Gjest Eugene Onegin Skrevet 9. november 2007 #1 Del Skrevet 9. november 2007 Jeg synes at man burde slutte og bruke ordet enslig. Det høres så dumt ut nesten som man er automatisk ensom det er bedre og si singel eller fri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 9. november 2007 #2 Del Skrevet 9. november 2007 Jeg har hørt at enkelte enslige mødre omtaler seg selv som enestående mødre. Det kan sikkert overføres... (Litt silly billy, men dog.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 23. november 2007 #3 Del Skrevet 23. november 2007 Singel er noe man strør uttover oppkjørselen for å lage et veidekke. Derfor synes jeg det er direkte latterlig at enslig er blitt erstattet med ordet for en type steiner. Når noen sier de er singel sier de i praksis at de er stein. Og kanskje er de akkurat det for å kunne hevde noe slikt i utgangspunktet. Enslig har aldri betydd det samme som ensom. Det er to forskjellige ord med to forskjellige betydninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 23. november 2007 #4 Del Skrevet 23. november 2007 Enslig har aldri betydd det samme som ensom. Det er to forskjellige ord med to forskjellige betydninger. Helt enig! Dessuten er jeg motstander av å erstatte fullverdige norske ord med utenlandske, i dette tilfellet et engelsk ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2007 #5 Del Skrevet 23. november 2007 Jeg hater ordet singel, eller enda verre, single *grøsse*. Vi bor i Norge, da burde det være fullt mulig å benytte et norsk ord. Jeg er enslig, men ikke ensom. To forskjellige ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Julie Skrevet 24. november 2007 #6 Del Skrevet 24. november 2007 Marve Fleksnes var enslig, og måtte følgelig oppsøke Gretes ekteskapsbyrå: http://dvdarkivet.no/review.php?dvdID=1028639182 Det er mer schwung over det å være singel, slik vår alles kjente og kjære folkekjendis og A-kjendis Lene Alexandra Øien proklamerer for verden at hun er: http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/kjendis...icle1420667.ece Lene Alexandra Øien og Marve Fleksnes (Rolv Wesenlund) har begge havnet i norsk kjendisleksikon - og begge er enslige. Eller single. :rosasmil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 24. november 2007 #7 Del Skrevet 24. november 2007 Det er mer schwung over det å være singel Er det mer schwung over det å være stein? Det er det singel egentlig betyr. Stein. Sand. Grus. Marve Fleksnes var også "singel" i den betydningen du bruker ordet. Akkurat slik Lena Alexandra er enslig i den betydningen som faktisk er norsk språk. Og tror du virkelig Marve Fleksnes ville kalt seg for enslig i dag? Som den taperen han er ville han garantert vært like bevisstløs i forhold til språket som deg, og kalt seg singel for å skape litt ”schwung” over sin egen siviltilstand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Julie Skrevet 24. november 2007 #8 Del Skrevet 24. november 2007 Er det mer schwung over det å være stein? Det er det singel egentlig betyr. Stein. Sand. Grus. Marve Fleksnes var også "singel" i den betydningen du bruker ordet. Akkurat slik Lena Alexandra er enslig i den betydningen som faktisk er norsk språk. Og tror du virkelig Marve Fleksnes ville kalt seg for enslig i dag? Som den taperen han er ville han garantert vært like bevisstløs i forhold til språket som deg, og kalt seg singel for å skape litt ”schwung” over sin egen siviltilstand. Jeg har fulgt norsk skrivemåte av "single"...som er sten/grus, men som likevel brukes av mange ift. norsk skrivemåte. Single er trendy akkurat som Sex and the city (fortsatt trendy, oppfølgeren kommer snart). Eh, ja, som jeg skrev, Marve Fleksnes er single (på norske ofte kalt singel selv om det betyr grus). Og eh, ja, Lene Alexandra Øien er single. Felles for de to er at de er single/enslige Som den "taperen" Marve Almar nå en gang tross alt var (er) ville han sikkert ha insistert på å kalle seg selv enslig selv i år 2007. Han ville nok ha vært æresmedlem i Gretes ekteskapsbyrå og fått medalje for lang og tro tjeneste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Julie Skrevet 24. november 2007 #9 Del Skrevet 24. november 2007 (endret) Som den taperen han er ville han garantert vært like bevisstløs i forhold til språket som deg, og kalt seg singel for å skape litt â€schwung†over sin egen siviltilstand. Ja, jeg er veldig bevisstløs i forhold til språket, så der deler nok han og jeg veldig mye. Vi er nok tvillinger. Så kan du sitte der med språket ditt og være fornøyd med at du, som alle andre, vet at singel også betyr sten/grus. Du må være stolt. Endret 24. november 2007 av Gjest Julie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
W. Wallace Skrevet 25. november 2007 #10 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Enslig høres trist ut. Det brukes av eldre mennesker (og konservative språkfundamentalister obviously) og er ofte synonymt med alene. Hvis man gikk ut å spurte en hel drøss med mennesker hva de ville hatt under navnet sitt i en kjent avis eller magasin med bilde er jeg rimelig sikker på at de fleste ville valgt singel. Hvorfor? Fordi singel er forbundet med noe positivt, et valg, trendy. Man er sterk og koser seg med livet. Enslig er...hvertfall for meg, trist. Jeg kan selvsagt ta feil. I seg selv ser jeg ingenting galt med å velge singel når det gir en helt annen mening til "det å ikke ha kjæreste", enn enslig gjør. Det handler om å bruke de subtile delene av språket nyttig. Språk skaper, gir og tar. Bevissthet om språk er meget viktig. Endret 25. november 2007 av W. Wallace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 25. november 2007 #11 Del Skrevet 25. november 2007 Er nok fordi "single" høres ut som noe man har valgt selv, fri, uavhengig og moderne... Det er nok fordi single er et engelsk ord, og utenlandske betegnelser høres alltid "kulere" og mer moderne ut. Enslig forbinder nok flere med ensomme mennesker. Jeg bruker aldri ordet singel/single. Singel er også en type grus... Synes egentlig ikke ordet enslig er så ille. Liker heller ikke å adoptere utenlandske ord. Vi bor i Norge, og her heter det enslig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Singel og glad Skrevet 25. november 2007 #12 Del Skrevet 25. november 2007 De fleste single foretrekker å bli kalt singel, ikke enslig. Mennesker i parforhold elsker å benytte ordet enslig. Disse vil sjelden kalle en svart person neger fordi de har respekt for at han eller hun foretrekker å bli kalt svart. Hvorfor har ikke mennesker i parforhold tilsvarende respekt for single? Hersketeknikk? Eller frykt og misunnelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2007 #13 Del Skrevet 25. november 2007 De fleste single foretrekker å bli kalt singel, ikke enslig. Mennesker i parforhold elsker å benytte ordet enslig. Disse vil sjelden kalle en svart person neger fordi de har respekt for at han eller hun foretrekker å bli kalt svart. Hvorfor har ikke mennesker i parforhold tilsvarende respekt for single? Hersketeknikk? Eller frykt og misunnelse? Hvor har du dette fra? Jeg er ENSLIG og hater å bli kalt singel. Hvorfor i alle dager skal norske mennesker gå rundt og snakke engelsk til andre norske mennesker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2007 #14 Del Skrevet 25. november 2007 Hvor har du dette fra? Jeg er ENSLIG og hater å bli kalt singel. Hvorfor i alle dager skal norske mennesker gå rundt og snakke engelsk til andre norske mennesker? Alt som er norsk er ikke bra fordi det er norsk... Single/Singel er et verdensord. Alle forstår det. Noen ord må få lov til å være kosmopolitiske! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 25. november 2007 #15 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg synes at man burde slutte og bruke ordet enslig. Det høres så dumt ut nesten som man er automatisk ensom det er bedre og si singel eller fri Jeg liker heller ikke ordet. Det høres så stusselig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2007 #16 Del Skrevet 25. november 2007 Hvor har du dette fra? Jeg er ENSLIG og hater å bli kalt singel. "De fleste" er ikke det samme som alle. Hvorfor i alle dager skal norske mennesker gå rundt og snakke engelsk til andre norske mennesker? Singel/single er et godt norsk ord: IV singel a5 el. II single a3 (fra eng.) enkelt, (en) eneste, som er alene; i kortspill: ha kongen s- Pass på fremmedfrykten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StockDama Skrevet 26. november 2007 #17 Del Skrevet 26. november 2007 Har ingenting imot ordet enslig. For det er det man er, på en måte, man er ikke et par, så man står "alene". Alså, man er enslig. Men det betyr da ikke det samme som at man er ensom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 5. desember 2007 #18 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg har nok flere negative assosiasjoner til ordet "enslig" enn "singel", men egentlig betyr det jo det samme og jeg kan vel ikke si at jeg reagerer så veldig på dette ordet. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2007 #19 Del Skrevet 6. desember 2007 Jeg har nok flere negative assosiasjoner til ordet "enslig" enn "singel", men egentlig betyr det jo det samme og jeg kan vel ikke si at jeg reagerer så veldig på dette ordet. Mvh Yvonne Det skal vel generelt mye til før du reagerer på noe i det hele tatt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 6. desember 2007 #20 Del Skrevet 6. desember 2007 Det skal vel generelt mye til før du reagerer på noe i det hele tatt... Nå sa ikke jeg at jeg ikke reagerer på det i det hele tatt da men. For jeg får faktisk negative assosisjoner til ordet, slik som tidligere nevnt. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå