Gjest Mamma til tiåring Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 Leste den andre tråden; "retter du barnas lekser", og ville bare fortelle hvordan jeg gjør det. Her har tiåringen store problemer med matematikken. Læreren overser henne, sier hun, når hun rekker opp handa for å få hjelp. (Er vel lei, for hun trenger hjelp til omtrent hver eneste oppgave). Vi har sagt fra til læreren om at vi bruker enormt mye tid på å hjelpe henne med matten, og mener at hun trenger ekstraundervisning. Men ingenting skjer. "Vi har ikke ressurser"."Det går da ganske greit med matten, synes jeg", sier læreren. Virker ikke som læreren ikke ser over leksene særlig ofte, eller at de har noe særlig med lekseprøver. I det siste har jeg latt alle de gale mattesvarene stå som de står,- hun får ikke viske dem ut. Så hjelper jeg henne helt til hun har de riktige svarene, og forstår. Poenget er at hun ikke skal komme på skolen med riktige svar,- og så tror læreren at alt går bra. Har bedt henne vise læreren oppgavene, og at hun har så mye feil. Håper læreren skjønner nå hvordan hun sliter. Poenget mitt er at det ikke er lurt å rette i alle tilfeller. - Kanskje barnet da ikke får den hjelpen/ undervisningen det trenger.
Gjest Piper Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 En lærer vil jo se hvordan det går med elevene på prøvene, for der får jo ikke eleven noen form for hjelp i det hele tatt. Jeg mener også at det blir feil av læreren å si at eleven ikke har problemer, når det viser seg at hun ahr store problemer. Uansett om alle svarene er riktig på prøvene, så skal læreren hjelpe henne i timene på lik linje som han hjelper de andre. Men er det bare en lærer på mange elever, blir det vanskelig å komme over alle. Her er en nettside hun kan se litt på. Der er et forum som hun kan legge inn oppgaver, for så å få løsningsforslag. Det er også greie forklaringen på de ulike emnene, så verdt å ta en titt http://www.matematikk.net/
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2007 #3 Skrevet 10. november 2007 Vær obs på dyskalkuli. Jeg fikk heller ikke hjelp-måtte slite i voksen alder, du må slå hardere i bordet.
Gjest Frysepulver Skrevet 11. november 2007 #4 Skrevet 11. november 2007 Min ene søster og jeg har dyskalkuli, den yngste er foreløpig ikke utredet. Jeg fikk noe ekstraundervisning som barn; men det var fordi jeg aldri satt rolig, ikke fordi de skjønte at jeg slet med matematikken. Jeg oppsøkte PPT i voksen alder og fikk diagnosen, og etter det presset mamma og pappa på så den mellomste ble utredet. Man må som regel ha en diagnose for å få ekstrahjelp på skolen, så hvis jeg var deg TS, ville jeg kontaktet skolen, og bedt om et møte med læreren, rektor osv. Kontakt også PPT i din kommune og be om at de utreder barnet ditt. Ikke gi deg! Min yngste søster har en lærer som ser problemet, så hun gir ekstratimer hver uke "i smug" etter skoletid, pluss at hun har laget et eget opplegg for henne. Den læreren er helt fantastisk, men alle lærere er jo dessverre ikke det...
Saeria Skrevet 11. november 2007 #5 Skrevet 11. november 2007 Vær også obs på at selv om barnet faktisk skjønner regneoppgaven der og da, så kan det være helt borte dagen etter. For en del som sliter med mattevansker er det som om en liten gnom tar turen innom hjernen i løpet av natten, eller bare et par timer etter en forstod oppgaven, og visker bort alt som ble lært. Ta kontakt med PPT nå. Ikke vent. Det er begrenset hva lærere har kunnskaper om når det gjelder dyskalkuli. Som oftest er det meget begrenset til ingen kunnskap i det hele tatt. Da må det fagkyndige folk inn og utrede barnet og sette opp et hjelpeopplegg. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå