Gjest Frysepulver Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Lurer litt på å hive ut fryseren til fordel for en tørketrommel. Har innsett at jeg ikke kommer til å lage opp tonnevis med mat for å servere denne dersom jeg får gjester - klesvasken er et større problem. Er drittlei av å tørke ting i stuen, så en tørketrømmel for endel ting hadde vært plassbesparende. Jeg kan lite om sånt; så hva bør jeg tenke på?
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2007 #2 Skrevet 12. november 2007 Den bør være elektronisk slik at den selv stopper når tøyet er tørt. Regner med at det kondenstrommel du snakker om og da bør vannbeholderen være lett tilgjengelig for tømming. Jeg har tørketrommelen oppå vaskemaskinen så for meg er det veldig praktisk at vannbeholderen er nederst. Min sier i fra med et lydsignal når den er ferdig. Veldig greit at du har mulighet til å slå av lyden.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. november 2007 #3 Skrevet 12. november 2007 Pass på at trommelen på tørketrommelen er større en trommelen på vaskemaskinen, dermed får du tørket flere enn en maskin om gangen. Forskjellen på en maskin med og uten "fuktighetsmåler" er at en maskin med bare timer må du starte igjen helt til tøyet er tørt. Den med fuktighetsmåler går til tøyet er tørt (slik det ble nevnt over her).
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2007 #4 Skrevet 12. november 2007 Den bør være elektronisk slik at den selv stopper når tøyet er tørt. Regner med at det kondenstrommel du snakker om og da bør vannbeholderen være lett tilgjengelig for tømming. Jeg har tørketrommelen oppå vaskemaskinen så for meg er det veldig praktisk at vannbeholderen er nederst. Min sier i fra med et lydsignal når den er ferdig. Veldig greit at du har mulighet til å slå av lyden. Min forrige hadde også lydsignal, og det gikk -ikke- an å slå av. Det kom en helsikens lyd med ca 5 sekunders mellomrom helt til man slo den av. Veldig irriterende hvis man satt og koste seg med en film, den irriterende hylingen hørtes jo veldig godt i hele huset, så var ikke annet valg enn å reise seg og gå ned i kjelleren for å slå av. Grrr, skal aldri ha sånn igjen!
Mini_me Skrevet 12. november 2007 #5 Skrevet 12. november 2007 Jeg valgte en tørketrommel med hel dør da jeg kjøpte ny i fjor. Min forrige hadde glassdør, og det la seg massevis av lo rundt den. Det ble mye støv og så ikke særlig lekkert ut. Det var nesten umulig å få den ren. Nå ligger alt lo i en lomme inni maskinen. I tillegg syns jeg det er praktisk at den stopper når klærne er tørre.
Gjest Asti Skrevet 12. november 2007 #6 Skrevet 12. november 2007 (endret) 😉 Endret 12. mars 2019 av Asti
Gjest Blondie65 Skrevet 12. november 2007 #7 Skrevet 12. november 2007 (endret) Den eneste gangen du i det hele tatt skal tenke 0,5 ganger på om du skal ha utlufting istedet for kondens er hvis du har eget vaskerom med mer eller mindre fri trekk ut. I alle andre rom vil en utluftingstørketrommel medføre sinnsyke mengder fuktighet. En utluftingstørketrommel slipper dampen rett i rommet den er, en kondenstørketrommel kjøler ned dampen og gjør den dermed om til et vann i et kammer. Noen jeg kjenner var ikke blitt fortalt denne forskjellen og plasserte en utløftingstørketrommel på et kjøkken. Det ble eventyret om hvordan lage regnvær inne. Kjøkkenvinduet måtte stå på vidt gap. Utluftingstørketrommel er gammel kjedelig moro. Kondens er et minimum. Ja enig de lager irriterende pipelyd når de er ferdig, de med restfuktighetsmåling. Det er for at du skal gå og slå av og spare samfunnet for unødig strømbruk og for at klærne ikke skal bli ekstra mega krøllet. Kapasitet: De aller fleste tørketrpmler trekker mye strøm. Jeg kan f.eks. ikke tørke og vaske samtidig uten at det blir strømløst i resten av leiligheten. Derfor foretrekker jeg å vaske 2-3 maskiner med klær en gang pr uke og så tørke disse 3 minus det som skal henges pent opp til tørk (skjorter og ting som ikke tåler tørketrommel) i tørketrommelen. Har maskinen kapasitet for 4-5 kg tøy ville jeg hatt en trommel som tok minst 7. Dette for å få plass til mer enn en maskin. Endret 12. november 2007 av Blondie65
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2007 #8 Skrevet 12. november 2007 Kapasitet: De aller fleste tørketrpmler trekker mye strøm. Jeg kan f.eks. ikke tørke og vaske samtidig uten at det blir strømløst i resten av leiligheten. Derfor foretrekker jeg å vaske 2-3 maskiner med klær en gang pr uke og så tørke disse 3 minus det som skal henges pent opp til tørk (skjorter og ting som ikke tåler tørketrommel) i tørketrommelen. Har maskinen kapasitet for 4-5 kg tøy ville jeg hatt en trommel som tok minst 7. Dette for å få plass til mer enn en maskin. Vasker jeg en full maskin med sengetøy og håndkler så tar det hele tørketrommelen. Når jeg vasker annet tøy så er det alltid en del som jeg må henge opp. Da har jeg plass til 2 maskiner. Etter at jeg kjøpte ny vaskemaskin så tror jeg faktisk den har 1 kg mer kapasitet enn tørketrommelen. Går fint allikevel. Noen nevnte kvalitet og varighet kontra pris. Jeg har en vaskesøyle på badet og ønsker ikke å ha en Miele som jeg har i 20 år. Design og teknologi endrer seg. Varer det i 10 år så er jeg fornøyd. Jeg vil gjerne at det skal se ok ut også da. Mulig jeg hadde tenkt anderledes dersom jeg hadde et vaskrom.
Gjest Asti Skrevet 12. november 2007 #9 Skrevet 12. november 2007 (endret) 😉 Endret 12. mars 2019 av Asti
Gjest Blondie65 Skrevet 14. november 2007 #10 Skrevet 14. november 2007 Jeg vasker klær en gang pr uke. Da vasker jeg 4 maskiner. Av dette kan ca 1/3 henges opp. Resten går i tørketrommelen i en runde. Hadde tørketrommelen hatt dårligere kapasitet ville jeg kanskje måttet tørke to ganger. Har jeg svært mye sengetøy og håndklær så kan det være at det må tas for seg selv. Igjen gjelder akkurat det samme: jo større kapasitet tørketrommelen har i forhold til vaskemaskinen jo bedre er det. Jeg er heller ikke opptatt av at maskinen skal vare i 20 år. Jeg vil heller kjøpe en litt rimeligere maskin og kunne ha råd til å skifte den ut enn å kjøpe en dyr som jeg må beholde i all evighet. Jeg har akkurat kjøpt nytt strykejern da det gamle røk etter 20 år. Jeg kommer aldri til å kjøpe det dyreste igjen fordi man går glipp av nyvinninger ved å holde på det gamle (som også bruker mer strøm, og sikkert er mindre miljøvennlig også på andre måter). Jeg kjøper heller noe som er midt på treet i kvalitet og pris og ser at dette ofte varer like lenge som de fantastiske dyre merkene (der man betaler et par tusen ekstra for merkenavnet og en antatt bedre kvalitet).
Gjest Asti Skrevet 14. november 2007 #11 Skrevet 14. november 2007 (endret) 😉 Endret 12. mars 2019 av Asti
Gjest Blondie65 Skrevet 14. november 2007 #12 Skrevet 14. november 2007 Jeg har en Elto tørketrommel med rustfri beholder og emaljert ytterflate. Den er ikke med i noen konkurranse om å se mest sexy ut, men da jeg kjøpte den var den mest "bang for the buck". Jeg blir skuffet hvis den holder i 5 år da jeg forventer 10 år på disse tingene. Uansett er det ikke slik at når jeg kjøper noe så dyrt som slike produkter at jeg tar avgjørelsen på 5 minutter. Da blir det faktisk trasket rundt i butikker samt sjekket på nett før kjøpet blir gjort. Jeg tviler vel på at en som sitter med en vaskemaskin som er 15 år gammel har energiklasse A. Og det er litt av poenget mitt da. Nyere produkter har bedre teknologi, altså kan det være greit å ikke kjøpe superdyre produkter som skal vare "livet ut" bare fordi det er en Miele. Ca 5000 for en kondenstørketrommel er vel ikke spesielt dyrt så der er jeg enig med deg.
Gjest Asti Skrevet 14. november 2007 #13 Skrevet 14. november 2007 (endret) 😉 Endret 12. mars 2019 av Asti
Gjest Asti Skrevet 14. november 2007 #14 Skrevet 14. november 2007 (endret) 😉 Endret 12. mars 2019 av Asti
Gjest Asti Skrevet 14. november 2007 #15 Skrevet 14. november 2007 (endret) 😉 Endret 12. mars 2019 av Asti
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå