Gjest gjest nå Skrevet 10. november 2007 #1 Skrevet 10. november 2007 Tittel sier vel det meste; Når er det noe poeng å involvere politi? Gjør de noe før det har gått ett døgn? To døgn? Noen som vet? PS; vet ikke om dette er riktig sted å legge denne tråden, men vet ikke hvor den passer inn...
Bokormen Skrevet 10. november 2007 #2 Skrevet 10. november 2007 For meg hadde det kommet veldig an på personen. Hadde det vært min samboer, hadde jeg ringt panisk rundt til alle venner og kjente om jeg ikke fikk tak i han og ikke visste hvor han var, når han egentlig burde vært hjemme og det var gått... tja kanskje 5 timer. Etter 12 timer hadde jeg GARANTERT ringt politiet.
Fakse Skrevet 10. november 2007 #3 Skrevet 10. november 2007 Det kommer veldig an på personen. Er de et barn? En ungdom? Voksen som du vanligvis har "full kontroll" over, som skulle ha kommet hjem? En nær slektning, men som kan ha funnet på noe uventet uten å varsle?
Gjest TS Skrevet 10. november 2007 #4 Skrevet 10. november 2007 For meg hadde det kommet veldig an på personen. Hadde det vært min samboer, hadde jeg ringt panisk rundt til alle venner og kjente om jeg ikke fikk tak i han og ikke visste hvor han var, når han egentlig burde vært hjemme og det var gått... tja kanskje 5 timer. Etter 12 timer hadde jeg GARANTERT ringt politiet. Altså, det jeg lurte på er egentlig ikke NÅR man ringer politi, for det er som du sier individuelt etter hvem som er borte. Men politiet gjør vel ikke stort før vedkommende har vært borte en viss tid? Hvor lang tid må en person være borte før politi aktivt begynner å lete?
Fakse Skrevet 10. november 2007 #5 Skrevet 10. november 2007 Altså, det jeg lurte på er egentlig ikke NÅR man ringer politi, for det er som du sier individuelt etter hvem som er borte. Men politiet gjør vel ikke stort før vedkommende har vært borte en viss tid? Hvor lang tid må en person være borte før politi aktivt begynner å lete? Som sagt, det kommer an på hvilken person det er. Er det et barn som har blitt borte begynner de fort å lete. Er det en narkoman eller en opprørsk ungdom over 18 kan det gå uker.
Bokormen Skrevet 10. november 2007 #6 Skrevet 10. november 2007 Jeg innbiller meg at jeg har lest at det er etter 24 timer, om personen er over 18 år, men det kan godt hende at dette er noe jeg har fått fra film eller noe....
Gjest TS Skrevet 10. november 2007 #7 Skrevet 10. november 2007 Jeg innbiller meg at jeg har lest at det er etter 24 timer, om personen er over 18 år, men det kan godt hende at dette er noe jeg har fått fra film eller noe.... Jeg og mener å ha hørt noe slikt. Men det er sikkert som nevnt over at de ser ann hvem som er borte. Vil ikke gå i detaljer om vedkommende, men det er definitivt grunn til bekymring.
Fakse Skrevet 10. november 2007 #8 Skrevet 10. november 2007 Jeg og mener å ha hørt noe slikt. Men det er sikkert som nevnt over at de ser ann hvem som er borte. Vil ikke gå i detaljer om vedkommende, men det er definitivt grunn til bekymring. Da ringer du politiet, forklarer hvorfor det er grunn til bekymring, også lar du de ta avgjørelsen.
Gjest TS Skrevet 10. november 2007 #9 Skrevet 10. november 2007 Da ringer du politiet, forklarer hvorfor det er grunn til bekymring, også lar du de ta avgjørelsen. Jeg hadde ikke spurt om det var så enkelt. Naturligvis sitter man da ikke og lurer på om man skal ringe politi hvis det kun var hensynet til den savnede som står i fokus! Det er grunner til å ikke involvere politi i dette tilfellet. Derfor jeg lurte - ikke noe poeng å involvere de dersom de likevel ikke gjør noe før etter to døgn, og vedkommende i mellomtiden kommer til rette. Det kan få konsekvenser for andre involverte i ettertid.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2007 #10 Skrevet 10. november 2007 Jeg hadde ikke spurt om det var så enkelt. Naturligvis sitter man da ikke og lurer på om man skal ringe politi hvis det kun var hensynet til den savnede som står i fokus! Det er grunner til å ikke involvere politi i dette tilfellet. Derfor jeg lurte - ikke noe poeng å involvere de dersom de likevel ikke gjør noe før etter to døgn, og vedkommende i mellomtiden kommer til rette. Det kan få konsekvenser for andre involverte i ettertid. Da tror jeg nok at jeg ville satt denne savnete personens behov for å bli funnet foran behovet til andre å ikke bli involvert med politiet...... Ring politiet og forklar og la de som ikke vil bli involvert stå til ansvar for sine handlinger... Det er det eneste rette. Jeg håper dere finner personen i god behold, jeg kan ikke engang tenke meg hvor forferdelig det må være å ikke vite hvor en jeg er glad i befinner seg...
Gjest Gjest__tulla__* Skrevet 10. november 2007 #11 Skrevet 10. november 2007 Jeg mener at politiet starter en leteaksjon et sted mellom 0 og 48 timer - avhengig av tilstanden til den savnede personen. Og, jeg tror tiden begynner og løpe etter at politiet har fått savnet-melding. Det vil si at dersom personen har vært borte i 2 døgn allerede, så kan det gå ytterligere 2 døgn før politiet gjør noe aktivt for å finne vedkommende. Jeg ville utvilsomt kontaktet politiet umiddelbart!!
Gjest TS Skrevet 10. november 2007 #12 Skrevet 10. november 2007 Da tror jeg nok at jeg ville satt denne savnete personens behov for å bli funnet foran behovet til andre å ikke bli involvert med politiet...... Ring politiet og forklar og la de som ikke vil bli involvert stå til ansvar for sine handlinger... Det er det eneste rette. Jeg håper dere finner personen i god behold, jeg kan ikke engang tenke meg hvor forferdelig det må være å ikke vite hvor en jeg er glad i befinner seg... De "andre" er barn... Det er ikke snakk om voksne mennesker som ikke vil involveres pga ulike lyssky aktiviteter. Det er barn det går utover. Å melde fra til politiet kan bety at barna får hele sin livssituasjon snudd opp ned. En savnet voksen vs uskyldige barn....
venus* Skrevet 10. november 2007 #13 Skrevet 10. november 2007 De "andre" er barn... Det er ikke snakk om voksne mennesker som ikke vil involveres pga ulike lyssky aktiviteter. Det er barn det går utover. Å melde fra til politiet kan bety at barna får hele sin livssituasjon snudd opp ned. En savnet voksen vs uskyldige barn.... Nå skjønner jeg virkelig ikke problemstillingen. Er det en voksen person som er borte? Hvordan er det mulig å IKKE ville kontakte politiet hvis man oppriktig tror at personen er savnet?? Og ærlig talt, hvis det er snakk om en omsorgsperson som er borte uten varsel...tror du virkelig at barna har det bedre av at politiet (og barnevernet) ikke blir koblet inn?? Er du sikker på at du ikke gjør barna en gedigen bjørnetjeneste ved å ikke involvere politiet?
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2007 #14 Skrevet 10. november 2007 De "andre" er barn... Det er ikke snakk om voksne mennesker som ikke vil involveres pga ulike lyssky aktiviteter. Det er barn det går utover. Å melde fra til politiet kan bety at barna får hele sin livssituasjon snudd opp ned. En savnet voksen vs uskyldige barn.... Og det at det er snakk om barn skulle forandre min mening? Å guri, om det er barn involvert. Altså at det er en person som er savnet og barn ikke har det bra under den omsorg de er i, så dårlig omsorg at det kan medføre "fare" å kontakte politiet. Ja da skulle politiet eller barnevernet være kontaktet for lenge siden....... Tenk å sette en voksen persons behov foran et barns....... :gråte:
Gjest Gjest__tulla__* Skrevet 10. november 2007 #15 Skrevet 10. november 2007 For barn vil det alltid være en sterk opplevelse uansett hva du velger å gjøre. Hvordan vil de reagere på at den voksne plutselig har blitt borte uten noen forklaring? Du skriver at det er grunn til bekymring. Det kan forstås på mange måter, men jeg tar utgangspunkt i det verste... Derfor ber jeg deg om å kontakte politiet jo før jo bedre! Nå begynner det også å bli ganske kaldt ute, så det kan være viktig at vedkommende blir funnet så snart som mulig.
Cand alt Skrevet 10. november 2007 #16 Skrevet 10. november 2007 Er det barn inne i bilde, bør du nok, for barnet skyld, koble inn politiet snarest. Hvem er det du beskytter? Barnet eller foreldrene?
Gjest TS Skrevet 10. november 2007 #17 Skrevet 10. november 2007 Personen har kommet til rette! For å oppklare; Barn var aldri i noen fare - de har jo andre omsorgspersoner som har tatt vare på de. Jeg ville selvsagt ha ringt politi eller barnevern umiddlebart om jeg fryktet for barna - de kommer alltid først!! Grunnen til at det ikke var ønskelig å involvere politi av hensyn til barna, er fordi dette er et lite sted - rykter sprer seg, og pga tidligere sykdom kunne uheldige rykter nå involvert barnevern. Hvilket IKKE er til barnas beste i denne situasjonen. Case closed - takk for alle som har engasjert seg!
_tulla_ Skrevet 10. november 2007 #18 Skrevet 10. november 2007 Så flott at personen har kommet til rette! Det er bra.
venus* Skrevet 10. november 2007 #20 Skrevet 10. november 2007 Personen har kommet til rette! For å oppklare; Barn var aldri i noen fare - de har jo andre omsorgspersoner som har tatt vare på de. Jeg ville selvsagt ha ringt politi eller barnevern umiddlebart om jeg fryktet for barna - de kommer alltid først!! Grunnen til at det ikke var ønskelig å involvere politi av hensyn til barna, er fordi dette er et lite sted - rykter sprer seg, og pga tidligere sykdom kunne uheldige rykter nå involvert barnevern. Hvilket IKKE er til barnas beste i denne situasjonen. Case closed - takk for alle som har engasjert seg! Det var da bra å høre. Men jeg tror fortsatt at denne personen trenger et par alvorsord. Det finnes ikke en grunn som er god nok til å forlate barna sine slik. Og dere syr puter under armene hennes hvis dere ikke forteller henne det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå