Gå til innhold

Prisgaranti på Elixia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Meldte meg nettopp inn i Elixia. De tilbød prisgaranti mot at man binder seg i 24 måneder. Dette innebærer at de ikke kan sette opp prisen i disse 24 månedene. I utgangspunktet syntes jeg dette høres bra ut. Jeg har trent en god stund nå og vet at jeg kommer til å fortsette. Men i etterkant ble jeg egentlig litt usikker.. Hvor mye pleier prisen å gå opp i året ca.? Selv om jeg tror jeg skal trene på Elixia i 2 år kan det likevel være greit å ha friheten til å evt. si opp etter 1 år om noe spesielt skulle skje. Jeg vet ikke helt om det går an å endre på denne avtalen nå uansett.. Står i vilkårene at man har en kvalitetsgaranti, dvs. at man kan si opp 10 dager etter den datoen man har inngått kontrakt om man ikke er fornøyd med produktet.

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ikke for å kuppe tråden din, men hva er vanlig pris på elixia? Finner ikke noe på nettsidene deres :sjenert:

Endret av Miros
Skrevet

Jeg har bedriftsabb. og det koster 569 i mnd. Tror jeg har mellom 5 og 10 % rabatt fra ordinær pris

Skrevet

Har de virkelig lov til å binde deg for to år? Trodde ikke det var lov jeg, ref. mobilabonnement og greier.

Folk i Norge har jo generelt god økonomi, så jeg lurer på hvor lenge treningssentrene kan presse opp prisene. Det kan jo være folk mister interessen etter hvert, denne treningsbølgen har jo vart noen år nå. Så det gjenstår å se. Men prisene har økt kraftig de siste årene hvertfall.

Uansett, treningssenterene kan jo ikke øke prisen når du har bundet deg for en viss sum? Har du skrevet en avtale er det den prisen som gjelder. Det gjør det på mitt treningssenter hvertfall. Så jeg trener på 6-7 senter for 349 kroner ;)

Skrevet

Jeg har vært medlem i SATS i 5 år, og tror jaggu ikke de har satt opp prisen..

Så jeg lurer litt på hvor god avtale du egentlig har fått...

Skrevet
Jeg har vært medlem i SATS i 5 år, og tror jaggu ikke de har satt opp prisen..

Så jeg lurer litt på hvor god avtale du egentlig har fått...

Det er nettopp det. De har ikke satt opp prisen til deg, men nye medlemmer betaler kanskje mer i måneden.

Uansett TS, gratulerer med å ha treningsavtale i to år, nå kan du hvertfall ikke sluntre unna ;)

Skrevet
Det er nettopp det. De har ikke satt opp prisen til deg, men nye medlemmer betaler kanskje mer i måneden.

Ergo, prisgaranti?

Det er derfor jeg stusser på om TS har fått noen god avtale... Er det virkelig vanlig med prisstigning når man allerede er medlem?

Skrevet

Jeg tror hvertfall at når man har bundet seg, så har man bundet seg for den prisen man har fått oppgitt. Hvertfall når man har bundet seg for en fast tid! Dette er sikkert forbrukermat.

Uansett så synes jeg å binde seg i to år hørtes rimelig ulovlig ut... og om de bruker fastpris som markedsføring så er jo den villedende, dersom avsnitt 1 i innlegget mitt her stemmer. Da får man jo den prisen uansett hvor lenge man binder seg...

Skrevet

Dette burde TS sjekke ut!

Dumt å binde seg opp i 2 år, hvis en ikke får bedre vilkår enn ved vanlig 1-års abonnement..

Skrevet

TS her.

Elixia-damen fortalte at om man binder seg 1 år, vil prisen være fast dette året. Tilsvarende hvis du binder deg i 2 år. Forsøkte å spørre hvor mye prisen pleier å gå opp i løpet av ett år og hun sa det var en god del.

I vilkårene ser jeg at Elixia har rett til å sette opp prisene tilsvarende konsumprisindeksen (dette er altså etter at du har vært medlem 1 år, eller 2 år ved denne fastprisavtalen) Om prisen kun går opp tilsvarende konsumprisindeksen tilsvarer det vel ca. 25 kroner i måneden eller noe. Når jeg tenker meg om syntes jeg ikke det er verdt å binde seg et ekstra år for å spare 25 kroner i måneden.. Det er ikke det at jeg tror jeg kanskje slutter å trene, har trent fast i mange år. Men jeg vil gjerne ha friheten til å evt. bytte treningsstudio om f.eks. det kommer et treningsstudio nær der jeg bor. Så jeg tror jeg skal prøve å endre avtalen min :)

Skrevet

Dersom Elixia opererer med å sette opp prisen dersom du ikke er bundet, blir ikke Elixia et alternativ for meg når jeg flytter til Oslo, selv om det ser ut som om de har de beste treningsmulighetene for meg. Makan...

Nei takket være 3T i Trondheim, her har de en pris for alle senterene i byen, den beholder du uansett, maks bindingstid er 1 år, og de har bra apparater og et kjempeutvalg i timer. Gruer meg til å flytte nå hva angår trening...

Nei Oslo meg i rumpa noen ganger... det er mye i Norge som ikke finnes i Oslo!

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_trine_*
Skrevet

jeg trente på 3t før, og prisen der ble bare høyere og høyere.. for et år siden byttet jeg til elixia og det var d lureste jeg har gjort treningsmessig! mye bedre og jeg er mye tynnere:) så vidt jeg har forstått d er d måter å unngå bindingen på..feks ved flytting osv.. vil bare anbefale folk å ta to år i slengen, for jeg holder meg hvertfall i gang da, og elixia er veldig flink til å følge opp! de ringer for å spørre om d går bra og spør også under treningen!og har perioder der man kan samle merker fra forskjellige timer.. kjempe motiverende for meg! og d har jo funket:)

Skrevet
Har de virkelig lov til å binde deg for to år?

På treningssenteret hvor jeg jobbet tidligere så fikk vi beskjed om at dersom kunden ikke aksepterte dette, så skulle vi la det være.

Skrevet

Tren på nautilus folkens!! Beste og billigste, jeg er kjempe fornøyd! Koster vel 270 kr i måneden!!! Fantastisk.

www.nautilusgym.no

:D

Skrevet (endret)
jeg trente på 3t før, og prisen der ble bare høyere og høyere..

Det kan ikke stemme.

Jeg har snust litt rundt. (Linkene er dog fra 2004.)

Dersom du har fått oppgitt en pris på 3T er det prisen du skal fortsette å betale selv etter bindingsstopp. Jeg meldte meg inn for flere år siden og betaler fremdeles 349. Les mer her. Dersom senteret kan komme til å øke sine priser for det etter at bindingstiden er slutt, skal du opplyses om det klart og tydelig når du inngår avtalen.

Elixia, derimot, opererer med økning i pris, se her. De kan øke prisene tilsvarende økning i konsumprisindeksen. Dette synes jeg er ganske dårlig gjort. Jeg skjønner at de kan øke prisene sine, men likevel... du holder på medlemmene bedre når du ikke øker prisene.

Senterene kan altså øke prisene etter at bindingstiden er slutt, dersom de opplyser kundene tilstrekkelig om dette ved innmelding og ved bindingstidens slutt, dersom bindingsmedlemsskapet automatisk går over i et vanlig medlemsskap.

Tren på nautilus folkens!! Beste og billigste, jeg er kjempe fornøyd! Koster vel 270 kr i måneden!!! Fantastisk.

Det kommer helt an på HVA du vil trene.

Endret av Annikken
Skrevet (endret)

AHA! Der fant jeg det:

"Det skal i utgangspunktet ikke skje prisendringer i tidsbegrensede avtaler, f.eks. i de tilfeller hvor det foreligger en bindingstid på ett år. Dersom det skjer vesentlige prisendringer i løpende avtaler medfører dette at medlemmet skal ha muligheten til å si opp avtalen.

Dersom det skjer prisendringer etter at bindingstiden er utløpt, skal treningssenteret gi medlemmet et forutgående skriftlig varsel minst en måned før prisendringen trer i kraft, slik at medlemmet har mulighet til å si opp avtalen."

Fra http://www.forbrukerombudet.no/asset/199/1/199_1.doc

De KAN heve prisene, men skal oppgi om det skriftlig minst en måned før prisendringen trer i kraft.

Tungvint, altså. Det vil jo si at vi som kunder må SPØRRE om hvordan de bruker å gjøre dette når vi skal velge senter.

Jaja, da vet jeg det :)

Edit: Det vil si at TS mest sannsynlig har dratt i havn en grei avtale når hun vet at hun vil fortsette å trene på Elixia i et par år :)

Endret av Annikken
  • 2 år senere...
Skrevet

Jeg har trent på elixia i over tre år nå, og har ikke steget i pris, så jeg vet ikke helt om dette stemmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...