Gjest Gjest_gjest1_* Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 Hva slags rettigheter har huskjøper når det oppdages vannlekkasje i det nylig overtatte huset. Lekkasjen kom til syne under oppussing (fjerning av veggplater), og det er ikke grunn til å tro at selger visste om dette. Har man noe slags kjøpsgaranti ved huskjøp? Dette står under selgers opplysningsplikt i kontrakten; "Endå om eigedomen er selt "som han er" eller med liknande allment atterhald, har eigedomen likevel mangel der dette følgjer av paragraf 3-7 paragraf 3-8. Eigedomen har også mangel dersom han er i vesentleg ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å rekne med ut frå kjøpesummen og tilhøva elles." Hva betyr dette da? Har vi rett på erstatning/hel eller delvis dekning av utgifter ved skaden? Selger har ikke eierskifte-forsikring.
Frey Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 Jeg tror det kommer an på omfanget av skaden, hvor mye ekstrautgifter det vil påføre dere.
Gjest Gjest_gjest1_* Skrevet 10. november 2007 #3 Skrevet 10. november 2007 Jeg tror det kommer an på omfanget av skaden, hvor mye ekstrautgifter det vil påføre dere. Reperasjon av skaden vil antagelig koste mellom 100 og 200 000 kroner. Har vi noe å fare med, eller må vi innstille oss på å betale alt selv?
Frey Skrevet 10. november 2007 #4 Skrevet 10. november 2007 Jeg vil tro det. Sjekk hos Forbrukerrådet. Jeg er ikke sikker men mener det ofte snakkes om 10% av kjøpesum. Hvis mangelen utgjør mer enn dette så er det å anse som en grov mangel eller noe sånt. Men snakk med Forbrukerrådet
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2007 #5 Skrevet 11. november 2007 Ja, dere har noe å fare med. Bestill takstmann så dere får taksert skaden. Dere sender allerede nå et brev til selger hvor dere opplyser om at det vil komme et krav. Når dere har fått taksten sender dere kopi av denne og skriver et nytt brev ang hva dere krever. Hvis selger ikke er villig til å dekke skaden, bør dere ordne advokat som kan slike saker.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2007 #6 Skrevet 11. november 2007 Slik klager du på boligkjøpet: http://www.viivilla.no/articles.asp?articleid=31616
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå