Gå til innhold

Adobe Creative Suite, anyone?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er et par Adobe-programmer jeg vil ha (viktigst for meg er Photoshop, InDesign og Illustrator, men jeg kunne også tenke meg å skaffe GoLive, som jeg har hatt glede av tidligere).

Nå har det seg jo sånn at Adobe-programmene stort sett er vanvittig dyre, men jeg har tidligere sett at det går an å kjøpe ulike Creative Suite-"pakker". En gang da jeg var innom Humac så jeg at en CS2-pakke (design standard, kanskje?) kostet noen tusen, med studentbevis. Jeg husker ikke om det var takket være en studentrabatt eller om det var en egen studentutgave av CS2.

Uansett, det er jo vanvittig billig, og noe sånt er jeg på utkikk etter nå. Nå ser jeg imidlertid at Creative Suite 3 er på markedet, til spinnville priser. Er det noen som vet hvordan man får tak i Adobe-greier billig? For min del funker CS2-utgaver greit, men jeg finner bare 3 på markedet nå... Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ser nok ut som om de bare selger den nyeste utgaven. (Akkurat som med Windows Vista - nå selger de jo ikke XP lenger noen steder)

Ser at prisen på Design Premium (eneste jeg fant) Adobe sin nettbutikk ligger på 18 000, og det er jo bare helt sinnsykt dyrt.

Men jeg mener å tro at du kan få det billigere fra studentstedet ditt eller noe, en venn av meg har kjøpt CS3-pakke fra et sted for ikke så mange penger. Ta kontakt med der du studerer og spør, eller spør medstudenter.

Desverre er billigste måten å få fatt i disse programmene på uansett ulovlig.

Skrevet (endret)

http://www.amazon.co.uk/Adobe-Photoshop-CS...178&sr=8-13

Ellers kan det lønne seg å følge med på når nye versjoner slippes. Jeg kjøpte min CS2 for studentpris i våres, rett før slippet av CS3. Jeg brukte £99 på min utgave (bodde i UK da).

OBS - husk å legge til 25% mva som du må betale når varen kommer til Norge. Hvis du ikke kjenner noen i UK du kan få den sendt til da...

Endret av tineline
Skrevet

Her kan du lese litt om de forkjellige pakkene. Du får ifølge denne design standard til 10 300 kr. Det er dyrt, men har sett villere priser på pakken.

Selv har jeg design premium og jeg syntes CS3 er bedre enn CS2. Men hvis du bare bruker det på fritiden holder CS2 lenge.

Når det gjelder pakken så er GoLive byttet ut med dreamweaver :)

Skrevet

Vær oppmerksom på at det gjelder spesielle regler med denne studentpakken.

Den kan (skal?) ikke brukes til noe annet enn i studiesammenheng.

Skrevet

Takk for svar, alle sammen!

frøken:):

Ja, 18.000 er nok i dyreste laget for meg, gitt. Jeg har sett lignende priser på Design Premium på Eplehuset og norsk Apple Store, som jeg i utgangspunktet planla å bestille fra... Der tror jeg studentprisen på Design Standard var rundt 14.000, og ærlig talt synes jeg også det blir en smule dyrt.

Du har nok rett i at den billigste måten å skaffe programmene på er ulovlig, men sånt noe tøv driver jeg rett og slett ikke med:) Et alternativ er jo å laste ned programmene for en sånn gratis 30-dagers prøveperiode neste gang jeg virkelig trenger dem, men det er jo kjipt i lengden...

Takk for tipset om studiested, jeg studerer ved UiO og antar at det er mulig å oppdrive et tilbud gjennom skolen hvis det stemmer at det har vært mulig gjennom andre utdanningsinstitusjoner!

Skrevet

tineline:

Takk for linken, men det er Mac-utgaven jeg er ute etter, ikke PC:) Amazon var lurt, jeg fant Mac-utgaver som er ganske mye rimeligere enn offisielle priser her i Norge. Kjipt å måtte regne med mva., men såvidt jeg kan se er det fortsatt ganske mye billigere enn her til lands, så dette er det mye mulig jeg benytter meg av! Takk igjen:)

Skrevet

Tweek:

Takk for linken! Jeg er enig i at 10.000 er en overkommelig pris, men tar meg nok tid til å sjekke rundt så jeg finner pakken så billig som mulig:) Ærlig talt har jeg ikke sett den så billig noe sted ennå, men som det står på siden kan det være på grunn av at de prisene som er oppgitt der bare er omregnede euro-priser. Akk, ja.

Jeg har bare kjennskap til CS2, så jeg setter stor pris på det hvis du kan ramse opp et par av de viktigste forskjellene! Er det hovedsaklig samme gamle CS2-brukervennlighet med enkelte nye funksjoner, eller fullstendig annerledes? Hvordan funker Dreamweaver i forhold til GoLive (jeg setter stor pris på "click-and-drag"-greier ettersom jeg aldri kommer til å gidde å sette meg inn i koder og lignende)?

Det er forresten bare til fritidsbruk jeg trenger programmene, ja, men jeg bruker de nok litt mer avansert enn til bare å fjerne røde øyne – jeg har lært å bruke Photoshop, InDesign og Illustrator på bortimot profesjonelt nivå i løpet av utdanningen, og liker å eksperimentere med sånt selv om jeg ikke bruker det profesjonelt i ordets rette forstand.

Skrevet
Vær oppmerksom på at det gjelder spesielle regler med denne studentpakken.

Den kan (skal?) ikke brukes til noe annet enn i studiesammenheng.

Oi, jaha? Det synes jeg høres litt rart ut... Altså, hvis det er den som er laget for bruk i utdanningsinstitusjoner til undervisning, så har jeg forståelse for det, men man må da få lov til å bruke programmet som man vil dersom man først har kjøpt det som privatperson (selv med studentpris). Høh, hvis det stemmer blir jeg faktisk litt snurt. Har du noe link til mer informasjon, mon tro?

Skrevet
Nederst på denne siden står det litt om det (svak grå skrift). Du kan altså ikke bruke pakken til noe komersielt og bare på en privat PC. Dette holder kanskje for de fleste og det er en grunn til at studentpakken er såpass mye billigere enn den "vanlige" pakken.
Skrevet
Tweek:

Takk for linken! Jeg er enig i at 10.000 er en overkommelig pris, men tar meg nok tid til å sjekke rundt så jeg finner pakken så billig som mulig:) Ærlig talt har jeg ikke sett den så billig noe sted ennå, men som det står på siden kan det være på grunn av at de prisene som er oppgitt der bare er omregnede euro-priser. Akk, ja.

Jeg har bare kjennskap til CS2, så jeg setter stor pris på det hvis du kan ramse opp et par av de viktigste forskjellene! Er det hovedsaklig samme gamle CS2-brukervennlighet med enkelte nye funksjoner, eller fullstendig annerledes? Hvordan funker Dreamweaver i forhold til GoLive (jeg setter stor pris på "click-and-drag"-greier ettersom jeg aldri kommer til å gidde å sette meg inn i koder og lignende)?

Det er forresten bare til fritidsbruk jeg trenger programmene, ja, men jeg bruker de nok litt mer avansert enn til bare å fjerne røde øyne – jeg har lært å bruke Photoshop, InDesign og Illustrator på bortimot profesjonelt nivå i løpet av utdanningen, og liker å eksperimentere med sånt selv om jeg ikke bruker det profesjonelt i ordets rette forstand.

Det er nok lurt å sjekke litt rundt ja, det er jo ikke småpenger du skal ut med heller! Jeg har ikke brukt CS3 så mye enda, men alle har fått nytt design dvs. ikonet i docken og dem er mye mer samstemte. Både meg og F føler også programmene går mye raskere. Som sagt har jeg brukt det veldig lite til nå så har ikke sett de store oppgraderingene.

Skrevet
Nederst på denne siden står det litt om det (svak grå skrift). Du kan altså ikke bruke pakken til noe komersielt og bare på en privat PC. Dette holder kanskje for de fleste og det er en grunn til at studentpakken er såpass mye billigere enn den "vanlige" pakken.

Takk igjen. Jeg har ikke planer om å benytte programmene til kommersielt bruk, så da ser alt ut til å være i orden! Men... Jeg har da ikke PC, jeg har Mac. Fysj!

Skrevet

Da er jo alt OK. Men strengt tatt er jo også Mac en PC. Hvis man skal være skikkelig kranglete og late som man ikke skjønner hva du mener :)

Skrevet
Her kan du lese litt om de forkjellige pakkene. Du får ifølge denne design standard til 10 300 kr. Det er dyrt, men har sett villere priser på pakken.

Selv har jeg design premium og jeg syntes CS3 er bedre enn CS2. Men hvis du bare bruker det på fritiden holder CS2 lenge.

Når det gjelder pakken så er GoLive byttet ut med dreamweaver :)

Kan jeg spørre hvor mye du måtte punge ut med for Premium?

Skrevet

ok ;)

Når man kjøper ny mac, må man da ut med like mye for å få CSpakken på den? Eller kan man utvide lisensen på den man har?

Skrevet

På den ny maskin kan man installere programvaren som man har brukt tidligere og bruke samme lisens. Men Adobe er relativt strenge, så det må gjøres på en bestemt måte (husker ikke helt hvordan, men det er mulig at de må kontaktes).

Du kan i alle fall ikke ha pakken installert på mer enn en maskin uten videre. Unntaket er om du f.eks bruker en maskin på pakken på jobb og har en annen maskin hjemme.

Har ikke detaljene helt klart for meg.

Men du trenger i alle fall ikke å kjøpe en ny pakke/lisens for den nye Mac-en/PC-en)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...