Gjest Gjest Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Flere som har det sånn at når foreldre sier noe og du senere finner ut at det er feil de har sagt så er vanskelig å ta det til seg, at det pappa (eller mamma) sa var feil blir vanselig å forstå og man liksom fortsetter å tro på feilen? Jeg tror jeg har det litt sånn. Foreldre har liksom "alltid" rett.
Amalie_85 Skrevet 11. november 2007 #2 Skrevet 11. november 2007 Vet ikke hvor mange ganger vi har gått igjennom at pappa eller mamma sa feil eller trodde feil! Og det har vært gråting og hyling om at "jammen det sa pappa" enda pappa prøver å si at han tok feil! Er ikke alltid like lett!
Gjest Eugene Onegin Skrevet 11. november 2007 #3 Skrevet 11. november 2007 Tull foreldre har ikke alltid rett. Om mine foreldre sier noe så sjekker jeg det før jeg tror på det. Jeg tror ikke det er rett bare fordi mamma eller pappa har sakt det.
Gjest Gjest Julie Skrevet 11. november 2007 #4 Skrevet 11. november 2007 Det er naturlig at barn i utgangspunktet ønsker å være lojale overfor sine foreldre og at de ønsker å tro at "alt" de sier er riktig. Når de så finner ut at det kanskje ikke var riktig i det hele tatt, bestemmer barnets personlighet en del for hvordan det vil reagere. Noen barn tar ting lett og synes ikke det er så farlig at foreldrene tok feil flere ganger. Andre blir frustrerte og sinte når de oppdager at bastante foreldresvar viser seg å ikke stemme. Foreldrene er jo barnas rollemodeller og skuffer disse rollemodellene kan barn bli nokså sinte. Derfor skal man være nokså bevisst på hva og hvordan man svarer sine barn.
Echo Skrevet 11. november 2007 #5 Skrevet 11. november 2007 Hehe. Ja, jeg har det litt slik når det gjelder faren min.
Gjest Frysepulver Skrevet 11. november 2007 #6 Skrevet 11. november 2007 Den dagen jeg innså at mamma og pappa ikke alltid hadde rett - da følte jeg at jeg var voksen Var bittert å innse det; særlig fordi jeg er pappajente og alltid har stolt på både meningene og handlingene hans
Gjest Jenna88 Skrevet 11. november 2007 #7 Skrevet 11. november 2007 Flere som har det sånn at når foreldre sier noe og du senere finner ut at det er feil de har sagt så er vanskelig å ta det til seg, at det pappa (eller mamma) sa var feil blir vanselig å forstå og man liksom fortsetter å tro på feilen? Jeg tror jeg har det litt sånn. Foreldre har liksom "alltid" rett. Foreldre gjør selvfølgelig feil som alle andre, men foreldre har som regel mer livserfaring enn ungdom, og er gjerne mer bevisst på at det de sier har rot i virkeligheten. Mange av vennene mine antar saker og ting, mamma og pappa har derimot livserfaring nok til å skjønne at noe er det viktig å sjekke opp først. De gjør feil som alle andre, men de ønsker selvfølgelig at jeg skal stole på dem, og er derfor åpne og ærlige mot meg. Har heldigvis aldri opplevd noen bedre vitende holdninger fra den kanten, og det er jeg meget takknemlig for.
