Gjest Lea Skrevet 11. april 2003 #1 Skrevet 11. april 2003 Her kommer et nytt kapittel i historien om min kjæres PC. Etter å ha installert Win2K på nytt fungerte pc-en greit en stund. Men nå har den plutselig kommet i trassalderen igjen. Aner faktisk ikke hva som skjer jeg, men den er fryktelig treg til å starte opp.. mye tregere enn min PC (også Win2K). Det hele bagynte etter at sambo kjøpte et sånt TV-kort, for å kunne bruke PC-en som TV. Det gikk også veldig bra i begynnelsen, men etter noen dager ble den dødsens treg. CD-stasjonen slo seg vrang. Surret og gikk i ett sett. Min utålmodige samboer gikk løs på den med skrutrekker og "brøt" den opp mens jeg var på jobb. Jeg trodde at dette var problemet (at PC-en jobbet for å få lukket eller åpnet skuffen liksom), men nå har jeg fjernet strømtilførselen til denne. Regner med at den må byttes ut uansett. Hvorfor i alle dager starter PC-en så tregt? Han har nesten ikke programmer eller dokumenter på PC-en. Men rett før problemet oppsto lastet han ned og installerte en driver til et trådløst tastatur (Logitec). Denne driveren har jeg nå fjernet. Har prøvd å rydde disken og defragmentere, har kjørt virusscan m.m. Enkelte ganger vil ikke PC-en skru seg av selv og vi må bruke knappen bak på PC-en. Det ser ut som om den må avslutte Explorer.exe før den PRØVER å skru seg av, selv om vi ikke har gjort forsøk på å starte Explorer. Det hender også ofte at explorer.exe genererer feil mens vi surfer, særlig om vi følger en link til en annen side. Anybody?
jordbær Skrevet 11. april 2003 #2 Skrevet 11. april 2003 Det høres ille ut som om det er en driver som har tatt kvelden! Forsøk å last ned oppdateringer til TV-kortet, nettverkskort osv. Oppdater windows. (last ned ALLE oppdateringene til PCen din via windowsupdate.com) Hvis ikke dette fungerer, forsøk å flashe biosen deres.
Gjest Admin'C Skrevet 11. april 2003 #3 Skrevet 11. april 2003 drivere er noe herk å fjerne, trykk oppdater driver når du er inne på keyboard i enhetsbehandling og legg inn en annen, ellers kan du formatere. prøv dette siste er bare noe jeg slenger løst men det er noe større herk. Ellers kan du disable drivere i msconfig men da har du vel ikke tastatur.
Gjest Lea Skrevet 11. april 2003 #4 Skrevet 11. april 2003 Takk for svar! Har nettopp formatert denne PC-en og lagt inn Win2K på nytt. Har lagt merke til at PC-en bråker mer enn før også. Mistenker sambo for å rundjule PC-en sin . Har tatt ham på fersken i å holde den opp ned og "nesten-riste" stakkaren mens den kjører... Har fått vekk dirveren til tastaturet og det er helt nye drivere til TV-kort, skjermkort osv. Har lastet ned updates, uten at det hjalp nevneverdig. Hvordan flasher jeg bios??? Burde vel egentlig kunne sånt jeg, men det er litt utenfor mitt område. Sånn er det å være delvis selvlært.. kan bare det jeg har vært borti!
jordbær Skrevet 11. april 2003 #5 Skrevet 11. april 2003 Du finner oppdatering til BIOSen din via websiden til produsenten av hovedkortet ditt/dataen(hvis du har en compaq eller IBMmaskin f.eks. Dette gjelder jo seff ikke selvbygde maskiner) BIOS flashes ved at du laster ned et lite program. Mange BIOS-oppdateringer må kjøres via diskett, men det er ikke alle som trenger dette. Du får instruksjoner om hvordan du gjør dette. (OBS! ALDRI FLASH BIOS HVIS TING FUNGERER! EN TOMMELFINGER-REGEL ER AT MAN IKKE FIKSER TING SOM FUNGERER... )
Gjest Admin'C Skrevet 12. april 2003 #6 Skrevet 12. april 2003 Du finner oppdatering til BIOSen din via websiden til produsenten av hovedkortet ditt/dataen(hvis du har en compaq eller IBMmaskin f.eks. Dette gjelder jo seff ikke selvbygde maskiner) BIOS flashes ved at du laster ned et lite program. Mange BIOS-oppdateringer må kjøres via diskett, men det er ikke alle som trenger dette. Du får instruksjoner om hvordan du gjør dette. (OBS! ALDRI FLASH BIOS HVIS TING FUNGERER! EN TOMMELFINGER-REGEL ER AT MAN IKKE FIKSER TING SOM FUNGERER... ) Riktig eller originalversjonen, if it aint broken don't fix it LES README FØR DU FLASHER SÅ DU IKKE DRITER DEG UT men nå har du formatert er problemet det samme?
Gjest Lea Skrevet 12. april 2003 #7 Skrevet 12. april 2003 Jeg hadde andre problemer før jeg formaterte (PCen startet ikke opp etter nedlasting av Update). Men PC-en er jo nesten nyformatert nå og det tok noen dager før vi fikk problemer. Kan harddisken bli skadet ved mishandlig (snudd på hodet mens den er i gang) og lage lyd? Skal prøve meg på BIOS-flashing når jeg har ork til det... Har brukt masse tid på den PC-en nå og må få tak i en ny CD-spiller eller brenner.
jordbær Skrevet 12. april 2003 #8 Skrevet 12. april 2003 Ja Lea. Hardisken kan få fysiske skader ved "mishandling"
Gjest Lea Skrevet 12. april 2003 #9 Skrevet 12. april 2003 Joda, jeg vet at den kan få skader, men trodde vel egentlig at den ble heeelt ødelagt. Er det mulig at den kan bli bare ustabil? Har aldri i mitt liv klart å ødelegge en harddisk, men sambo klarer det på første forsøk. Det blir nok ny PC på gutten, når han har lært litt mer om varsom behandling. Her skal nemlig alle kabler fjernes med PC-en er på og under oppstarten skal det klikkes så mye som mulig, slik at den gamle kassa henger og henger og henger...
Brystvorte Skrevet 12. april 2003 #10 Skrevet 12. april 2003 Lea, en gang må jo være den første =) Selv lærte jeg også å behandle data den harde veien, dvs elektriske støt. Det alle ler av men alle gjør, er å formatere maskinen en gang i blant, det enkleste er å lagre alle dokumenter og ikke fornybare filer på hardisk D, eller E hvis du har mange, slik at man kan formatere en sjeldent gang med å formatere kun C, og slette alt av registrerfiler og annet tullball som senker hastigheten på maskinen. Dersom pentium hadde holdt hva dem hadde lovet, så kunne man f eks kjøre 100% av prosessorkraften hele tiden, men alle veit at da steker man cpu, og det er ikke å anbefale. B Som er litt lei villedende datareklamer.
Gjest Lea Skrevet 12. april 2003 #11 Skrevet 12. april 2003 Tro meg! Den er formatert.. for en uke siden. PC-mishandleren rakk aldri å lage noe som lignet på et dokument eller en fil før det var nødvendig med formatering, så det er ikke noe problem. Tror ikke at han vet hva et dokument er en gang jeg . Greit at han kanskje lærer "the hard way", men det blir jo ikke akkurat billig. Han må snart begynne å betale meg for å mekke på den kassa!
Gjest Lea Skrevet 12. april 2003 #13 Skrevet 12. april 2003 Kanskje jeg skal prøve å formatere sambo i stedet for PC-en. Regner med at han har ME installert . Inntil videre tror jeg at en defragmentering holder og jeg nekter ham administrator-rettigheter.
Brystvorte Skrevet 12. april 2003 #14 Skrevet 12. april 2003 Tror nok du bør kjøre scandisk for å være på den sikre siden. Forresten er det bare spørsmål om tid før vi menn kan mate våre robotkvinner med dagens diskett (hva slags holdninger og lynne hun skal ha den dagen) B
Gjest Lea Skrevet 12. april 2003 #15 Skrevet 12. april 2003 Der kom jeg jammen på noe.. Hvordan kjører man scandisk i Windows 2000? Hater når jeg ikke finner igjen sånne funksjoner... Men.. disketter er vel litt "ut" vel?
Brystvorte Skrevet 12. april 2003 #16 Skrevet 12. april 2003 Er det ikke F8 eller F10 man taster på under oppstarten?
jordbær Skrevet 12. april 2003 #17 Skrevet 12. april 2003 Der kom jeg jammen på noe.. Hvordan kjører man scandisk i Windows 2000? Hater når jeg ikke finner igjen sånne funksjoner... Men.. disketter er vel litt "ut" vel? Gå inn på "min datamaskin" Høyreklikk på partisjonen du vil kjøre diskscan på. Velg "Egenskaper" Velg bladet "verktøy" Velg alternativet "feilsøking"
Gjest Admin'C Skrevet 13. april 2003 #18 Skrevet 13. april 2003 finn ut hd merket last ned sjekkeprogrammet dems MYE bedre, Starter maskinen tregt, hvor er det du venter? stopper hd? Til sist, skru igjen kabinettet med skruer så han må hente en skrutrekker, kjøp et kabinett med usbporter i front og sett det langt under et bord. Resultat han gidder ikke hente skrutreklker og det eneste han kan gjøre er å hotswappe usb enheter noe som ikke er farlig (går da fint med alle andrte kabler også) skel du ikke ha nytt kabinett sett en usb hub oppå bordet så kan han dra kabler fra den (kamera osv) Til slutt innstaler ilution eller illusjon husker ikke helt hvordan man skriver det, men det er iallefall sånn at hver gang man starter maskinen på nytt blir alle innstillinger satt tilbake til det du har satt det til å være (da kan han ikke legge dokumenter på skrivebord osv uten at du har konfigurert for det passs på her), tror det er freeware gidder du ikke dette, last ned ghost, og ghost hd en gang i morgen (erstatter alt på hd med en kopi du har laget for lenge siden)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå