rimelighetens grenser) enn litt for lite ormemiddel fordi restene skylles ut av kattens fordøyelsessystem innen et par dager. Det siste er og grunnen til at man bør gi ormekur såpass "ofte" som hver tredje måned. Katten er bare beskyttet mot orm så lenge den har middel i kroppen, så i teorien kan pus godt bli smittet igjen et par dager etter fullført kur.
NovaFlare Skrevet 26. november 2007 #6 Skrevet 26. november 2007 Hvis ikke blinkhinna er borte om et par-tre dager, så ville jeg dratt til veterinær. Det kan jo være noe annet som feiler ham, f.eks noe med fordøyelsessystemet. Men som jeg alltid sier, det koster vanlig takst å ringe Det kan hende at veterinæren kan fortelle deg tips bare over telefonen så du slipper å dra, det er alltid lurt å ringe, kan bli billigere Vetten tar jo ofte 500 kr bare for oppmøtet. Så hvis han ikke viser andre tegn og spiser godt, ville jeg ringt og spurt
Gjest Camilla* Skrevet 26. november 2007 #7 Skrevet 26. november 2007 Idag har jeg ringt dyrlegen igjen. Siden katten spiser og oppfører seg normalt så var det ikke grunn til å bli for urolig. men siden han har hatt blinkhinna så lenge nå selv etter 2 ormekurer, så skal jeg ta han med og sjekke han i morgen. siden synlig blinkhinne er tegn på at hvertfall noe er galt. Håper det går bra, jeg gruer meg alltid til å dra til dyrlegen, har alltid en liten frykt for at jeg ikke får dyra med meg hjem igjen.
NovaFlare Skrevet 26. november 2007 #8 Skrevet 26. november 2007 Slapp heeelt av! Om det skulle være noe galt med han er det SIKKERT noe du uansett kan behandle, uansett hva det er *klem*
Gjest Camilla* Skrevet 27. november 2007 #9 Skrevet 27. november 2007 Idag var vi hos dyrlegen, og undersøkte pus på alle mulige måter, men fant ikke noe galt på han, vekta var helt passe og almentilstanden var helt fin. eneste var jo blinkhinna som er fremme, men mente at det kunne være etter at han hadde hatt orm, men det var ingenting spesielt jeg skulle gjøre. så lenge pus eller er i fin form så var det bare å vente til den går bort. Takk til alle som har svart og gitt råd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå