treningsjenta Skrevet 10. november 2007 #1 Skrevet 10. november 2007 Er det mulig å lære opp katten å sitte når man sier sitt, gå på plass og å komme når man roper på den? gi labb osv??
Gjest Tweek Skrevet 10. november 2007 #2 Skrevet 10. november 2007 Jeg tror det, men kanskje ikke like mye. Den katten jeg har nå er litt sånn. Når jeg sier "kom her" så kommer den eller når jeg sier "ned" så går den ned fra steder den ikke skal være på. En lydig katt
Tabris Skrevet 10. november 2007 #3 Skrevet 10. november 2007 Det er fullt mulig å lære en katt mange triks, men siden de ikke er flokkdyr slik som hund så har de heller ikke den samme motivasjonen som hunder har. En hund har et instinktivt ønske om å tekkes lederen for dermed å øke sin egen sjanse for å overleve. Dette har ikke katten overhodet. Så en katt kan læres mye ved hjelp av innlæringspsykologi - den er slett ikke dummere enn hunder - men den har ikke den motivasjon eller det reaksjonsmønsteret som en hund har. En hund kan, selv om man selvsagt aldri skal gjøre det, tvinges til lydighet. Det kan ikke en katt. Den innordner seg ikke slik en hund gjør.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2007 #4 Skrevet 10. november 2007 Dersom man er flink til å belønne katten for triksene, med mat/kos og skryt kan de også lære slikt ja. Vi lærte kattten vår å hente ballen, så kastet vi den og han hentet den igjen. Belønningen da var skryt/kos og at han fikk leke mer med ballen. Naboen sin katt gir labb, "high five" ol. Dette gjør den mot belønning av mat. Det samme skulle kunne fungere med på plass, sitt ol. Dersom man er konsekvent og belønner katten hver gang den gjør noe, gir samme kommando hver gang etc er det ingen problem å lære dem. Forskjellen ved en hund er jo at den har større motivasjon mot å tilfredsstille eieren, og motivasjon mot å motta kos så det er lettere å trene dem opp bassert på det. .Katter behøver nok mer motiavsjon i henhold til mat.
Gjest nimbus Skrevet 10. november 2007 #5 Skrevet 10. november 2007 Ja, men det krever mye mer trening enn for å lære det til en hund. Reker pleier å være god motivasjon for katter! Og selv om du har lært katten et triks kan du ikke forvente at den alltid gjør det du ber om. Den blir aldri lydig som en hund, men den kan lære at "hvis jeg sitter når mor sier sitt får jeg en reke", og så setter den seg - hvis den har lyst på reke.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2007 #6 Skrevet 10. november 2007 Katten vår både sitter når vi sier "sitt" og gir labb når den får noe godt...selvsagt får den da noe godt...
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2007 #7 Skrevet 10. november 2007 Det er fullt mulig, prinsippene for klikkertrening er tingen! Katter er veldig intelligente, så de kan fint lære seg mye. Dette er utelukkende positiv forsterkning, dvs kjempegøy for katt og eier. Les mer her: http://clickertraining.com/cattraining
Gjest Spadamen Skrevet 10. november 2007 #8 Skrevet 10. november 2007 Eg har benytta meg av klikketrening. Har ikkje hatt så mykje tid, så eg har berre lært den sitt. Det er ei tolmodighetsprøve med denne klikketreninga, men veldig gøy når ein får det til. Anbefalast!
Trampe Skrevet 10. november 2007 #9 Skrevet 10. november 2007 Jeg har to. Den ene sitter når den venter på mat, den andre bryr seg ikke - og uansett hva jeg gjør så nekter hun å sitte. Det hører med til historien at den første er et ekstremt matvrak, og han vet at hvis han ikke sitter får han ikke mat...
Gjest Eugene Onegin Skrevet 10. november 2007 #10 Skrevet 10. november 2007 det går vel ann men det blir vel ikke helt på den samme måten
*Svima* Skrevet 10. november 2007 #11 Skrevet 10. november 2007 Jeg har 2 katter, en ragdoll og en huskatt. Ragdollen lærer veldig fort. Han kan sitt, kom, gi labb og rull rundt. Og ut, som brukes når han kommer inn med fugl/mus. Ikke i en sint tone altså, bare for at han skal gå ut med byttet og spise ferdig utendørs etter at han har fått vist fram fangsten. Så kommer han inn igjen når han er ferdig. Huskatten er ikke interessert i den slags, og jeg er ikke så ivrig på å trene opp kattene at jeg gidder å jobbe med det. Hun gjør som hun vil og ferdig med det Eneste de ikke får lov til er å spasere på kjøkkenbordet, men da freser jeg til dem istedet for å si nei. Funnet at det er lettere for dem å skjønne fresing enn å ha et eget ord for det. Og nei er et ord som kan forveksles med hei osv. Og så hvis jeg roper nei når jeg søler brus utover golvet f.eks så vil jeg ikke at kattene skal tro at de har gjort noe galt. Så det ordet skal de ikke lære.
Gjest vimselot Skrevet 10. november 2007 #12 Skrevet 10. november 2007 (endret) Er det mulig å lære opp katten å sitte når man sier sitt, gå på plass og å komme når man roper på den? gi labb osv?? Ja. Den kommer når den vil. Nei til resten av dine spørsmål, men det er faktisk mulig å si NEI til katter hvis du f.eks. ikke ønsker de velkommen i matfatet ditt...katter kan lære hva den ikke får lov til, men å lære den å gi labb osv. Du kan lære en katt f.eks. kom hit når dere skal sove i samme seng, men katter lærer akkurat hva de synes er ok å ha med seg... Endret 10. november 2007 av vimselot
Tabris Skrevet 10. november 2007 #13 Skrevet 10. november 2007 Jeg lærte en katt jeg hadde å gi pote. Det var faktisk bare noen minutter som skulle til med den katten, så kunne den det. Men det var selvsagt bare når den fikk en godbit, det var jo det som var motivasjonen.
Black Eyed Susan Skrevet 10. november 2007 #14 Skrevet 10. november 2007 En av de tingene jeg syns er så fasinerende ved katt er at den er dønn ærlig, og gjør det som passer den. At den gjør ting for å oppnå det den vil er jeg ikke overrasket over, den er som regel veldig intelligent
Gjest Spadamen Skrevet 10. november 2007 #15 Skrevet 10. november 2007 I Amerika, så var det ein hundetrenar som lærte katten opp til å spore ein person ved hjelp av luktesansen. Men sidan katten sin luktesans ikkje er så god som hunden, så er jo ikkje rekkevidden den same. Ein kan lære katten det meste om ein går inn for det.
Knøttet Skrevet 10. november 2007 #16 Skrevet 10. november 2007 Ja, har du en lærevillig katt som liker en godbit så er det fullt mulig. Katten min brukte å sitte på kommando:)
la Flaca Skrevet 10. november 2007 #17 Skrevet 10. november 2007 Jeg har klikkertrent katten min. Det har gått kjempegreit og han tar ting fort. Men det blir få repetisjoner, for han går fort lei. Egentlig syns jeg ikke det er noe poeng i å oppdra katter, men det viste seg å være praktisk innimellom likevel.
Gjest Spadamen Skrevet 10. november 2007 #18 Skrevet 10. november 2007 Kattar blir raskare lei av repetisjonar enn hunder, ja. Dersom nokon er interessert i å lære meir om klikketrening for kattar, så er boka "Clicker traning for cats", av Karen Pryor, å anbefale. Dersom ein har innekattar, så syns eg det er ein god ide å trene kattane sine. Trur dyra generelt blir litt gladare om dei må tenkje litt iblant.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #19 Skrevet 23. april 2008 Er det mulig å lære opp katten å sitte når man sier sitt, gå på plass og å komme når man roper på den? gi labb osv?? Katten min forstår ord som mat og nei. Men en katt er en katt og derfor ingen hund!
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #20 Skrevet 23. april 2008 Katten min forstår ord som mat og nei. Men en katt er en katt og derfor ingen hund! Katten min kan både sitte og gi labb på " kommando". Gjør det av og til når han skal få mat, det tok ikke særlig lang tid å lære katten det , holdt matskålen oppe og sa "siiitttt" , og " gi labb". Det ser ut som han er stolt av å kunne det , er litt artig i grunnen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå