Gjest Gjest Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Nå trenger jeg hjelp av Kvinneguidens mange kloke hoder! Dette er saken: Broren min leide for en tid tilbake en leilighet sammen med en tysk utvekslingsstudent. Begges navn stod i leiekontrakten, de hadde ikke separate kontrakter. Det var en del problemer mens de leide leiligheten, blant annet forsvant tyskeren "sporløst" en gang, og da fikk de varsel om utkastelse fra namsmannen fordi tyskeren ikke hadde betalt sin del av husleia de siste månedene (de betalte inn hver sin halvpart direkte til huseier). Tyskeren dukket plutselig opp igjen, og betalte det han skyldte og stoppet dermed utkastelsen. På det tidspunktet hadde min bror bestemt seg for at han ville ut av leieforholdet, både pga problemene med romkameraten og at han fikk et jobbtilbud på en annen kant av landet, men fordi de hadde signert leiekontrakt for tre år, med første mulighet for oppsigelse etter et år fikk han ikke sagt opp. Ting "løste" seg imidlertid da en kamerat av tyskeren ville overta min brors rom, og huseieren gikk med på at han kunne fremleie rommet sitt resten av det første året, så skulle kontrakten endres til å gjelde tyskerens kamerat. Broren min skrev kontrakt om fremleie med kameraten. I forrige uke mottok han et erstatningskrav fra huseier på nesten 50 000,- for manglende husleie, og vask og tømming av leiligheten da tyskerene har flyttet uten å betale for seg, og uten å fjerne alle møbler og vaske etter seg. Kravet er rettet mot både min bror og tyskeren, altså de to opprinnelige leietakerene, kameraten til tyskeren har betalt sin del av husleien til min bror, som igjen har betalt til huseier, så dette er husleie tyskeren skylder. Broren min har forsøkt å spore dem opp, men har ikke lykkes. I følge vennene hans har han flyttet tilbake til Tyskland. Hva gjør vi nå?
Gjest Utleier Skrevet 13. november 2007 #2 Skrevet 13. november 2007 Hvis begge har skrevet under på samme kontrakt, kan hver av dere stilles ansvarlige for hele beløpet. Om dere har betalt halvparten av beløpet hver spiller ingen rolle. Fremleiekontrakten er mellom broren din og tyskerens kamerat. Den legger ingen begrensninger på utleier i forhold til hvem han kan kreve penger av. Nesten 50000 høres mye ut. Hvis du kan spesifisere kravet, vil det bli lettere å gi deg tips om hvilke argumenter som kan brukes for å redusere beløpet som må betales.
Frey Skrevet 13. november 2007 #3 Skrevet 13. november 2007 (endret) Topicen din blir feil, det er tyskeren han inngikk kontrakten sammen med som er problemet - ikke utleier. Som gjest over her sier så er de solidarisk ansvarlig. Får han ikke penger av tyskeren blir det din bror som må ut med pengene. Edit, masse skrivefeil Endret 13. november 2007 av Frey
Eve Luna Skrevet 13. november 2007 #4 Skrevet 13. november 2007 Hadde han noe skriftlig avtale med tyskere, eller hadde de kun avtale med utleieren? For din bror kan ta regress sak mot tyskeren (hvis han finner ham). Men det er sikkert ganske vanskelig hvis han har flyttet tilbake til Tyskland.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå