Gjest Frysepulver Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Kan en 15-åring dra i banken og ta ut penger selv? Hun står som eier av kontoen og alt sånt, ble bare usikker på om hun må ha med en av foreldrene sine for å fikse det?
Gjest Tex Skrevet 11. november 2007 #2 Skrevet 11. november 2007 Kommer an på hva slags konto hun har det. Min tenåring har egen bankkonto med eget kort som hun disponerer som hun vil. Jeg står som disponent og har den under min oversikt i min nettbank og kan fritt ta ut penger der uten hennes samtykke, og kan fritt overføre penger frem og tilbake på den som om den var min egen. Et genialt konsept. Hun får sine lommepenger inn der, og bruker kortet som hun vil gebyrfritt. Og mor har full oversikt. Men hun har sparekonto, den kan hun ikke ta ut penger på, det kan bare vi foreldre.
Gjest Frysepulver Skrevet 11. november 2007 #3 Skrevet 11. november 2007 Kommer an på hva slags konto hun har det. Min tenåring har egen bankkonto med eget kort som hun disponerer som hun vil. Jeg står som disponent og har den under min oversikt i min nettbank og kan fritt ta ut penger der uten hennes samtykke, og kan fritt overføre penger frem og tilbake på den som om den var min egen. Et genialt konsept. Hun får sine lommepenger inn der, og bruker kortet som hun vil gebyrfritt. Og mor har full oversikt. Men hun har sparekonto, den kan hun ikke ta ut penger på, det kan bare vi foreldre. Hun har vanlig konto med en debetkort og en sparekonto... Hm, kan jeg spørre hvilken bank dere har?
Gjest Tex Skrevet 11. november 2007 #4 Skrevet 11. november 2007 Postbanken, en konto som heter Ung eller noe sånt
Gjest Frysepulver Skrevet 11. november 2007 #5 Skrevet 11. november 2007 Hm... Hun har DnBNOR... Er jo kjipt å dra helt til banken (et stykke unna), for så å finne ut at hun ikke får tatt ut...
LilleLy Skrevet 11. november 2007 #6 Skrevet 11. november 2007 Hva med å ringe banken? Husker jeg fikk tatt ut penger da jeg var 15, uten legitimasjon til og med, men tror det er slutt på den slags nå
ingefær Skrevet 11. november 2007 #7 Skrevet 11. november 2007 DnBNOR pleier å være veldig raske på å svare hvis du sender de spørsmål via nettsiden/nettbanken. Pleier å ta ca 30. min før jeg får svar når jeg lurer på noe, så du kan jo sende avgårde spørsmålet til dem Vet ikke om de sitter der i dag, men i morgen i hvertfall.
Gjest Frysepulver Skrevet 11. november 2007 #8 Skrevet 11. november 2007 Ja, hun får ringe i morgen før hun reiser. Er en halvtimes busstur unna, så er jo leit hvis hun må reise med uforrettet sak Takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2007 #9 Skrevet 11. november 2007 Datteren min som er 15 har egen konto med bankkort i DnBNOR. Hun har hatt den siden hun var 13. Jeg setter inn 300 til busskort, 200 til skolemat og 450 til klær hver mnd. Altså 950 kroner hver mnd. I tillegg tjener hun 1000-2000 i måneden på jobb i kiosk. Hun disponerer disse pengene selv og må selv betale klær, sportsutstyr, sminke, frisør mm. Mat og husholdningsartikler får hun selvsagt hjemme. Hun har også en sparekonto. Denne får hun ikke lov til å ta ut penger fra.
Gjest Frysepulver Skrevet 11. november 2007 #10 Skrevet 11. november 2007 Datteren min som er 15 har egen konto med bankkort i DnBNOR. Hun har hatt den siden hun var 13. Jeg setter inn 300 til busskort, 200 til skolemat og 450 til klær hver mnd. Altså 950 kroner hver mnd. I tillegg tjener hun 1000-2000 i måneden på jobb i kiosk. Hun disponerer disse pengene selv og må selv betale klær, sportsutstyr, sminke, frisør mm. Mat og husholdningsartikler får hun selvsagt hjemme. Hun har også en sparekonto. Denne får hun ikke lov til å ta ut penger fra. Ok, da må nok mor eller far være med. Min søster skal ta ut penger fra sparekontoen... Noe skal fylles på brukskontoen og noe skal hun ha i kontanter.
Alison Skrevet 11. november 2007 #11 Skrevet 11. november 2007 Postbanken, en konto som heter Ung eller noe sånt Den heter Leve-ung. Hm... Hun har DnBNOR... Er jo kjipt å dra helt til banken (et stykke unna), for så å finne ut at hun ikke får tatt ut... Det går helt fint for henne å ta ut penger alene fra intro-kontoen (som ungdomskontoen i DnBNOR heter). Ok, da må nok mor eller far være med. Min søster skal ta ut penger fra sparekontoen... Noe skal fylles på brukskontoen og noe skal hun ha i kontanter. Skal det tas ut fra sparekontoen må en eller begge foreldrene alltid være med uansett hvilken bank dere bruker. Det er kun ungdomskontoen, som ungdommen kan ha eget kort på, som h*n kan disponere fritt.
Gjest Frysepulver Skrevet 11. november 2007 #12 Skrevet 11. november 2007 Den heter Leve-ung. Det går helt fint for henne å ta ut penger alene fra intro-kontoen (som ungdomskontoen i DnBNOR heter). Skal det tas ut fra sparekontoen må en eller begge foreldrene alltid være med uansett hvilken bank dere bruker. Det er kun ungdomskontoen, som ungdommen kan ha eget kort på, som h*n kan disponere fritt. Hun hadde fått kontoutskrift som viste at hun hadde 300 i minus på brukskontoen, så hun skal overføre litt til den for å dekke opp og så ta ut kontanter fra sparekontoen i tillegg. Følgelig må hun ha med mor eller far
ToveM Skrevet 11. november 2007 #13 Skrevet 11. november 2007 Min sønn på 14 har leve Ung i postbanken. han har minibankkort og handler i butikker og tar ut i minibank akkurat som han vil. I minibanken er det en grense på 2000,- hver 4 dag eller noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå