Gjest celina Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Jeg har lenge hatt lyst på et dyr, men jeg er allergisk. Nå har jeg og familien min funnet ut at katt passer veldig godt for meg, bare det at jeg er allergisk hindrer oss... Derfor lurte jeg på om det finnes katter som ikke er hårløse, men som alikevell ikke føyter........... Pleas, help me! Hilsen `Desperat`
Gjest Spadamen Skrevet 11. november 2007 #2 Skrevet 11. november 2007 Skjønar godt at du vil ha eit dyr, men eg veit ikkje om katt er det riktige valet om du er allergisk. Katteallergi er ein av dei mest intense allergiane, og eg har høyrt at det kan føre til astma. Og om eg har forstått det riktig, så er det ikkje pelsen ein reagerer på, men stoff som katten har. Desse stoffa blir spreidd utover uansett kor mykje/ lite pels katten har. Men no veit eg ikkje kor allergisk du er. Søstra mi er jo allergisk mot kattar, men ho greier fint å vere i nærleiken av mine katter når eg er heime. I tillegg finst der vel medisinar som går an å bruke. Om du vil ha ein katt som røyter lite, så må du sikkert anskaffe ein rasekatt. Eg kan ikkje så mykje om dei ulike rasane, men det er sikkert nokon andre her inne som kan svare deg på det. Du kan jo eventuelt kjøpe ei kattebok med oversikt over dei ulike rasane.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2007 #3 Skrevet 11. november 2007 Hvis du har reagerer på spyttet til katten anbefales ingen katteraser. Hvis du reagerer på pelsen tror jeg Bengal, Devon Rex og Sphynx er de mest allergivennlige katterasene.
la Flaca Skrevet 11. november 2007 #4 Skrevet 11. november 2007 Hvilke dyr er du allergisk mot da? Er du allergisk mot katt bør du ikke ha det hvis du ønsker å være symptomfri.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2007 #5 Skrevet 11. november 2007 Hvis du reagerer på kattens spytt, svette og flass tror jeg Sibirkatten er den mest allergivennlige.
la Flaca Skrevet 11. november 2007 #6 Skrevet 11. november 2007 Hvis du reagerer på kattens spytt, svette og flass tror jeg Sibirkatten er den mest allergivennlige. Det varierer veldig. Det paradoksale er at i oppdrettermiljøet i Russland som er sibirens opprinnelsesland har de aldri hørt at den skal være allergivennlig. Jeg er katteallergiker, og har sibirkatt. Men for å være ærlig aner jeg ikke om jeg fortsatt lever fordi han er en sibir, eller fordi jeg har vent meg til allergenene hans. Kompisen min er også allergiker og var veldig allergisk mot kjærestens pusekatt, helt til han flyttet inn til henne. Kroppen har en merkelig evne til å finne ut av ting selv noen ganger. Bengal og cornish/ devon rex er også holdt for å være allergivennlige.
Gjest ludvig sin mamma Skrevet 11. november 2007 #7 Skrevet 11. november 2007 Hvis du reagerer på kattens spytt, svette og flass tror jeg Sibirkatten er den mest allergivennlige. Ingen reagerer direkte på kattens pels, det er som sagt et enzym i kattens spytt som fremkaller allergi. Sibirkatten er en av få katteraser som ikke har dette enzymet. Du kan jo ta kontakt med en slik oppdretter, jeg vet at det er en som har reklamert litt med at folk som er interesserte kan få komme å tilbringe mye tid med en Sibir før et evt kjøp, for å se på evt reaksjoner.
la Flaca Skrevet 11. november 2007 #8 Skrevet 11. november 2007 Ingen reagerer direkte på kattens pels, det er som sagt et enzym i kattens spytt som fremkaller allergi. Sibirkatten er en av få katteraser som ikke har dette enzymet. Du kan jo ta kontakt med en slik oppdretter, jeg vet at det er en som har reklamert litt med at folk som er interesserte kan få komme å tilbringe mye tid med en Sibir før et evt kjøp, for å se på evt reaksjoner. Ikke enzym, protein. Sibiren påstås å ha mindre at et av de proteinene som hovedsaklig fremkaller allergi hos mennesker, feld-1. Men det varierer fra individ til individ, mellom kjønnene og mellom fertile og kastrerte katter. Generelt er en kastrert hukatt minst allergifremkallende. Men kun for de menneskene som reagerer på fel-1 og ikke et av de andre hovedproteinene. Det er en vitenskap dette. Er man villig til å forske litt og prøve ut ting, så kan man nok finne "sin" katt hvis man bare vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå