Gjest vimselot Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 (endret) Vi leser om vanskjøtsel av dyr og vi ser det på tv, om vi vil. I de fleste tilfeller er det sjuke mennesker som HELT har mistet kontrollen, både over seg selv og over de dyrene de har omsorg for, så det er bare tragisk. Og det skjer gjentatte ganger. Og vi lar det skje. Det stinker like mye som overgrep mot kvinner i krig... (glem det...jeg er hard) Men det jeg mener er at...kanskje... Det burde være obligatorisk at enhver som drev kennel, oppdrett, avl, bondegård og omtrent alle som har dyr, burde hatt besøk av en dyrepleier/assistent jevnlig, for dette med matilsynet osv. har vist seg å ikke holde mål. En dyrepleier kan aldri avgjøre hva som er galt, og veterinærene har gått til general-streik, fordi de er underbemannet på bygda... Siden de fleste mennesker ikke vil bry seg så mye om hverandre, burde det innføres en annen holdning til dyr? Ingen som forstår hva jeg mener... Nei. Jeg har ikke dyr, men det hender jeg passer par bikkjer, av og til, det er avlastning for eierne, og når jeg ikke har kapasitet sier jeg bare nei. Men hva med et kurs eller lign. skole f.eks. for veterinær-assistenter som sjekker litt, dvs at det ER obligatorisk, og kostnadsfritt...? Nei, jeg visste jo det. Men jeg vet at tanken er god. Men hvorfor er ikke det gjennomførbart? Endret 9. november 2007 av vimselot
Tabris Skrevet 10. november 2007 #2 Skrevet 10. november 2007 Synes egentlig det hadde vært greit med et bestått kurs - både med praktisk og teoretisk eksamen - for å holde dyr, men det vil nok ikke la seg gjennomføre siden de fleste får hund og katt gjennom naboen og aviser.
Gjest vimselot Skrevet 13. november 2007 #3 Skrevet 13. november 2007 Ser at jeg har skrevet innlegget i påvirkning av hasj eller alkohol, og at det aldri kom fram hva jeg mente... Det jeg mener, er at det burde (i tillegg til fylkesveterinær og mattilsynet) være dyrepleiere i alle kommuner som sjekket opp kenneler, dyrepensjonater, bondegårder osv. Helst alle som hadde dyr også, men det er vel i praksis ikke helt gjennomførbart... Men hadde jeg hatt en bikkje eller en hest f.eks. nå, ville jeg ønsket velkommen en dyrepleier. Han eller hun ville aldri kunne tatt fra meg dyret, men ville en påpeke noen feil jeg gjorde, måtte minst to veterinærer avgjøre saken... slik at det kanskje ble rettferdig. (grunnen til at jeg startet temaet, er fordi jeg har sett meg lei av å se mennesker miste kontrollen. De er glade i sine bikkjer eller what ever, men pga f.eks. rus eller andre ting, kan de se helt feil selv...) Og nå snakker jeg ikke om meg. Men vi har barnevern, hvorfor har vi ikke noe dyrevern som fungerer (vet ikke om barnevernet fungerer, men det er i alle fall i alle kommuner). La oss si at jeg hadde en gammel hest, som var en kløpper på å åpne alle dører og låser og gikk og spiste masse av foret som skulle gå til grisene... Hesten ville reagert med diare, og blitt tynn, selv om den spiste mye... Mens jeg aldri ville forstått årsaken, bare konstatert at nå er hesten blitt så utmagret at den nesten må slaktes... Fylkesveterinærene og mattilsynet gjør ingenting før skaden er skjedd, da blir kanskje en senil gammel dame eller mann innlagt på et eldrehjem og dyrene som ikke er døde, blir slaktet. Så hvorfor ikke utdanne flere dyrepleiere, som inspiserer og har fullmakt til dette...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå