Ancalime Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Sitter å planlegger julen nå, men er så usikker på hva vi skal bake.. Hittil har jeg skrevet ned kokosmakroner, kromkaker og pepperkaker.. Hva pleier du å ha i hus til jul?
rugrat Skrevet 11. november 2007 #2 Skrevet 11. november 2007 Vi har ikke så mange småkaker, det blir ikke spist hvis det er for mange sorter. Så vi nøyer oss med kakemenn, kransekakestenger, fylte kjeks og vaniljekranser. Jeg satser heller på å bake en del lapper, nordlandslefser osv, det går det mye mer av.
¤flicka¤ Skrevet 11. november 2007 #3 Skrevet 11. november 2007 Jeg lager marsipan, og dypper den i mørk sjokolade.
Lilywhite Skrevet 11. november 2007 #4 Skrevet 11. november 2007 Jeg skal bake pepperkaker, kakemenn, sjokolade/nøttekjeks og kokosmakroner. Det er vel omtrent det vi lager av julekaker her i huset. Mormor lager krumkaker, lurer på om jeg skal lære meg å lage det også...smultringer er godt, så jeg har fundert på det også, men litt stresset på at det er brannfarlig... Jo, også sånne sjokoladeriskaker er godt, kanskje jeg skal lage det også. Men skal hvertfall bake de første 4 jeg har nevnt Av annet julesnacks lager jeg hjemmelaget marsipan som gjerne pyntes med konditorfarge og sjokolade. Og så fløtekarameller
Antoinette Skrevet 11. november 2007 #5 Skrevet 11. november 2007 (endret) I år skal det bakes følgende (får hjelp av mamma) Lefsekling Nordlandslefser Smultringer Fattigmann Goro Kokosmakroner Risboller Sarah Bernhard Sultanakake (engelsk fruktkake) Serinakaker Tyske skiver Kransekake Ambassadørbakkels Bordstabelbakkels Rosettbakkels Korianderkaker Krumkaker Svenske pepperkaker Julekake/Søsterkake Vørterbrød Nonnekaker Vi har mye familie i julen og endel selskaper med overnattingsgjester så det går mye kaker. Mange av disse kakene baker man raskt også så det er ikke så krevende som mange tror. Endret 11. november 2007 av Antoinette
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2007 #6 Skrevet 11. november 2007 jeg baker en del i desember, og det meste blir spist på kort tid. så når julen kommer går det i sjokolade og marsipan. like greit det! men det jeg baker er: -hvite kakemenn -pepperkake+hus -tykklefse -lussekatter -karamellkaker -sirupsbrød/krydderkake -piafs herlige daddel og valnøttkake thats it, tror jeg. nå ble jeg litt imponert gitt. trodde ikke jeg bakte så mye jeg.
Arkana Skrevet 11. november 2007 #7 Skrevet 11. november 2007 (endret) Det varierer litt hva vi har, men de faste kakene er: - pepperkaker + hus (pleide å lage en hel pepperkakelandsby da vi var små, nå holder det med ett hus) - kransekakestenger - kongelige nøttekaker - kokosmakroner - brune pinner - fyrstekake - lussekatter (men de spises jo opp lenge før selve juleuken) I år skal vi i tillegg ha: - shortbread - berlinerkranser - havreflarn - sannsynligvis også krumkaker tidligere har det hendt at vi har hatt f.eks. marengs, hvite kakemenn, "prikken over i'en" og en type ustekte kjeks som heter sveitsisk konfekt. Vi bakte nok betydelig mer (selv om dette er mer enn nok i seg selv når vi bare er fire stykker som feirer sammen) da jeg og broren min var mindre, men etter som vi har blitt eldre har det blitt mindre kakespising og vi er mer interessert i den andre maten. Endret 11. november 2007 av Arkana
Kayli Skrevet 12. november 2007 #8 Skrevet 12. november 2007 Vi pleier å ha: - pepperkaker + hus - hvite kakemenn - smultringer - engelsk fruktkake - kanelstenger - kransekakestenger Mye av dette blir spist i adventstida. I julehelgen blir det mye og mektig mat og litt julegodter, og da frister ikke kakene så mye.
Gjest Kermit Skrevet 12. november 2007 #9 Skrevet 12. november 2007 Det blir ikke så mye småkaker siden det meste blir liggende å støve ned, men pepperkaker, nøttetopper, smultringer og krumkaker er vel gjengangere de fleste årene. Ellers pleier det å bli iskake med Daim og bløt-/marsipankake eller Kvæfjordkake. Enkelte ganger hender det og at jeg lager en liten Delfiakake.
Gjest -eline- Skrevet 13. november 2007 #10 Skrevet 13. november 2007 Vi flytta sammen i fjor til jul, og da holdt vi på å pusse opp slik at vi ikke akkurat bakte syv slag Men i år så blir det: -diverse konfekt (skal også lages såpass mye at det kan gis bort i gave til venner) -Sarah Bernhard -krumkaker -Triple choc chip cookies -pepperkaker + hus -Ginger cookies (som ikke må forveksles med ingerfærtopper) -kransekakestenger Tror det nesten må holde i massevis
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #11 Skrevet 30. november 2007 Jeg har aldri pleid å bake julekaker, men i år har jeg lyst Så langt har jeg lagd: -brune pinner (Tine-oppskrift, de ble nydelige, så her blir det nok flere lass, til oss selv og gaver) -berlinerkranser - syntes det var mye arbeid å forme dem, så det spørs om denne bragden gjentas, de var dessuten ikke gode nok til å gies bort i gave Ellers har jeg planer om: - serinakaker? -nøtte- og sjokoladekjeks -diverse konfekt -havreflarn -en eller annen krydderkake -kanskje ginger cookies Det er sant at mange av julekakene er ganske enkle å lage, og det fungerer bra å lage flere slag i løpet av en kveld
Gjest NN Skrevet 21. september 2008 #12 Skrevet 21. september 2008 Det pleier å bli noen slag. Jeg vil gjerne ha noen, min mann vil ha andre slag, og ungene sine. I tillegg baker jeg for svigerfar som er veldig glad i julekaker. Dette er det jeg baker: kransekake smultringer lefser pepperkaker + hus berlinerkranser sandkaker sandnøtter pikekyss goro fattigmann sirupsnipper marvposteier krumkaker strull prøver også å få tid til marsipan og mintstenger. Pleier også å stå på julemesse og selge noen av slagene. Da går det alltid mye goro. Lykke til
lalala Skrevet 24. september 2008 #13 Skrevet 24. september 2008 Jeg merker jeg får litt julestemning av å lese innleggene her, selvom det er to måneder til advent. Men jeg pleier å bake marsipan med konditorfarge (lage griser, bananer osv. Men jeg baker inn konditorfargen i marsipanen, om ikke smaker marsipanen forferdelig.) Jeg pleier også å bake krydderkake, lusekatter og pepperkaker Hva med dere andre?
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #14 Skrevet 26. september 2008 Har noen oppskrift på ginger cookies?
Gjest AnneShirley Skrevet 26. september 2008 #15 Skrevet 26. september 2008 Vi har alltid pepperkakebaking før jul. Ellers er det lefser som står høyest på "bake selv"-lista mi. Den man får kjøpt på butikken er jo ikke samme type produkt en gang! Småkaker er ikke egentlig noen stor favoritt her i huset og vi får mer enn nok av det når vi er på besøk hos foreldre, svigerforeldre og andre i jula.
mia83 Skrevet 26. september 2008 #16 Skrevet 26. september 2008 Jeg pleier å lage pepperkaker og risboller. I år skal jeg også lage krumkaker for første gang. Gleder meg Får ellers så mye kaker hos svigers så jeg trenger ikke å lage flere sorter.
Furstina Skrevet 27. september 2008 #17 Skrevet 27. september 2008 Jag bakar lussekatter pepparkakor pepparkakshus (två st brukar det bli) kakemenn tillsammans med mannen Jag tänker mig att kransekake vore både gott och kul att lage men jag kommer mig aldrig för att göra det.
Saeria Skrevet 27. september 2008 #18 Skrevet 27. september 2008 Arkanas oppskrift på Kongelige nøttekaker er helt himmelsk, så de skal jeg lage. Jeg lager kanskje en verdens beste, og en delfiakake også. Ellers er det slik at vi skal feire hos svigers, og hun lager MYE kaker, så da er det ikke vits at jeg kommer med et helt lass til!
angeleyes Skrevet 27. september 2008 #19 Skrevet 27. september 2008 I familien min baker bestemoren min kaker til de fleste i familien siden hun synes det er så gøy. Vanligvis lager hun: - pepperkaker - peppernøtter - krumkaker - smultringer - kokosmakroner - Sarah Bernau - bordstabler - sandkaker - riskaker - kransekake - berlinerkranser - goro - sirupssnipper - fylte kjeks - brune pinner Bestemor er veldig flink til å lage kaker. Spesielt smultringene hennes er kjempegode.
Saeria Skrevet 27. september 2008 #20 Skrevet 27. september 2008 (endret) Regner med at det er Sara Bernhard du mener... Lurer meg på om jeg skal prøve meg på de. De så nemlig veldig gode ut når jeg fant oppskrift med bilde! Endret 27. september 2008 av Saeria
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå