Vannmelon Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 Er det noen som har oppskrift på sukkerbrød (til bløtkake)? Tar også gjerne i mot tips om hvordan man legger marsipanlokk pent. Har kjøpt ferdig. Jeg skal pynte kaken ved å skjære opp marsipanlokket på toppen av kaka, rulle det til siden og legge bær i midten. Noen gode råd for å få rullet av marsipanen penest mulig (snitter i stjerneform). Vet ikke helt hvor godt forklart det var, men kanskje noen skjønner? På forhånd takk for svar!
Arkana Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 Her er en oppskrift som alltid blir luftig og vellykket. Sukkerbrød 4 egg 140 g sukker 140 g hvetemel ½-1 ts bakepulver Pisk eggedosis av egg og sukker. Bland i hvetemel og bakepulver. Hell i form (24 cm). Stek på nederste rille ved 165 grader i 30-35 minutter. Kaken skal ha trukket seg litt ut fra kanten når den er ferdig. La avkjøles litt i formen, før den hvelves på en rist og avkjøles helt. Når det gjelder den måten du vil pynte på har jeg bare gjort dette én gang. Da målte jeg opp en sirkel på midten av marsipanlokket og skar opp "kakestykker" av sirkelen (som henger sammen i kanten). Jeg hadde krem rundt kaken og oppå, men ikke i midten der marsipanen skulle brettes tilbake (ellers ville krem klistre seg til flikene som skal brettes ut, og det ser ikke så pent ut). Jeg la marsipanlokket oppå og brettet ut flikene, fylte forsiktig litt krem i midten og forskjellige bær oppå.
Gjest nextlife Skrevet 9. november 2007 #3 Skrevet 9. november 2007 (endret) Her er min beste oppskrift på sukkerbrød, har faktisk "laget" den selv! Mengden er oppgitt i kopper, til 4 egg bruker en kopp som er vel 2 dl, til 6 egg en som er nesten 3 dl. Sukkerbrød av 4 egg går i 22-24 cm form, av 6 egg i 26-28 cm form. 4 egg 1 kopp sukker 1 kopp hvetemel 1 kopp potetmel 1 toppet ts bakepulver evt. noen sitrondråper (Bruk helst egg som har romtemeratur, eggedosisen blir luftigere og stivere da) Pisk skikkelig stiv eggedosis av egg og sukker. Sikt i potet,-og hvetemel, samt bakepulver. Settes inn i kald ovn, sett termostaten på 175 grader, og la den stå i ca 45 min. Når det gjelder å "åpne" marsipanlokket er dette èn fremgangsmåte: Dekk den fylte kaken med krem på sidene og på toppen. Klipp ut en sirkel i bakepapir som du legger midt oppå kaka, da unngår du at kakesmuler og krem klistrer seg fast, og det blir rent og pent. Legg på marsipanlokket. Skjær 2 kryss(slik at det blir 8 fliker) Brett flikene pent tilbake, og ta bort bakepairsirkelen som ligger under marsipanen Endret 9. november 2007 av nextlife
Ugla Skrevet 11. november 2007 #4 Skrevet 11. november 2007 Når det gjelder å "åpne" marsipanlokket er dette èn fremgangsmåte: Dekk den fylte kaken med krem på sidene og på toppen. Klipp ut en sirkel i bakepapir som du legger midt oppå kaka, da unngår du at kakesmuler og krem klistrer seg fast, og det blir rent og pent. Legg på marsipanlokket. Skjær 2 kryss(slik at det blir 8 fliker) Brett flikene pent tilbake, og ta bort bakepairsirkelen som ligger under marsipanen I stedet for bakepapir kan man bruke "gla-pack" eller plast (t.d. klippe opp en plastpose).
Gjest hyggelig Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 huff.. jeg prøvde meg på sukkerbrød i dag for andre gang i mitt liv.. og for andre gang i mitt liv ble det en katastrofe. hva gjør jeg galt? det ble et digert krater i midten av kaka... hadde bare en strøken ts med bakepulver og hadde ovnen på ca 180. piska godt og "gjorde alt riktig". eller... det gjorde jeg jo tydeligvis ikke..! heldigvis er det to uker til den "virkelige" kaka må stå klar. dette var bare en prøve- og gudskjelov for det! jaja.. "flatt sukkerbrød til kvelds, kjære!" *smile bredt*
Gjest nextlife Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 Hm, har du prøvd den oppskriften jeg har lagt ut lenger oppe i denne tråden? Har aldri mislyktes med den i alle fall. Tenker meg at dette er de viktige momentene som gjør en vellykket kake : - Pisk eggedosis lenge - "Skjær" inn de tørre ingrediensene, for all del ikke pisk de inn - Potetmelet gir stivelse, og får den til å holde formen - