Gjest Gjest Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Noen som har synspunkter på dette med bruk av munnkurv på nervøs/usikker hund mot andre mennesker.. Positive/negative tanker om dette?
Tabris Skrevet 11. november 2007 #2 Skrevet 11. november 2007 Det positive er jo at du er sikret at hunden ikke får bite noen. Men jeg synes kun det bør brukes i en overgangsfase hvor man venner hunden til mennesker og gjør den tryggere slik at man slipper det etterhvert. Hvis man ikke klarer å gjøre hunden tryggere så synes jeg det er bedre å avlive den enn at den skal gå konstant med munnbind.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2007 #4 Skrevet 11. november 2007 En hund som biter har ikke livets rett. Har hunden bitt noen? Eller er du redd for at den skal bite noen? Det er sjelden voksne hunder biter slik at tennene trenger gjennom huden. Valper kan gjøre det. Men i valpeperioden skal de lære bitehemming. Jeg synes du skal få hjelp av en hundetrener til å utrede problemet. Kanskje hunden er usikker, men det betyr ikke nødvendigvis at han vil gå til angrep og bite. Kanskje det er deg som hundeeier som er usikker? Det vil smitte over på hunden. Jeg tror en munnkurv bare vil forsterke problemet. Jeg tror hunden trenger trening og sosialisering. Hvordan er hunden? Bjeffer han, reiser bust og drar i båndet? Da er han kanskje bare oppspilt og ivrig? Det er mer alvorlig hvis han knurrer og viser tenner mens han drar i båndet. Hvis hunden uprovosert har bitt og skadet noen slik at personen mått sy, er jeg enig med Frey. Da bør du vurdere å avlive hunden. Noen ganger er det det rette å gjøre.
Frey Skrevet 11. november 2007 #5 Skrevet 11. november 2007 Hvorfor skal man sette munnkurv på en hund hvis den ikke biter? Enten biter ikke hunden og da har man ikke munnkurv på. Biter den så avlives den. Er hunden så usikker og redd at den biter for å komme seg ut av situasjoner er det best for hunden at den får slippe også. En hund som er normalt skrudd sammen biter ikke selv om den er usikker.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2007 #6 Skrevet 11. november 2007 Trådstarter her.... Det er en unghund som har blitt litt usikker (spøkelseperiode?) på spesielt menn. Hunden har hatt et utfall mot en person som kom brått og overaskende på hunden. Hunden var da fri uten bånd. Eier har blitt såpass usikker at eier ikke tør slippe hunden fri uten munnkurv. Hunden passerer fint folk i bånd, uten å knurre (men kan det om det er mørkt) Er sannsynligvis i en overgangsfase at munnkurven vil bli brukt, for å forebygge evnt bitt, samt observere hunden i fri i møte med folk. Flott at dere kommer med innspill.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2007 #7 Skrevet 11. november 2007 Trådstarter her.... Det er en unghund som har blitt litt usikker (spøkelseperiode?) på spesielt menn. Hunden har hatt et utfall mot en person som kom brått og overaskende på hunden. Hunden var da fri uten bånd. Eier har blitt såpass usikker at eier ikke tør slippe hunden fri uten munnkurv. Hunden passerer fint folk i bånd, uten å knurre (men kan det om det er mørkt) Er sannsynligvis i en overgangsfase at munnkurven vil bli brukt, for å forebygge evnt bitt, samt observere hunden i fri i møte med folk. Flott at dere kommer med innspill. Kan du si litt om hvordan dette utfallet var? Løp hunden mot han og bjeffet uten å bite eller hoppe? Bet hunden i klærne eller gjennom huden på denne mannen? I denne aldren kan hunder til og med bli redd for søppelkassa og bjeffe på denne. Jeg tror jeg ville hatt hunden i bånd etter det ble mørkt, istedet for å bruke munnkurv. Hvis han bare bjeffer uten å angripe, noe som er mest vanlig, ville jeg avtalt med en annen hundevant person at vi skulle møtes på en tur i mørket for å sjekke hundens reaksjon. Denne personen kan gi hunden en godbit når han kommer bort, slik at det blir en positiv opplevelse for hunden. Legg turen til et sted dere ikke vil treffe på andre, gjerne sent på kvelden. Det viktigste er å gjøre hunden trygg.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2007 #8 Skrevet 11. november 2007 Ha hunden i bånd når du ferdes der det er andre folk!Jeg blir så forbanna når jeg møter løse hunder,og bikkja mi er blitt angrepet mange ganger Faen,ikke alle som liker å møte hunder som kommer bjeffende eller truende og lukter deg midt i det aller helligste!
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2007 #9 Skrevet 12. november 2007 Kan du si litt om hvordan dette utfallet var? Løp hunden mot han og bjeffet uten å bite eller hoppe? Bet hunden i klærne eller gjennom huden på denne mannen? I denne aldren kan hunder til og med bli redd for søppelkassa og bjeffe på denne. Jeg tror jeg ville hatt hunden i bånd etter det ble mørkt, istedet for å bruke munnkurv. Hvis han bare bjeffer uten å angripe, noe som er mest vanlig, ville jeg avtalt med en annen hundevant person at vi skulle møtes på en tur i mørket for å sjekke hundens reaksjon. Denne personen kan gi hunden en godbit når han kommer bort, slik at det blir en positiv opplevelse for hunden. Legg turen til et sted dere ikke vil treffe på andre, gjerne sent på kvelden. Det viktigste er å gjøre hunden trygg. T.S her... Hunden løp bort til mannen og bjeffet, ikke bet og ikke hoppet. Men var nok alikevel skremmende. Hunden går fint i bånd, og er hovedsaklig i bånd. Men innimellom bør en hund få løpe litt fritt (mener jeg) og det er da munnkurven kommer inn ,i tillfelle det kommer en person. Det er ikke dermed sagt at hunden vil ta kontakt med personen, men best å være føre var. Kort sagt..på en tur på eks 1 time, så vil hunden bli sluppet løs med munnkurv i kanskje 10-20 min, går da der det selvfølgelig ferdes lite/minimalt med folk. Slik jeg ser det så vil munnkurv ikke være noe som hunden går med hele tiden, kun de minuttene den slippes løs. Til den som hylte opp om seg ang å holde hunden i bånd. Hunden går fint sammen med andre hunder, og er ikke en som angriper andre hunder. Og det er ikke båndtvang der vi bor. Turene blir lagt opp til skog/fjellturer. Synes svaret ditt var lavmål med de ordene du bruker. Har du aldri hunden din løs??
Tabris Skrevet 12. november 2007 #10 Skrevet 12. november 2007 At en hund i et engangstilfelle løp bort til en mann og bjeffet er for meg langt fra noen grunn til å ta på hunden munnbind. Det er noe min hund har gjort ved flere anledninger de siste ti årene. Mennesket kan ha kommet brått på, det kan ha vært mørkt, han kan ha beveget seg på en for hunden truende måte osv.
Frey Skrevet 12. november 2007 #11 Skrevet 12. november 2007 Ang det som nå har kommet fram kan jeg ikke se noen grunn til å bruke munnkurv på denne hunden. Eier bør heller trene på møte med fremmede under kontrollerte former. Når det gjelder bånd, båndtvangs osv så har du ikke anledning til å slippe løs ei bikkje dersom du ikke har kontroll på den selv om det ikke er båndtvang.
Betsy Skrevet 12. november 2007 #12 Skrevet 12. november 2007 At en hund i et engangstilfelle løp bort til en mann og bjeffet er for meg langt fra noen grunn til å ta på hunden munnbind. Det er noe min hund har gjort ved flere anledninger de siste ti årene. Mennesket kan ha kommet brått på, det kan ha vært mørkt, han kan ha beveget seg på en for hunden truende måte osv. Jeg er helt enig. Kan heller ikke se noen grunn til å sette munnkurv på denne hunden, dette virker på meg som en normal, litt usikker pubertetslus i spøkelsesalderen. Inntil videre synes jeg TS bare bør slippe hunden på steder hvor hun har full oversikt, og dersom hunden beveger seg ut av synsfeltet, synes jeg hun bør kalle inn hunden slik at han er i nærheten. Litt viktig å unngå situasjoner som kanskje forsterker usikkerheten/frykten til hunden. Dersom TS er fryktelig i tvil, vil jeg anbefale en atferdstest på hunden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå