Gå til innhold

Opptrekking av sofa

Sannasol

Anbefalte innlegg

Noen som har noe som helst slags peiling på opptrekking av møbler?

Vi har verdens beste, men akk, også styggeste sofa på hytta.

Den er svær, og kan monteres i alle retninger.

Burgunderrød med store svære stygge blomsterlignende greier på.

Er dette noe man kan klare selv?

Hvilket stoff skal eventuelt brukes?

Stifter man det sammen?

He he... som dere ser, dette har jeg ikke gjort før... :ler:

Tips mottas med stoooor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare prøvd den "enkle metoden" jeg!

Laget et overkast til en 3-seter en gang, men det er muligens ikke akkurat DET du skal gjøre?

Hvis putene i sofaen sitter fast (ikke løse sitter og ryggputer), så blir det fort litt mer komplisert. Muligens en jobb for en proff??

Men da blir det fort litt dyrt og man kan kanskje like greit investere i en NY sofa!?

Det jeg gjorde var å lage et overkast i møbelstoff som jeg tilpasset selve "rammen" på sofaen. Putene var løse, så de fikk nytt trekk i samme stoff og sofaen ble som ny!

Du får tekstiler som skal tåle hard bruk. Jeg kjøpte mitt i utlandet, men Hansen & Dysvik har en del møblestoff.

Om du må feste stoffet, så kjøp en skikkelig stiftmaskin (maxbo e.l.). Koster ikke all verden og kommer garantert til nytte igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lea.... meeen.....dette er en stor hjørnesofa. Alle puter er løse. Hvordan får du til dette med putene da??

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis putene er løse, så må du nesten sy trekk til alle sammen. Bruk en av de gamle putene som mal (eller kanskje du må bruke flere om putene er forskjellige). Sy gjerne inn en glidelås eller borrelås på putene, slik at du kan ta dem av og evt. vaske/rense dem.

Kan bli litt av en jobb å sy så mange trekk, men du får sofaen akkurat sånn du vil ha den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei, et tips er å ta kontakt med en videregående skole som har VKI møbeltapetsering. Kanskje er det noen elever som kan gjøre dette som et prosjekt enten i skoletiden eller på fritiden? For å finne ut hvor nærmeste skole er, logg deg inn på www.urmi.no.

Vil i alle fall anbefale at du ikke går igang med egen symaskin og stiftemaskin. Dette er helt klart en jobb for fagfolk. Dersom sofaen er svært godt brukt, kan det også være behov for å bygge oppigjen putene.

Lykke til! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...