pusla Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 Vi skal ha en liten fest om et par uker, vi blir 8 stk rundt bordet. Vil jo gjerne ha litt god mat, men det har lett for å bli dyrt når vi skal ha sånne selskap... Noen som har ideer til god, rimelig mat som passer til en litt festlig anledning?
ToveM Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 (endret) Har oppskrift på en herlig gryterett med høne, men høne er jo ikke å få tak i...selv om det kanskje går an å bruke rå kylling istedet. Den er rimelig å lage, og jeg får/fikk mye skryt av den. Har laget den mange ganger i små selskap. Endret 9. november 2007 av ToveM
Grissini Skrevet 9. november 2007 #3 Skrevet 9. november 2007 Har oppskrift på en herlig gryterett med høne, men høne er jo ikke å få tak i...selv om det kanskje går an å bruke rå kylling istedet. Den er rimelig å lage, og jeg får/fikk mye skryt av den. Har laget den mange ganger i små selskap. Oppskrift, vær så snill?
ToveM Skrevet 9. november 2007 #4 Skrevet 9. november 2007 Oppskrift, vær så snill? Den er veldig enkel: til ca 4 personer: kok to høner møre i lett saltet vann (ca 2 timer?) (gjem kokekraften) avkjøles, skinnet tas av og kjøttet renses av bena i passe store stykker (etter smak) 2 løk hakkes og surres i litt smør i en gryte ha i litt karry (ikke for mye, kan heller tilsettes mer etter smak på slutten) Hakk opp 2 paprika og ha i (gjerne forskjellige farger) surres sammen med løken hell oppi litt av kokekraften ha i hønsekjøttet og en halv pakke selskapserter i gryten varmes opp til kokepunktet helt på slutten tas i rosiner (mengde etter smak..) og gjerne litt grovd hakkede nøtter (kan kuttes ut) Spe på med mer kraft hvis den blir for tørr, det er godt med en del kraft Serveres med kokt ris og evt en salat I oppskriften står det og kokosmasse etter smak det har jeg aldri brukt Ha i litt ekstra salt og karri på slutten hvis den blir litt for tam på smak. Mengde er lett å tilpasse etter hvor mange personer den lages til
Frk. Stella Skrevet 9. november 2007 #5 Skrevet 9. november 2007 Bare sånn til info - jeg kjøpte høne på min lokale Rema forrige helg, så det er å få tak i...
ToveM Skrevet 9. november 2007 #6 Skrevet 9. november 2007 Bare sånn til info - jeg kjøpte høne på min lokale Rema forrige helg, så det er å få tak i... Har ikke sett det her på lenge på Rema, men ser jo enda at prislappen står der, skal jammen spørre på Rema imorgen
Brunhilde Skrevet 9. november 2007 #8 Skrevet 9. november 2007 En god lasagne med salat og ferskt (hjemmebakt) brød til behøver ikke bli så dyrt. Chili con carne er vel også i kategorien "rimelig", vil jeg tro? Kos dere, uansett hva dere velger å lage!
pusla Skrevet 10. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 10. november 2007 (endret) Takk for gode tips :-). Er ikke så glad i verken rosiner eller erter, men jeg kan sikkert putte noe annet i den hønegryta om jeg bestemmer meg for den. For meg er pølser i brød ikke festmat, når vi har selskap er maten og vinen ganske viktig og vi har en flott spisestue som vi sitter rundt hele kvelden. Da blir pølser ikke helt riktig i den settingen liksom! Men jeg liker pølser sånn ellers altså Endret 10. november 2007 av pusla
Gjest Eurydike Skrevet 10. november 2007 #10 Skrevet 10. november 2007 Her er et forslag fra meg - med fårikålkjøtt blir denne lammegryten ganske billig. Den er dessuten enkel å lage. Og så er den veldig god! Osso buco med lam Lammekjøtt med bein, feks bog, skanker eller evt fårikålkjøtt (ca. 300 g pr pers) løk (1/2 pr pers) hvitløk sellerirot (1/4 pr pers) gulrot (1-2 pr pers) olivenolje hermetiske tomater (1/2 boks pr pers) timian salt, pepper presset sitron Gremolata: rå hvitløk sitronskall persille Løk, hvitløk og terninger av sellerirot og gulrot surres i olivenolje i en stor gryte. Ha i hermetiske tomater, timian, litt salt og pepper, og kok opp. I en stekepanne bruner, salter og peprer du så lammestykkene og har oppi gryta etterhvert, før du koker ut pannen med vann og heller sjyen i gryta. (Du kan også ha i en skvett hvitvin - jeg foretrekker å smake til med presset sitron tilslutt istedet.) Kok under lokk i ca. 2 timer, eller sett hele gryten i ovnen ved 150 g like lenge. Smak tilslutt for å se om gryta trenger mer salt, og ha i så mye friskpresset sitron som du synes den behøver. (Evnt kan det være nødvendig å skumme av litt fett som flyter på toppen hvis du bruker stykker med mye fett). Og aller sist rører du inn gremolata: Finhakket sitronskall, bladpersille og litt finhakket rå hvitløk. Tradisjonelt tilbehør til osso buco er skikkelig risotto med parmesan og safran, men jeg bruker ofte bare basmatiris med litt surret løk og gurkemeie i
Gjest antigartner Skrevet 10. november 2007 #11 Skrevet 10. november 2007 (endret) Enda enklere enn ovennevnte, og med samme type kjøtt: fårikål. De eneste ingrediensene utenom kjøttet, er jo kål og poteter (+ litt helpepper og evt. mel til jevning), og det er jo kjempebillig. Endret 10. november 2007 av antigartner
Nabodama Skrevet 10. november 2007 #12 Skrevet 10. november 2007 Denne kyllinggryten er populær hos oss. Kyllingfilet, ca 1 pr pers, brunes i panne Løk 1-2, brunes litt i panne Sopp, stekes i panne sammen med 1 ts hakket hvitløk (jeg bruker den som er ferdig på glass) Paprika, 2 forskjellige farger, stekes litt i panne sammen med soppen Oppi gryta: 1-2 bokser hakket tomat Alt du har stekt Hønsebuljong Litt vann, ca 1-2 dl Fløte, etter smak Rømme, etter smak Jevnes tykkere med Maizena-jevning Salt, pepper og annet krydder etter smak Tilbehør: Hvitløksbrød eller annet brød Salat Ris eller pasta Gryta kan godt surre en stund, da setter smaken seg bedre
pusla Skrevet 11. november 2007 Forfatter #13 Skrevet 11. november 2007 Å, tusen takk for flotte tips . Fårikål er favorittretten min, men skal man ha skikkelig kjøtt blir det jo noen kroner, men så er jo tilbehøret billig. Vi får ta en vurdering de nærmeste dagene, fikk litt å velge i nå, flott
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå