Gjest Chrizzy Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 Jeg fikk en link på msn, jeg trykte på den og forstod at jeg hadde gjort noe galt. Jeg scanna maskinen og fjernet det som ble anbefalt. Jeg vet ikke om jeg er kvitt det? Jeg vet bare at andre har mottat slike linker fra meg, og jeg ser at jeg får slike linker fra andre på msn lista mi, jeg regner med at de jeg får det fra er de som har åpnet viruslinken fra meg? Jeg har McAfee, noen som vet om det skulle holde? Hvordan vet jeg om jeg er kvitt dette viruset? Noen som vet noe jeg kan gjøre? Takker for svar!!!
Gjest Nedfall Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 Jeg fikk en link på msn, jeg trykte på den og forstod at jeg hadde gjort noe galt. Jeg scanna maskinen og fjernet det som ble anbefalt. Anbefalt av hvem/hva ? Antivirusprogrammet ditt ? Jeg vet ikke om jeg er kvitt det? Jeg vet bare at andre har mottat slike linker fra meg, og jeg ser at jeg får slike linker fra andre på msn lista mi, jeg regner med at de jeg får det fra er de som har åpnet viruslinken fra meg? Jeg har McAfee, noen som vet om det skulle holde? Hvordan vet jeg om jeg er kvitt dette viruset? Noen som vet noe jeg kan gjøre? Takker for svar!!! Jeg regner med at det er spyware du har fått, ikke virus. Skuddsikre måter å fjerne dette må andre svare på, selv har jeg rene maskiner, og hos de av de jeg kjenner der jeg retter slike problemer er det backup+reinstall som gjelder. Men spybot, adaware, og ccleaner er vel gode alternativer, skulle jeg tro.. ?
Gjest Chrizzy Skrevet 9. november 2007 #3 Skrevet 9. november 2007 Anbefalt av hvem/hva ? Antivirusprogrammet ditt ? Jeg regner med at det er spyware du har fått, ikke virus. Skuddsikre måter å fjerne dette må andre svare på, selv har jeg rene maskiner, og hos de av de jeg kjenner der jeg retter slike problemer er det backup+reinstall som gjelder. Men spybot, adaware, og ccleaner er vel gode alternativer, skulle jeg tro.. ? Ja, av antivirusprogrammet. Noen jeg snakket med sa at det står om dette viruset i siste IT-avisen. Jeg prøver å kjøre spyware nå. Hvordan kan jeg vite om det er borte, det lurer jeg på. Takk for svar !
Gjest Qha Skrevet 9. november 2007 #4 Skrevet 9. november 2007 Jeg fikk dette viruset for en tid tilbake. Kjørte virussøk, måtte laste ned noe fix i tillegg for å fjerne det helt. Jeg har Norton, så jeg vet ikke helt hvordan ditt antivirusprogram funker.
Gjest Chrizzy Skrevet 9. november 2007 #5 Skrevet 9. november 2007 Ja, uff. Jeg har logget meg av msn i dag på grunn av dette. Etter jeg hadde kjørt spyware nå så prøvde jeg å logge på igjen, jeg ser at jeg ikke er kvitt det enda, det ser ut som om msn lever sitt eget liv. Hva mer fix kan jeg gjøre, føler meg virkelig grønn her?
Gjest Nedfall Skrevet 9. november 2007 #6 Skrevet 9. november 2007 Kan det være en av disse du har fått ?
Gjest Qha Skrevet 9. november 2007 #7 Skrevet 9. november 2007 (endret) Eller har du fått W32.IRCbot ? Hvis det er det samme, gå inn å koble ut systemgjenopprettingsverktøyet. Da slettes alt av gjenopprettingstidspunkt. Gå inn og aktiver programmet på nytt. Da skal du være kvitt det. Måtte inn å endre pga sprelsk kanin. Endret 9. november 2007 av Qha
Crash Skrevet 9. november 2007 #8 Skrevet 9. november 2007 Hva står det i linken? Har du prøvd å google det for å se om noen har hatt samme problem? Har du kjørt ccleaner, adaware og spybot? Har du nyeste versjon av msn? Hva fjernet antivirusprogrammet ditt? Fjernet "spyware" (regner med du mener spybot?) noe? Du kan også "gjenopprette" (husker ikke helt hva det heter) dataen til før du trykket på linken, da skal det forsvinne. Det vet sikkert noen andre hvordan du gjør.
Arkana Skrevet 10. november 2007 #9 Skrevet 10. november 2007 Jeg fikk også noe slikt via msn. Søkte på dette på nettet og fikk "oppskrift" på hvordan fjerne dette, men de var lange som et vondt år og innbefattet ørten nedlastinger av diverse programmer. Etter tips fra noen lastet jeg ned denne og den tok seg av alt og jeg har ikke hatt problemer siden.
Gjest Chrizzy Skrevet 10. november 2007 #10 Skrevet 10. november 2007 Nei, altså, jeg skrev at jeg har kjørt spyware, altså at den har søkt gjennom maskinen... Jeg vet ikke hva du mener med hva står det i linken? Det kom opp en sånn rute som kommer opp når du skriver med noen på msn, den var fra en venninne, jeg trykket på linken som "hun" hadde skrevet der. Med en gang jeg gjorde det så kom det opp flere kontaktruter og jeg regnet med at det var viruset som gikk løpsk og sendte den samme linken til mine kontakter. Jeg har fått 2-3 nye slike linker og det regner jeg med er fra de kontaktene som åpnet den jeg sendte. Måten jeg merker at det enda er på maskinen er at det kommer opp slike kontaktruter noen gang om dagen nå. Jeg har også kjørt spybot. Nå har jeg msn på og det er enda ikke kommet opp noe, da jeg slo på maskinen fikk jeg beskjed fra McAfee at den hadde fjernet en Trojan, kan det kanskje være den? Jeg håper det ikke kommer mer nå og at jeg er kvitt det der. Var altså så idiotisk å trykke på den linken, jeg har fått slike før og har ikke trykket på linken fordi det virket mistenkelig. Takk så masse for svar!!!
Crash Skrevet 10. november 2007 #11 Skrevet 10. november 2007 (endret) Endret 14. oktober 2008 av Miros
Gjest Skrevet 10. november 2007 #12 Skrevet 10. november 2007 Dette er helt normale virus som er overalt omtrent. Grunnen til at du får de linkene opp igjen er nok fordi noen har vært uheldig og trykket på linken slik som deg.
Gjest Chrizzy Skrevet 10. november 2007 #13 Skrevet 10. november 2007 Det er evt. spyware du prøver å fjerne, da regner jeg med du ikke kjører det selv, men heller kjører et antispyware-program? Den linken som kom opp i kontaktvinduet, og som du automatisk sendte videre, hva sto det i den? F.eks. http://www.virus-ikke-klikk-her.no. (dette er en tullelink) Skjønner du? Men hvis Mcafee hadde fjernet en trojan og du ikke har noen problemer nå, høres det ut som det er i orden. Neste gang du får noe sånt, skriv i "personlig melding"-ruten som alle ser at de ikke må klikke på linken, for det er virus. Jeg har altså et program som heter spywareblaster, jeg forkortet det bare Nei, jeg er ikke kvitt det enda. FFFFFFFFFFFFFan! Nå har jeg lastet ned tips fra Arkana. Håper det hjelper, det har visst allerede funnet masse på maskinen.
Gjest Chrizzy Skrevet 10. november 2007 #14 Skrevet 10. november 2007 Dette er helt normale virus som er overalt omtrent. Grunnen til at du får de linkene opp igjen er nok fordi noen har vært uheldig og trykket på linken slik som deg. Hm, IT-avisen listet opp en rekke problemer som kan oppstå på grunn av dette. Jeg vil ikke ha det på maskinen. "Farene" hørtes ikke ut som noe jeg vil bli utsatt for. Jeg har ikke hatt noe slikt før, og det er vel ikke normalt at jeg får opp de rutene i tide og utide, ser ut som om maskinen lever sitt eget liv.
Crash Skrevet 10. november 2007 #15 Skrevet 10. november 2007 Hmm, det hadde kanskje hjulpet oss med å hjelpe deg hvis du hadde svart på spørsmålene våre... Jaja, lykke til med å få det bort iallefall.
Gjest Chrizzy Skrevet 10. november 2007 #16 Skrevet 10. november 2007 (endret) Hm, jeg mente nå at jeg har svart på det, at det kom opp en link i ruten? Hva mener du hvordan den ser ut? En link ser sånn her ut for meg www.klvjlfkbjgfnmgøæ.etellerannet..... Jeg visste ikke hva mer det var å skrive om det... Er kjempeglad for hjelp selvfølgelig! Endret 10. november 2007 av Chrizzy
Gjest Nedfall Skrevet 10. november 2007 #17 Skrevet 10. november 2007 (endret) Nei, altså, jeg skrev at jeg har kjørt spyware, altså at den har søkt gjennom maskinen... Jeg vet ikke hva du mener med hva står det i linken? Det kom opp en sånn rute som kommer opp når du skriver med noen på msn, den var fra en venninne, jeg trykket på linken som "hun" hadde skrevet der. Hun skrev på engelsk da eller.. ? Det skal vel normalt sett ikke gå an å få virus gjennom nettleseren sin (så lenge datan er patchet opp med de siste oppdateringene fra windows update), uten at man samtidig takker ja til ett eller annet tillegg til nettleseren. Disse tilleggene (vanligvis ett eller annet ligner på dette), kan dog brukes til å lage mye hekkan på enhver PC. Spesielt hvis brukerkontoen din har administrator-rettigheter ! Helt ordinær skepsis slår ofte anti-spyware programmer ned i støvlene, når det gjelder sikkerhet.. For sikkerhets skyld: Må legge til at det der "programmet" jeg linker til, bare er ett bilde, du kan dermed trykke så mye du vil på det, uten at det skjer det spøtt ! Bruker du hodet og ikke klikker "Yes" på virkelige meldingsbokser, skal du uansett være rimelig trygg. Men du er selvsagt hakket tryggere hvis du bruker nettlesere som rett og slett ikke støtter ActiveX, dvs Opera eller Firefox.. I disse vil ikke slike meldingsbokser dukke opp i det hele tatt ! De støtter selvsagt javascript, men dette er en noe sikrere teknologi. Endret 10. november 2007 av Nedfall
Crash Skrevet 10. november 2007 #18 Skrevet 10. november 2007 (endret) Hm, jeg mente nå at jeg har svart på det, at det kom opp en link i ruten? Hva mener du hvordan den ser ut? En link ser sånn her ut for meg www.klvjlfkbjgfnmgøæ.etellerannet..... Jeg visste ikke hva mer det var å skrive om det... Er kjempeglad for hjelp selvfølgelig! Ja, men hva "het" linken? Hit til KG heter den f.eks. http://kvinneguiden.no. Hva kom etter http:// i linken du trykket på? Og fikk du bare en link, eller sto det noe mer? Endret 14. oktober 2008 av Miros
Gjest Chrizzy Skrevet 10. november 2007 #19 Skrevet 10. november 2007 Nedfall: Altså jeg husker jo ikke hva det stod der, alt gikk så fort. Om det stod på engelsk? Ja, jeg tror det, jeg tror mailadressen min også var med i linken. Det er ikke hun som har skrevet det, det er "viruset" som sender ut denne meldingen til alle man har på msn. Jeg trodde ikke det skulle gjøre så mye om jeg trykte på den, for jeg bruker jo alltid å få advarsler fra McAfee, men denne gangen gikk alt så fort og jeg fikk ingen advarsel. Dumt var det for jeg vet jo egentlig at jeg ikke skal trykke på slike linker, tror jeg har fått det før og ikke trykt på de også, så jeg var en dum idiot! Miros: Jeg vet ikke om jeg har nyeste versjon av msn, jeg har sikkert ikke det. Jeg vet ikke hva antivirusprogrammet mitt fjernet, ganske mye faktisk, spyware, trojanere, tracking cookies osv. Jeg vurderte å gjenopprette da jeg har gjort det før, men jeg har lastet ned forslag fra Arkana nå og kanskje jeg fjerner det også når jeg gjenopretter? Pluss at da jeg gikk inn på systemgjenopprettingen så kom det ingen kalender opp, eller ruten kom opp men det var ingen datoer der, vet ikke hvorfor. Jeg tror kanskje at forslaget fra Arkana hjalp, det har vært rolig på maskinen siden.
Gjest Qha Skrevet 10. november 2007 #20 Skrevet 10. november 2007 I antivirusprogramet ditt skal du ha en logg over virus og annet ting og tang som har blitt fjernet. Det går an å finne det igjen der. Angående kalenderen din , så kan du høyreklikke min datamaskin, gå inn på egenskaper. finne igjen fanen det står systemgjenoppretting for å sjekke om du har en hake i ruta der det står Slå av Systemgjenoppretting på alle stasjoner. Det skal altså ikke være en hake der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå