Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nevner Nye Testamente homofili i det hele tatt, eller er det kun i Mosebøkene det legges ned forbud mot homofili?

Det slo meg her om dagen at man hele tiden ser kristne som tydeligvis har store problemer med å akseptere homofile, mens jeg ser aldri debattinnlegg som hyler opp om hvor få det er som følger de ti bud.

Litt feilprioritert, synes jeg; selv jeg som er veldig lite kristen av meg kan jo se at mange av budene har noe for seg, mens det har svært liten innvirkning på hverken samfunnet eller livet mitt om noen ønsker å være kjæreste med en av samme kjønn :kaffe:

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

1. Kor. 6: 9-11

9 Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder, eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn, eller som lar seg ligge med, 10 verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike. 11 Slik var noen av dere før. Men nå er dere vasket rene, dere er gjort hellige, dere er gjort rettferdige for Gud i Herren Jesu Kristi navn og ved vår Guds Ånd.

1. Tim. 1:8-11

8 Men vi vet at loven er god når vi bruker den rett, 9 og forstår at loven ikke er bestemt for den rettferdige, men for lovbrytere og ulydige, ugudelige og syndere, spottere og gudsfornektere, og for dem som slår sin far og mor, for mordere, 10 dem som driver hor, menn som ligger med menn, dem som driver med menneskehandel, løgnere og dem som sverger falskt, og alt annet som strider mot den sunne lære. 11 Dette er i samsvar med evangeliet om herligheten hos Gud, den salige, det evangeliet som er betrodd meg.

Sitatene hentet fra www.bibelen.no

Dette er Nye Testamentet og det er Apostelen Paulus som har skrevet begge deler.

Skrevet
Dette er Nye Testamentet og det er Apostelen Paulus som har skrevet begge deler.

Takk :) det er alltid noen på :kghjerte: som vet når det er noe en lurer på.

Er så lenge siden jeg leste Bibelen at jeg ikke var klar over at det nevnes i NT også, jeg lurte på om hele opphavet til forbudet stammet fra GT, som jo stort sett ikke legges så mye vekt på av protestantister.

Men jeg synes fremdeles at de ti budene og Joh. 3.16 inneholder de "reglene" jeg ville lagt mest vekt på om jeg hadde vært kristen.

For øvrig er det litt morsomt at løgnere nevnes sammen med "menn som ligger med menn" - hvor er den kollektive kristne fordømmelsen av de som blir tatt i løgn?

Gjest Blondie65
Skrevet
For øvrig er det litt morsomt at løgnere nevnes sammen med "menn som ligger med menn" - hvor er den kollektive kristne fordømmelsen av de som blir tatt i løgn?

Jeg kunne holdt et lengre foredrag om dette ... :)

Moseloven er en ting, de kristne og hva de skal leve etter noe helt annet. Skal man ta alt Paulus sier til inntekt for dagens samfunn 2.000 år senere får man nok å gjøre. Jeg nevner i fleng: samboerskap, kvinnelige prester, etc.

(Prester i det hele tatt faktisk - de første kristne hadde apostler, de var utnevnt av Jesus selv ...)

Det er viktig å være klar over hvilken bakgrunn Paulus skrev det han skrev ut i fra. Den gangen var det svært vanlig at en mann hadde en læresvenn som måtte gjøre som mesteren sa. Det å ha sex med denne læresvennen var en del av dette. Det er grunn til å tro at det var denne praksisen Paulus fordømte - rett og slett forholdet mellom en voksen mann og en ung gutt - et forhold som aldri kunne bli likeverdig.

Ellers nevner ikke Paulus eller Bibelen sex mellom kvinner overhodet. Skal vi da anta at mannlig homofili er synd mens kvinnelig er ikke?

Skrevet

Aah, da skjønner jeg mer. Men det er jo igrunn logisk at det kanskje var mer vanlig at menn utnyttet yngre menn/gutter seksuelt enn at menn ble forelsket og innledet forhold til hverandre på den tida.

Det er jo også litt morsomt at norsk lov forbød homofili mellom menn frem til 1972, mens sex/kjærlighet mellom kvinner overhodet ikke ble nevnt i loven. Tro om vi ble sett på som ikke-seksuelle, eller om det var da som nå, at menn ser på sex mellom to kvinner som noe ganske sjarmerende, mens sex mellom menn føles mye mer truende for enkelte menn?

Gjest Blondie65
Skrevet
Aah, da skjønner jeg mer. Men det er jo igrunn logisk at det kanskje var mer vanlig at menn utnyttet yngre menn/gutter seksuelt enn at menn ble forelsket og innledet forhold til hverandre på den tida.

Det er jo også litt morsomt at norsk lov forbød homofili mellom menn frem til 1972, mens sex/kjærlighet mellom kvinner overhodet ikke ble nevnt i loven. Tro om vi ble sett på som ikke-seksuelle, eller om det var da som nå, at menn ser på sex mellom to kvinner som noe ganske sjarmerende, mens sex mellom menn føles mye mer truende for enkelte menn?

Vi ble nok sett på som ikke-seksuelle. McKinnsey satte i gang den største undersøkelsen som er gjort om seksualitete på 60-tallet og møtte først motstand med hyl og skrik og egg og tomater da det var snakk om kvinnelig seksualitet. Som OM vi hadde noe slikt ... lissom.

Skrevet
Ellers nevner ikke Paulus eller Bibelen sex mellom kvinner overhodet. Skal vi da anta at mannlig homofili er synd mens kvinnelig er ikke?

Paulus skriver til romerne:

Rom.1,25-27: For de har byttet Guds sannhet med løgn og æret og dyrket det skapte istedet for Skaperen, han som er priset i evighet. Amen.

Derfor overgav Gud dem til vanærende lidenskaper. Kvinnene gav seg hen til unaturlig kjønnsliv istedenfor det naturlige.

På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brente i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for at de var kommet slik på avveier.

Paulus kaller dette for et begjær, og ikke en legning.

Skrevet

Jeg har gitt opp å forstå meg på de som er så opptatt av å følge bibelen. De er så vanvittig selektive i hva som følges eller ikke følges. I Norge har vi prester som er dømt for pedofili, voldtekt og underslag, men jammen meg...menigheten tilgir dem og så er man en del av herligheten igjen. Ikke steines folk fordi de har sett på en annens kone lengre heller. Det hadde passet meg ypperlig om de som hevder at alt i bibelen skal følges gjennomfører sine handlinger. Så kan de som dømmer med bibelen i hånda selv bli dømt av norsk domstol og å straff som fortjent.

Man kan gjerne ha meninger for eller mot et tema, men skal man argumentere med hva bibelen sier får man følge alt eller ingenting.

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg har gitt opp å forstå meg på de som er så opptatt av å følge bibelen. De er så vanvittig selektive i hva som følges eller ikke følges. I Norge har vi prester som er dømt for pedofili, voldtekt og underslag, men jammen meg...menigheten tilgir dem og så er man en del av herligheten igjen. Ikke steines folk fordi de har sett på en annens kone lengre heller. Det hadde passet meg ypperlig om de som hevder at alt i bibelen skal følges gjennomfører sine handlinger. Så kan de som dømmer med bibelen i hånda selv bli dømt av norsk domstol og å straff som fortjent.

Man kan gjerne ha meninger for eller mot et tema, men skal man argumentere med hva bibelen sier får man følge alt eller ingenting.

Nå er jeg tilbøyelig til å være enig med deg her. Likefullt må man være klar over hva man argumenterer mot. Moseloven er noe de aller fleste kristne galant hopper over (og med rette siden Jesus sa at han kom for å avskaffe den). Skal man argumentere mot at Bibelen skal følges slavisk i dag så bør man forholde seg til det som står i Nye Testamente siden det er det kristendommen er basert på. Det er lite steining i Jesus sine ord eller i resten av Nye Testamente.

Skrevet

Jeg er litt enig med Blondie65 her. Man kan gjerne kritisere kristendommen, men det blir mer "matnyttig" om man kritiserer utfra en forståelse av kristendommens teologi og egen bibelforståelse.

For det første så er det mange kristne grupperinger med ulike syn på bibel og teologi, og da er bedre om man kritiserer dem hver for seg fremfor å blande dem alle i suppen "de kristne". For det andre er det ikke nødvendigvis slik at alt i Bibelen er like viktig og sentralt - det kommer an på hvem man snakker med og hvilken bibelforståelse de har. (Når det er sagt så finner man vel like mye synsing hos mange kristne som man finner synsing om kritikk fra ikke-kristne).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...