Irka Skrevet 10. april 2003 #1 Del Skrevet 10. april 2003 Hjelp! Jeg skal servere varm lunch til 30 damer og er fullstendig blank når det gjelder å finne på noe som ikke er for krevende. Er det noen her som kan hjelpe meg med en god og relativ enkel oppskrift? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nivvy Skrevet 10. april 2003 #2 Del Skrevet 10. april 2003 Hmm...spørs hvilken alder de er i? Til 30 stykker, ville vel det beste være et slags smørbrødkoldtbord? Godt brød, kylling, laks, eggerøre, reker, osv. Trenger ikke så mye oppskrift, bare en hel del fantasi. ...med mindre du mente middag? Hms, men det blir mer en "kald" lunsj... Varm lunsj... *tenke* Hihi, arme riddere Neish, lag en enkel gryterett! Med "ekte" kjøtt og gode grønnsaker til Ja, og ferskt brød!! Nam! ...ble jeg faktisk sulten!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 11. april 2003 #3 Del Skrevet 11. april 2003 Eller skalldyrspasta! Bare til å koke masse pasta og putte i litt blåskjell, reker osv. Brød og smør hører til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 11. april 2003 #4 Del Skrevet 11. april 2003 Quiche! Quiche er lett å lage på forhånd, stek dem ferdig dagen før- og varm i mikro eller stekeovn når dere skal spise. Jeg bruker er sånn 24 diameter form (tror jeg) ville tippe du trenger 3 sånne. Og så serverer du en lekker grønnsalat til, og ferskt brød. Jeg pleier å fylle quichen med fx. bacon, eller kylling, purre og oliven. Så blander jeg salaten med isberg, ruccola, tomat, oliven og fetaost og noen purreringer. Og så bruker jeg olivenolje som dressing. Da henter de smak fra hverandre og det hele henger sammen, om du skjønner hva jeg mener. Hvitvin eller øl til. mmmm... tror jeg skal lage quiche i påsken jeg - enkelt og greit. Si fra hvis du trenger oppskrift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jamila Skrevet 11. april 2003 #5 Del Skrevet 11. april 2003 Enig i ditt forslag, Tusenfryd! Quiche er kjemegreit å lage til så mange, og med en stor fristende salat til er jo det en digg lunch! Jeg tror kanskje jeg ville holdt meg unna gryterett for lunch til 30 damer, personlig syns jeg det blir for tungt for kroppen med slik mat midt på dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannasol Skrevet 11. april 2003 #6 Del Skrevet 11. april 2003 Eller Pizza! Pizza er godt til alle døgnets tider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. april 2003 #7 Del Skrevet 11. april 2003 Lasagne kan lett stekes på forhånd og varmes opp. Med salat og deilig brød. MMMMMMMMMMM Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Change Skrevet 11. april 2003 #8 Del Skrevet 11. april 2003 Tusenfryd!! Jeg hadde blitt kjempeglad om du la inn quiche oppskriften din :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke innlogget Vega Skrevet 11. april 2003 #9 Del Skrevet 11. april 2003 30? Varm lunsj?? Enkelt... Bakte poteter med hvitløksmør/potetsalat, roastbiff og salat og loff? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 11. april 2003 #10 Del Skrevet 11. april 2003 Deig: 3 dl hvetemel 150 g margarin eller smør. (jeg bruker alltid smør, det gir veldig god smak) 2 ss vann Ha mel og smør i en bolle, smuldre så det blir en kornete masse, Tilsett vannet, jobb deigen sammen raskt, sett i kjøleskapet og la den hvile en time. Fyll: 3 egg 3 dl kremfløte krydder etter behov og fyll med bacon, kylling, skinke etc etter hva du har lyst til. + andre ting, jeg bruker purre og oliven mye. 3-4 dl revet ost (vil du ha en ekte quiche lorraine bruker du røkt skinke, provencekrydder, og nymalt svart pepper, samt litt urtesalt) Gjør sånn:Kjevle ut deigen og legg den i en 24 cm ildfast form. Smør gjerne med olje. Deigen skal opp til kanten og prikk bunnen med en gaffel. Stek paiskallet på 200 grader i 15 minutter - midterste rille i ovnen. Fortsett sånn: Visp sammen egg og fløte, tilsett krydder og de andre godsakene, og hell over paiskallet. Strø med ost på toppen. Stek på ca 175 grader i ca 20 minutter. Kommentarer: Jeg bruker en sånn diger form, men tror at jeg ganger oppskriften med halvannen. Er liksom ikke sikker, for jeg bare gjør det. Men om du gjør, kan du alltid legge tilovers deig i kjøleskapet - og fyllet kan bli en omelett to dager etterpå. Jeg har i hvert helt sikkert mer ost enn dette. Mer i mengde påvirker naturligvis også steketiden som blir lenger. Men bare luft litt med en gaffel under steketiden så blir det skikkelig gjennomstekt. Bare spør hvis det er noe du lurer på hvis jeg har vært uklar. Lykke til. Og om du ikke bruker denne til damelunsjen din, så kan den uansett være god å bruke til en søndagslunsj, sommermiddag eller noe annet. Den kan fryses, forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 11. april 2003 #11 Del Skrevet 11. april 2003 Quiche er et godt tips til lunsj :-) Et lite tips når det gjelder deigen, som gjør det enklere for deg (og bedre, synes jeg da): Bruk ferdig butterdeig fra frysedisken, så slipper du å lage deigen selv. Legg to flak oppå hverandre og kjevle ut. Kle en kakeform med deigen prikk bunenen og sett den kaldt en liten stund. Legg et flak med bakepapir oppi formen, og hell på feks tørkede erter eller ris, og forstek bunnen i ca. 10 min på 180*C I tillegg til at det er enkelt å bruke ferdig butterdeig, så synes jeg at det er bedre. Bunnen er lettere å få passe tynn, og det er ikke så tørt som en vanlig mørdeigsbunn gjerne blir. Men dette er selvsagt en smakssak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irka Skrevet 11. april 2003 Forfatter #12 Del Skrevet 11. april 2003 Tusen tusen takk for gode ideer! Jenter, dere er vidunderlige! Nå skal jeg starte prøvekjøring på disse rettene. Quiche har jeg faktisk ikke hørt om før. Spennende, skal prøvekjøre den på gubben til uka. Han kommer til å leve godt en tid fremover nå. Bakte poteter med hvitløksmør/potetsalat med roastbiff, salat og loff.. Det VET man jo er deilig. Mange flotte forslag her! Nå begynner jeg nesten å glede meg til denne tildragelsen som jeg har gruet meg sånn for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nivvy Skrevet 12. april 2003 #13 Del Skrevet 12. april 2003 Quiche høres kjempegodt ut!! Det må jeg også prøve! Tror jeg har smakt noe lignende før et sted, men blir spennende å lage selv! Kg er et fint sted, alltid noe nytt og spennende! Godt med så mange forskjellige mennesker, blir så mye nytt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå