Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ser det er flere tråder om pinnekjøtt her, men vil ikke kuppe noen tråd, så starter min egen. Har store ambisjoner om å lage pinnekjøtt for første gang, og jeg er inget geni på kjøkkenet :sjenert:

Hvor stor gryte (i liter) trenger jeg for pinnekjøtt for tre personer? Regner med jeg må skaffe meg en ny gryte da min største er 5 liter.

Får jeg kjøpt rist i vanlige kjøkkenbutikker?

Så med selve dampingen da.. skal vannet småkoke gjennom hele prosessen?

Pinnekjøttet er jo definitivt best når det er stekt noen minutter på grill i ovnen, men jeg har ikke grillfunksjon. Fungerer det å bruke vanlig stekefunksjon i ovnen?

Håper noen kan svare på mine dumme spørsmål :fnise:

Endret av Zero
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener fem liters gryte skal gå fint til tre personer. Men ikke ha for mange pinner i. Det går an å kjøpe stålrist i vanlig kjøkkenbutikk ja, og det selges mye pinner i matbutikken frem til jul.

Vannet skal småkokes ja.

Stekefunksjon i ovn er ikke det samme som grill nei, men du kan jo prøve deg frem.

Skrevet

Hvis du setter ovnen på overvarme og max grader, samt plasserer brettet med pinnekjøtt høyt oppe, er det mulig at det blir ganske bra.

Skrevet

Kupper denne tråden, jeg.... :sjenert:

Hvor mye koster pinnekjøtt?

Er ikke det veldig dyrt?

Gjest nextlife
Skrevet
Kupper denne tråden, jeg.... :sjenert:

Hvor mye koster pinnekjøtt?

Er ikke det veldig dyrt?

For "ordentlig" pinnekjøtt (her i huset er Aron Mat favoritten) ligger prisen på ca kr. 220,- pr kg. Da er det skikkelig tørket, og av veldig bra kvalitet.

Gilder ligger på ca kr.190,- pr.kg

Ser de har noe gryteklart pinnekjøtt på REMA til kr.79,- pr. kg, men det er ikke laget av lam, men "ungsau", har ikke prøvd det, og kommer nok heller ikke til å prøve det.

Når du skal servere pinnekjøtt er det vanlig å beregne ca. 400 g pr.person(tørr vekt)

Skrevet
For "ordentlig" pinnekjøtt (her i huset er Aron Mat favoritten) ligger prisen på ca kr. 220,- pr kg. Da er det skikkelig tørket, og av veldig bra kvalitet.

Gilder ligger på ca kr.190,- pr.kg

Ser de har noe gryteklart pinnekjøtt på REMA til kr.79,- pr. kg, men det er ikke laget av lam, men "ungsau", har ikke prøvd det, og kommer nok heller ikke til å prøve det.

Når du skal servere pinnekjøtt er det vanlig å beregne ca. 400 g pr.person(tørr vekt)

Smakte det remakjøttet i helgen. Det var faktisk veldig bra. Gode kjøttbiter på stykkene, ikke for mye fett, akkurat passe salt.

Men kan være jeg var heldig da... ;)

Gjest nextlife
Skrevet
Smakte det remakjøttet i helgen. Det var faktisk veldig bra. Gode kjøttbiter på stykkene, ikke for mye fett, akkurat passe salt.

Men kan være jeg var heldig da... ;)

Hm, så det smakte ikke "gammel gravær"? Er liksom de jeg har forestilt meg. Må kanskje prøve det da :spise:

Skrevet

Jeg har kjøpt pinnekjøtt på Rema mange ganger, alltid vært fornøyd.

Kjøpte en gang Stranda pinnekjøtt (på tilbud), syns ikke det var noe bedre.

Skrevet
Hm, så det smakte ikke "gammel gravær"? Er liksom de jeg har forestilt meg. Må kanskje prøve det da :spise:

smakte helt fortreffelig.. sant skal sies, så er jo det stort sett kålrabistappen som er det beste i måltidet

Skrevet

Vi kjøper kjøttet hos slakter - så lenge vi kun bruker det til jul, så spanderer jeg gjerne noen kroner for å få ekstra godt kjøtt.

Istedet for pinnekjøtt så kjøper vi fenabog - mye mer kjøtt og nesten ikke fett - kjempegodt :)

Tilbereder det på samme måte som pinnekjøtt ..

Gjest nextlife
Skrevet (endret)
Vi kjøper kjøttet hos slakter - så lenge vi kun bruker det til jul, så spanderer jeg gjerne noen kroner for å få ekstra godt kjøtt.

Istedet for pinnekjøtt så kjøper vi fenabog - mye mer kjøtt og nesten ikke fett - kjempegodt :)

Tilbereder det på samme måte som pinnekjøtt ..

Har ikke tilgang til slakter her, så jeg har heller brukt fra ulike småskalaprodusenter.

Ble litt nyskjerrig på fenabog, kan ikke si jeg har hørt om det, fins ikke noe slik her jeg bor, så vidt jeg vet.

Er det bog som er saltet og tørket, og skjært i serveringsstykker?

Blir den like rik på smak som ribbene (fettet setter jo endel smak)?

Hvordan ligger det i pris?

(Du skjønner, jeg har et par stykker her i huset som lurer på om det ikke går å lage pinnekjøttfilèt, de er ikke tilhengere av fett og bein) :fnise:

Endret av nextlife
Skrevet

Husk å legge pinnekjøttet i rennende vann over natten!

Skrevet

Å ha pinnekjøttet i rennende vann natta over, har jeg aldri gjordt. Derimot bytter jeg vann et par ganger, det holder. ;)

Skrevet
Husk å legge pinnekjøttet i rennende vann over natten!

Å ha pinnekjøttet i rennende vann natta over, har jeg aldri gjordt. Derimot bytter jeg vann et par ganger, det holder. ;)

Og jeg gjør ingen av delene.

Legger kjøttet i vann sånn rundt midnatt, tar det opp 10 timer senere og legger det i gryta, klar til damping.

Syns kjøttet blir smakløst hvis det vannes for mye ut.

Gjest nextlife
Skrevet
Syns kjøttet blir smakløst hvis det vannes for mye ut.

Enig med deg. Sist jeg skulle ha pinnekjøtt kom ikke kjøttet i vann før i 6 tida om morgen, satte det på kok ca 14,-det ble bare 8 timer i vann, og det var faktisk nok!

Skrevet

Pinnekjøtt hører til julaften hos oss.Legg det i vann nattenover og til du begynner kokingen.Ta nytt vann opp til rist eller pinner.Jeg beregner 1/2 kg. per person.Kok opp og skru ned så det bare trekker,ikke løft unødvendig på kokket det skal dampe ferdig.Regn 3 timer på koketiden,stikk en gaffel ned langs beinet og se om det løsner fint.GOD JUL :nissegutt: server gjærne øl og arkevitt til :spise:

Skrevet
Har ikke tilgang til slakter her, så jeg har heller brukt fra ulike småskalaprodusenter.

Ble litt nyskjerrig på fenabog, kan ikke si jeg har hørt om det, fins ikke noe slik her jeg bor, så vidt jeg vet.

Er det bog som er saltet og tørket, og skjært i serveringsstykker?

Blir den like rik på smak som ribbene (fettet setter jo endel smak)?

Hvordan ligger det i pris?

(Du skjønner, jeg har et par stykker her i huset som lurer på om det ikke går å lage pinnekjøttfilèt, de er ikke tilhengere av fett og bein) :fnise:

Bog er som små koteletter ... med samme gode smaken som pinnekjøtt.

Gjest Gjest_linn_*
Skrevet
Ser det er flere tråder om pinnekjøtt her, men vil ikke kuppe noen tråd, så starter min egen. Har store ambisjoner om å lage pinnekjøtt for første gang, og jeg er inget geni på kjøkkenet :sjenert:

Hvor stor gryte (i liter) trenger jeg for pinnekjøtt for tre personer? Regner med jeg må skaffe meg en ny gryte da min største er 5 liter.

Får jeg kjøpt rist i vanlige kjøkkenbutikker?

Så med selve dampingen da.. skal vannet småkoke gjennom hele prosessen?

Pinnekjøttet er jo definitivt best når det er stekt noen minutter på grill i ovnen, men jeg har ikke grillfunksjon. Fungerer det å bruke vanlig stekefunksjon i ovnen?

Håper noen kan svare på mine dumme spørsmål :fnise:

Gjest Gjest_linn_*
Skrevet

Heisann!

Det fint vel ikkje noko betre middag enn pinnekjøtt?

Må bere anbefale saftkokar! perfekt for å dampe pinnekjøtt...!

Vatn i den nederste panna, pinnekjøtt i den øveste. ein slepp å tenka på å etterfylle med vatn og fettet legg seg i saft-renna så det er bere å tappe den av med slangen!

god jul!!!

Skrevet (endret)

Takk for svar alle sammen! I går kjøpte jeg pinnekjøtt og bjerkepinner, og nå har kjøttet ligget til damping i en halvtime. Spennende å se om dette går bra, jeg er en kløne på kjøkkenet :ler:

Måtte bruke to gryter og slapp å vanne ut da det allerede var gryteklart.

Fylte opp vann til de øverste pinnene, men syns det bobler fryktelig mye til tross for lav varme, slik at mye av det nederste kjøttet blir litt mer kokt :klø: Skal det være slik?

Endret av Zero

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...