Gjest Spadamen Skrevet 11. november 2007 #8 Skrevet 11. november 2007 Då eg gjekk i 6. klasse, omtrent, tok faktisk læraren opp dette. Ho sa at no etter kvart som vi vart eldre, så ville vi sjå at foreldrene våre kunne ta feil og at dei ikkje var allvitande. Eg er blitt fortalt at, når eg var litt yngre, så brukte eg å motseie foreldra mine når dei baksnakka nokon. Om papsen/ mamsa til dømes sa "oi, han var jammen sur". Så kunne eg finne på å sei at " ja, men kanskje han har hatt ein dårleg dag." Eg trur eg gjer det av og til enda. Er sikkert litt irriterande om nokon vil få ut litt frustrasjon. Eg er ikkje særleg gammal, men eg motseier papsen ganske ofte. Ofte har vi ganske ulike syn på ting.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2007 #9 Skrevet 12. november 2007 Eg er blitt fortalt at, når eg var litt yngre, så brukte eg å motseie foreldra mine når dei baksnakka nokon. Om papsen/ mamsa til dømes sa "oi, han var jammen sur". Så kunne eg finne på å sei at " ja, men kanskje han har hatt ein dårleg dag." Eg er ikkje særleg gammal, men eg motseier papsen ganske ofte. Ofte har vi ganske ulike syn på ting. "Ja, men kanskje han har hatt en dårlig dag" er vel ikke akkurat å motsi sine foreldre...det var vel lov å få ha et annet syn og oppfatning av situasjoner og ha andre meninger? Foreldre må forstå at barna deres ikke er en kloning av dem selv og at de må få lov til å utvikle egne meninger.
FrizzleSizzle Skrevet 12. november 2007 #10 Skrevet 12. november 2007 Jeg trodde det heller var slik at barna skal motsi foreldrene UANSETT hva de sier, i hvert fall når de kommer opp i tenårene...
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2007 #11 Skrevet 12. november 2007 Jeg trodde alt Mamma og Pappa sa var hundre prosent sant! De var jo tross alt Mamma og Pappa! Så begynte Mamma med narkotika, og Pappa med alkohol. Og nå tror jeg ikke på et eneste ord de sier, selv om de hevder at verden er rund. Blitt lurt noen ganger for mange.
*Enigma* Skrevet 12. november 2007 #12 Skrevet 12. november 2007 Kan ikke si at jeg noen gang har trodd at foreldrene mine alltid har rett. Jeg har heller aldri blitt lært opp av mine foreldre at foreldre alltid skal ha rett eller vet alt, eller at voksne generelt alltid har rett. og vet alt. Tvert i mot har jeg titt og ofte fått høre at folk kan ta feil, og at: nei, det kan de ikke svare på, men leksikonet står på stua så det er bare å gå og slå opp. Synes det er en veldig sunn holdning å lære barna helt fra de er små.
Gjest mja Skrevet 12. november 2007 #13 Skrevet 12. november 2007 "Ja, men kanskje han har hatt en dårlig dag" er vel ikke akkurat å motsi sine foreldre...det var vel lov å få ha et annet syn og oppfatning av situasjoner og ha andre meninger? Foreldre må forstå at barna deres ikke er en kloning av dem selv og at de må få lov til å utvikle egne meninger. Mine foreldre oppfordret ikke til selvstendig tenkning dessverre, det var de som hadde de riktige meningene og som visste best. Prøvde vi oss med et annet syn så ble vi fort satt på plass, idioter som vi var. Og da jeg var liten så trodde jeg selvfølgelig at de visste alt og visste alt best, jeg visste jo ikke bedre. Men jeg har tatt det igjen senere og som et resultat av at jeg har utfordret min far, især når det gjelder politisk syn og menneskesyn, så har han brutt kontakten med meg. Han gidder ikke ha kontakt med folk med rare meninger. Ja, ja - heldigvis er ikke alle foreldre sånn.
FrizzleSizzle Skrevet 12. november 2007 #14 Skrevet 12. november 2007 Det har kanskje litt å si om foreldrene oppfordrer til selvstendig tenkning, ja. Skolen her til lands gjør jo heldigvis det. Jeg har aldri trodd at foreldrene mine har hatt rett i alt mulig, derimot trodde jeg da jeg gikk på skole, at folk som hadde JOBBER (samme hva, de var jo voksne og kloke nok til å jobbe) var helt fantastisk flinke og kunne alt, men nå ser jeg jo at det er de samme folka jeg gikk på skole med som har JOBBER, altså både duster og genier. Og joda, det er noen duster i "fine" jobber også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå