Gjest Chrizzy Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Er det mulig å sende en valp alene med fly? De er jo så små, er det forsvarlig å gjøre det? Takk for svar
Frey Skrevet 11. november 2007 #2 Skrevet 11. november 2007 Det er fulltmulig ja. Den sendes da med cargo. Er valpen god og trygg i hodet bør det heller ikke være noe problem.
Tecka Skrevet 11. november 2007 #3 Skrevet 11. november 2007 vår hund ble sendt med fly da hun skulle flytte til oss. Hun skulle egentlig sendes med cargo (og sitte i lasterommet) men crewet syntes hun var så nydelig så hun satt cockpit. Var velig i tvil om vi skulle gjøre det, men oppdretterne mente hun var tøff nok. Dessuten kom hun fra Finland
Gjest jobbet med cargo Skrevet 13. november 2007 #4 Skrevet 13. november 2007 Bare husk at statistisk sett så er det 1 av 9 hunder som sendes med fly som ikke overlever! Jeg kommer aldri til å sende hund med fly.
la Flaca Skrevet 13. november 2007 #5 Skrevet 13. november 2007 Jeg ville heller betalt flybillett til meg selv og hatt valpen inne i kabinen. Ville ikke tatt sjansen på at hunden ikke taklet den psykiske påkjenningen. Jeg har forhørt meg om det samme på canis, og fikk et par tilbakemeldinger om hunder som ble preget av flyreisen i lang tid etterpå. Det er ikke noe hyggelig å tenke på.
Gjest LilleLovely Skrevet 13. november 2007 #6 Skrevet 13. november 2007 Jeg kjøpte en valp for 14 år siden som ble kjøpt fra en oppdretter i trøndelag, og derfor måtte sendes med tog fra trondheim til oslo. hun var helt nervevrak når hun kom frem, og resten av sitt liv har hun vært livredd i alle former for transport-bil,tog,båt...i tillegg er hun redd for maskinbråk. Når en liten valp blir tatt vekk fra det trygge livet hos sin mor og søsken, og satt i et mørkt, kaldt bråkete lasterom helt alene, så er det jo en sjanse for at det kan gå ille som med min hund. Valper kan så lett bli påvirket for resten av sitt liv. Så jeg ville dratt og hentet valpen personlig, akkurat som jeg ville ha dratt opp til trøndelag og hentet valpen min personlig hvis jeg hadde visst bedre. Jeg var bare 11-12 år på den tida.
Kosemose Skrevet 13. november 2007 #7 Skrevet 13. november 2007 Mulig det går bra, mulig det ikke går bra. Hvorfor ta sjansen? Jeg fatter ikke at man ikke kan reise sammen med den lille valpen sin jeg. Istedenfor å sende den alene og håpe på det beste...
Gjest Kira Skrevet 13. november 2007 #8 Skrevet 13. november 2007 (endret) ... Endret 5. april 2008 av Kira
Kara W Skrevet 13. november 2007 #9 Skrevet 13. november 2007 Som andre skriver, så er det fult mulig. Hunden vet jo ikke om du sitter i flyet eller ikke, den er uansett i cargo-delen. Rutinene er den samme enten du er ombord eller ikke. Men jeg ville ikke ha sendt en valp med fly om jeg kunne ha ungått det. Finnes det en mulighet hvor dere kan være sammen på turen er det bedre. Med voksne hunder hadde jeg vurdert det ut ifra hunden. Min tålte flyturene helt fint, selv om hun var sliten og nervøs et par dager etterpå.
Gjest Chrizzy Skrevet 13. november 2007 #10 Skrevet 13. november 2007 (endret) Ja, nå synes ikke jeg selv at å sende valpen alene med fly er noen løsning. Dette spørsmål kom ut av en diskusjon jeg hadde heromdagen. Edit: Litt for hissig på morrakvisten tror jeg Endret 13. november 2007 av Chrizzy
Frey Skrevet 13. november 2007 #11 Skrevet 13. november 2007 Mulig det går bra, mulig det ikke går bra. Hvorfor ta sjansen? Jeg fatter ikke at man ikke kan reise sammen med den lille valpen sin jeg. Istedenfor å sende den alene og håpe på det beste... Noen ganger er det rett og slett ikke mulig. Skal man importere fra England f eks å godtar de ikke at hunder er med i cabinen ved ankomst eller avreise der.
Gjest vimselot Skrevet 13. november 2007 #12 Skrevet 13. november 2007 Noen ganger er det rett og slett ikke mulig. Skal man importere fra England f eks å godtar de ikke at hunder er med i cabinen ved ankomst eller avreise der. Nettopp, og må bikkja være i bagasjen, så er det ikke så ille. De har varme der, og de som jobber på flyet ser etter de, slik at de har det bra. Jeg har aldri hørt noe negativt, bortsett fra at det ikke vi selv ville vært i bur i "under-etasjen", men har aldri hørt noen skrekkeksempler. Bikkjene er som regel stresset og glade når de får komme ut igjen, men det er bare et sunnhetstegn. Er det noen som har sett en deppa bikkje eter en flytur Jeg stoler på kabinpersonalet, en av deres oppgaver er å ta vare på dyr...
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2007 #13 Skrevet 14. november 2007 Noen ganger er det rett og slett ikke mulig. Skal man importere fra England f eks å godtar de ikke at hunder er med i cabinen ved ankomst eller avreise der. Noe nytt? Jeg har reist med hund i kabinen fra England til Norge, men dette er et par år siden. Er ikke noe problem med valper i kabinen i Norge så lenge den ikke er for stor, noe veldig få valper er.
la Flaca Skrevet 14. november 2007 #14 Skrevet 14. november 2007 (endret) Noen ganger er det rett og slett ikke mulig. Skal man importere fra England f eks å godtar de ikke at hunder er med i cabinen ved ankomst eller avreise der. Det stemmer ikke. Man kan reise med hund i kabinen dersom flyselskapet man bruker tillater det, buret hunden er i oppfyller kravene til gitte mål og hunden ikke overskrider ei viss vekt. 8 kg hos SAS. Men som regel blir ikke hunden kontrollveid eller buret kontollmålt. Endret 14. november 2007 av la Flaca
Frey Skrevet 14. november 2007 #15 Skrevet 14. november 2007 Det stemmer ikke. Man kan reise med hund i kabinen dersom flyselskapet man bruker tillater det, buret hunden er i oppfyller kravene til gitte mål og hunden ikke overskrider ei viss vekt. 8 kg hos SAS. Men som regel blir ikke hunden kontrollveid eller buret kontollmålt. Nei, nye regler kom november 06 etter munn- og klovsykeutbruddet i England. Dyr som reiser inn og ut av England med fly må reise cargo.
Gjest Taxi Skrevet 14. november 2007 #16 Skrevet 14. november 2007 Jag hadde aldri sendt noen valp eller voksen hund med fly... Jeg vurderte seriøst å flytte til England for en tid tilbake, og ville selvfølgelig ikke reise fra gullet. så da måtte jeg sendt med fly. men fy faen jeg hadde slitt.... synes det er rimelig håpløst at det ikke er noen annen utvei jeg. de må jo tenke på at hundene ofte er barna til sin eier og finne ne mer human måte å gjøre dette på!
Frey Skrevet 14. november 2007 #17 Skrevet 14. november 2007 Det finnes jo alltids en annen utvei: bil, tog..
Rosalie Skrevet 14. november 2007 #18 Skrevet 14. november 2007 Noen ganger er det rett og slett ikke mulig. Skal man importere fra England f eks å godtar de ikke at hunder er med i cabinen ved ankomst eller avreise der. Båt?
Frey Skrevet 14. november 2007 #19 Skrevet 14. november 2007 Jeg regnet med at det var rimelig opp i dagen at det var fly det var snakk om her siden tråden omhandler det da Wadjet. Men som du ser så har jeg også vist til andre muligheter enn fly.
Gjest Taxi Skrevet 14. november 2007 #20 Skrevet 14. november 2007 Båt? synes reglene for hund i båt er rimelig håpløse og jeg da. må dem ikke sitte i bilen på bildekket a? eller i bur på et annet dekk enn menneskene? det er så sykt mange som har hund nå og som har et nært forhold til sin hund, så jeg synes det er på tide at samfunnet begynner å behandle hundene som familiemedlemmer og ikke som pest og kolera. men jeg synes det blr være en selvfølge at man tar hensyn til allergi, og at det derfor bør opplyses om allergi eller redsel når man booker en reise. evt bør det være egen "hundedel" i båten og egne lugarer til reisende med hund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå