Gå til innhold

Hvordan leve på 63 kr. dagen?

Anbefalte innlegg

Gjest midlertidig poor
Skrevet

Hei.

Har egentlig en god og ryddig økonomi, grunnet noen hendelser i familien har jeg sagt ja til å bli med min tante på ett 2 ukers rehabiliteringsopphold i syden. Hun trenger det veldig, og har ingen annen familie en oss tantebarne, og da de adre har ekasmen og andre grunner til å ikke være med så sa jeg ja. Problemet er at jeg ikke har noe ferie igjen slik at jeg har fått fri 2 uker uken lønn (som er helt fair). Jeg får lønn mens jeg er på feire og div trekk som studelån (er det 3 mnd siden allerede...) boliglån, husleie m.m blir trukket mens jeg er på ferie. Nå kan det jo veldig godt hende jeg bruker mindre penger på ferie en jeg har avsatt (skal bare ligge på stranden, og tante kommer til å spandere det meste av maten, så...) Men worste case så har jeg 63 kr. dagen frem til neste lønning når jeg kommer hjem. Har jo penger i banken om det skulle knipe, men vil helst klare meg på det. Er det noen her som har noen gode tips på hvordan klare det? Trenger ikke tenke på bensin ol. Så er kun mat og ting å finne på...

Men jeg er jo vant til å spise mye ute, gå på kafe og kino og ser at denne mnd blir det ikke noe av det... Alle mulige tips mottas med stoooor takk.... Hehe, blir som å være student igjen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp inn poteter, ris og kanskje makaroni. Poteter kan kuttes opp og stekes på pannen, med noen enkle grønnsaker (squash, løk paprika, tomater) kan du lage gode pastaretter. Med en boks ananas og mais - sammen med f.eks løk og tomat - kan du få en billig risrett. Slik kan du variere med billige grønnsaker og poteter, ris og makaroni som basis.

Til underholdning kan du låne bøker og DVDer på biblioteket. Og du har jo internett, der er det masse å finne på. :)

Skrevet

Jeg forstod ikke helt hvor lenge dette dreide seg om, men var det ikke under en måned? Kan vel ikke være så stort problem å kutte ned på utelivsaktiviteten en måned? Som vil være første steg.

I tillegg til tipset over vil jeg anbefale havregryn, som er ypperlig til frokost som grøt, både næringsrikt og mettende. kommer sikkert mange bra tips på denne tråden om det stort sett er mat du tenker på.

Som aktiviteter er det jo flott å ta med venninner på gåtur osv! Utforsk nærmiljøet !

Gjest Midlertidig poor
Skrevet

Hei. Fra jeg kommer hjem til neste lønning er det 19 dager. Etter at alle feste utgifter er trukket fra sitter jeg da igjen med 63 kr dagen. Skal nok gå greit, men er ikke den mest økonomiske av meg og har aldri tenkt så mye over hva ting koster, er vandt til å ha over 10.000 igjen etter at alt er betalt, så blir jo litt anderledes...

Takk for tips om mat, eneste jeg er skeptisk til er å spise så mye ris og pasta (karbo...). Havregrøt er jo sundt og godt, fikk lyst på det nå jeg!!!

Ellers så har jeg hund, så går allerede mye tur... Kanskje jeg skal benytte sjansen til å trene mer... og få svømt litt. Har jo tross alt betalt for det allerede...

Flere innspill mottas gjerne!

Skrevet
Takk for tips om mat, eneste jeg er skeptisk til er å spise så mye ris og pasta (karbo...). Havregrøt er jo sundt og godt, fikk lyst på det nå jeg!!!

Så lenge det er snakk om en kneik på et par uker, så tror jeg du skal prioritere billig mat foran karbohydrater - hvis du da ikke finner et billig alternativ som er sunnere for deg. :) (Du kan jo f.eks kjøpe fullkornspasta og upolert ris, i tillegg til flere rotgrønnsaker og mindre poteter, så er det sunnere allerede uten å være særlig dyrere).

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er ikke noe problem å leve for 63/dag. Jeg vil ikke en gang kalle det trangt jeg. Det eneste som trenges er at impuls kjøp er ut og planlegging er "in".

Handle en gang pr uke og frys ned.

Jeg går ut fra at du ikke starter denne perioden med tomt kjøleskap/kjøkkenskap slik at krydder, ris etc er der fra før.

Kyllingfileer får du i storpakker på Rema til rundt 80 kr. Det var fem middager. Koteletter like så, det var 4 middager. Frossen fisk også. Da var det 4 nye middager. Da mangler du 5 - en pk kjøttdeig = to middager. En pk egg, litt skinke, sopp og fløte/melk = x antall middager.

Eller du kan kjøpe en pakke med karbonader og ha et uendelig antall middager klar i fryseren.

Når du har fylt fryseren trenger du bare å kjøpe pålegg, frukt og grønt i tillegg. Og litt fløte og/eller melk til saus.

Unngå ferdig mat av typen gryteretter og supper. Det er dyrere enn å lage det fra grunnen.

Gjest Spadamen
Skrevet

Eg brukar vel omtrent 60 kr i veka. To, kanskje tre brød og pålegg. Og litt mjølk innimellom. Klarer meg heilt fint med det =)

Også kom jo Blondie65 med gode tips. Om du kjøper mykje og frys ned, så lønner det seg. Det som ikkje lønner seg er å kjøpe Fjordland o.l". Det er dyrt, og har lite mat. Er ikkje nok til ein person ein gong.

Gjest Blondie65
Skrevet
Eg brukar vel omtrent 60 kr i veka. To, kanskje tre brød og pålegg. Og litt mjølk innimellom. Klarer meg heilt fint med det =)

Også kom jo Blondie65 med gode tips. Om du kjøper mykje og frys ned, så lønner det seg. Det som ikkje lønner seg er å kjøpe Fjordland o.l". Det er dyrt, og har lite mat. Er ikkje nok til ein person ein gong.

Bortsett fra at Fjordland er dyrt, er det ikke riktig at det ikke er nok mat. Jeg tenkte det samme før i tiden da jeg spiste mer, men ser nå at etter at jeg endret kostholdet mitt og justerte ned hvert måltid så er det faktisk et fullt måltid i en Fjordland pakke.

MEN skal du leve på Fjordland så blir det ikke mye annen mat, så det er ikke noe akkurat nå. :)

Skrevet

For 63 kroner dagen skal du nok fint få leve av mat som er lavkarbo og.

Jeg lever lavkarbo og vi lever på ca 100 kr dagen, vi er 2 voksne og 2 barn. Så jeg vil si at 63 kroner dagen på en person er mye jeg.

Skrevet

Men - burde ikke de andre tantebarnene være med på å betale gildet? I min familie ville det ihvertfall være helt naturlig om en måtte ta ulønnet permisjon for å ta seg av noen i familien, være seg på reise eller rehab, så deler man de ekstra utgiftene dette medfører mellom de impliserte. Blir helt feil om en person skal sitte med alle ekstra utgifter.

Skrevet
For 63 kroner dagen skal du nok fint få leve av mat som er lavkarbo og.

Jeg lever lavkarbo og vi lever på ca 100 kr dagen, vi er 2 voksne og 2 barn. Så jeg vil si at 63 kroner dagen på en person er mye jeg.

Hun skrev vel ingen plass at hun skulle leve på lav-karbo mat så vidt jeg kan se. Ingen dør av å leve 19 dager på vanlig spagetti/makaroni og billig brød. Det er i alle fall billigere enn de dyre "Fedon" brødene og andre ting. men med 60 kr dagen til mat for en person kan du leve ganske bra, selv om du kanskje er vant med mer å rutte med, så vet du det er for en liten periode.

Gjest Blondie65
Skrevet
Men - burde ikke de andre tantebarnene være med på å betale gildet? I min familie ville det ihvertfall være helt naturlig om en måtte ta ulønnet permisjon for å ta seg av noen i familien, være seg på reise eller rehab, så deler man de ekstra utgiftene dette medfører mellom de impliserte. Blir helt feil om en person skal sitte med alle ekstra utgifter.

Det kan godt være, men nå er ikke det spørsmålet her vel?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg må si du er utrolig snill som gjør dette for din tante.

Skrevet (endret)

Hvorfor det? Hun har vel meldt seg frivillig? Kanskje hun har et spesielt forhold til denne tanten. Kan ikke se at jeg skulle vært interessert i å betale noe slikt for noen av tantene mine. Hadde det vært en av foreldrene mine eller søsken så kanskje ja. Men en tante er ikke så nær slekt.. Det stod jo at tanten skulle betale det meste av maten, betaler hun reisen også kanskje?

Endret av ToveM
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips, lever nok ikke helt low-carb, men prøver å ikke få i meg for mye....

Jeg er veldig glad i tanten min, og hun er ugift og barnløs, så jeg har alltid hatt mye med henne å gjøre. Når det kommer til de andre tante barna så er to små (6 og 14 år...) en student med dårlig råd og en nybakt pappa med husbygge prosjekt på gang... Så hverken økonomisk eller tidsmessig har de andre mulighet. Betaler reisen selv, men lever nok ganske gratis der nede. Dessuten kjenner jeg at kroppen trenger hvile, har vært mye jobb i det siste, og det er jo til syvende og sist mitt valg da...

Og som sagt så har jeg jo penger i banken, om det skulle knipe, men hadde vært deilig å slippe å bruke det... Og som fler sier så bør det gå helt fint. Får invitere meg selv på noen middager, hehe. Det som blir mest uvant er å ikke bare kunne gå ut å spise, dra på byen m.m. som jeg er vant til. Men det er jo ingen livsnødvendighet da...

Skrevet

Du kan jo be om forskudd på desemberllønna. Den utbetales jo også med halv skatt, så såframt du ikke skal kjøpe voldsomt mange og dyre julegaver vil du sikkert ha nok for resten av desember uansett?

Skrevet

Bønner (finnes i masse varianter) er godt, mettende og sunt :) feks sammen m kjøttdeig.

Skrevet
Hun skrev vel ingen plass at hun skulle leve på lav-karbo mat så vidt jeg kan se.

Se innlegg nummer 4.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...