Gjest Eurydike Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Jeg har en fennikel i kjøleskapet som jeg ikke vet hva jeg skal bruke til, og kunne tenkt meg noen nye innspill. Gjerne pasta, eller en fiskerett. Her er forresten min favorittrett med fennikel.
onyx Skrevet 11. november 2007 #2 Skrevet 11. november 2007 (endret) Jeg bruker masse fennikel, heltst til fisk, kylling eller svinekjøtt. Bruker det mye i supper og gryteretter, også i thaicurry er det faktisk godt. Til fisk snitter jeg den ofte i fine skiver og legger i bunnen av en ildfastform sammen med tomatskiver og litt sitron/hvitvin. Legger fisken oppå og baker i ovnen til fisken er ferdig. Til dette bruker jeg ofte hel fisk, små ørret/laks eller dorade. Ellers har jeg en pastasaus som er knallgod. fennikel og løk (også andre grønnsaker kan tilsettes) kuttes i terninger og stekes i litt olivenolje til de begynner å bli karamelliserte. Tilsett god salami i biter/terninger (eller chorizo) og ev litt hvitløk og brun litt til. Ha over en boks tomat og litt tørr sherry og la det koke inn, 20-30 min. Smak til med salt, pepper og friske krydderurter hvis man har. Serveres med nykokt pasta og revet parmesan. Endret 11. november 2007 av onyx
Sander Skrevet 11. november 2007 #3 Skrevet 11. november 2007 Hva med en fennikelrisotto? Har ikke prøvd det selv, vet ikke om det funker, men kunne vært moro å prøvd med litt pastis i også. Selv er jeg litt purist og foretrekker fennikelen som salat bare med parmesan og trøffel.
Gjest Eurydike Skrevet 11. november 2007 #4 Skrevet 11. november 2007 Takk for svar! Ellers har jeg en pastasaus som er knallgod. fennikel og løk (også andre grønnsaker kan tilsettes) kuttes i terninger og stekes i litt olivenolje til de begynner å bli karamelliserte. Tilsett god salami i biter/terninger (eller chorizo) og ev litt hvitløk og brun litt til. Ha over en boks tomat og litt tørr sherry og la det koke inn, 20-30 min. Smak til med salt, pepper og friske krydderurter hvis man har. Serveres med nykokt pasta og revet parmesan. Denne likner veldig på en oppskrift i Jamie Olivers tredje bok (som jeg har). God idé og absolutt aktuell - jeg har nemlig både chorizo og en skvett tørr sherry i hus. Forøvrig mottas også flere innspill med takk.
onyx Skrevet 11. november 2007 #5 Skrevet 11. november 2007 Takk for svar! Denne likner veldig på en oppskrift i Jamie Olivers tredje bok (som jeg har). God idé og absolutt aktuell - jeg har nemlig både chorizo og en skvett tørr sherry i hus. Forøvrig mottas også flere innspill med takk. Hihihi, så morsomt at den likner, spesielt siden jeg ikke har noen jamiekokebøker. Mulig jeg har snappet opp inspirasjonen i et matprogram eller på nettet dog, men første gangen jeg lagde denne sausen var en dag jeg ikke gadd gå på butikken og jeg bare tok utgangspunkt i det jeg hadde i kjøleskapet. En litt tørr rest salami dugde helt utmerket.
Gjest Eurydike Skrevet 11. november 2007 #6 Skrevet 11. november 2007 Hihihi, så morsomt at den likner, spesielt siden jeg ikke har noen jamiekokebøker. Mulig jeg har snappet opp inspirasjonen i et matprogram eller på nettet dog, men første gangen jeg lagde denne sausen var en dag jeg ikke gadd gå på butikken og jeg bare tok utgangspunkt i det jeg hadde i kjøleskapet. En litt tørr rest salami dugde helt utmerket. Ikke verst! Onyx - den nye Jamie! Jeg fant forresten oppskriften - så kan du sammenlikne litt. Ellers hadde jeg en tilsvarende "nær-Arne Brimi"-opplevelse i en tråd forleden mht en kombinasjon av smaker/tilbehør jeg foreslo. Godt mulig jeg har lest oppskriften hans en gang for lenge siden, men jeg har ikke noe minne om det.
onyx Skrevet 12. november 2007 #7 Skrevet 12. november 2007 Ikke verst! Onyx - den nye Jamie! Jeg fant forresten oppskriften - så kan du sammenlikne litt. Ellers hadde jeg en tilsvarende "nær-Arne Brimi"-opplevelse i en tråd forleden mht en kombinasjon av smaker/tilbehør jeg foreslo. Godt mulig jeg har lest oppskriften hans en gang for lenge siden, men jeg har ikke noe minne om det. Huff, det blir jo fort slik, spesielt når man har hauger med kokebøker og leser mye oppskrifter så får man inspirasjon, mixer og matcher og glemmer hvor man først leste om det. Salami og fennikelsausen er verdt å prøve. Jeg har prøvd den med forskjellige typer sauser, men synes at en god italiensk salami (gjerne en fennikelsalami) er best. Chorizo blir ofte litt dominerende i smaken, men absolutt god.
Rainbow Brite Skrevet 12. november 2007 #8 Skrevet 12. november 2007 Ja, det er kjempegodt i risotto! Og i grønnsaksuppe. Og i spinat & ricotta lasagne, er også kjempegodt sammen med appelsinmarinert steinbitfilet. Marinaden blir veldig flytende, så vi helte den over en slags grønnsaksratatouille, med blant annet fennikel, og det ble fantastisk godt!
Gjest Eurydike Skrevet 12. november 2007 #9 Skrevet 12. november 2007 Fennikel, appelsin og hvit fisk er en veldig god kombinasjon, ja - jf. lenken jeg la ut i første innlegg i tråden.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2007 #10 Skrevet 12. november 2007 Noe sånt som denne fiskesuppa? synes jeg er godt. Det går selvsagt an å variere typen fisk og skalldyr man har i, og det er godt med ulike "middelhavskrydder" i. Hvis man lager aioli med sambal oelek til blir det enda bedre
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #11 Skrevet 13. november 2007 Stekt fennikel med salt og pepper er godt å maule
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå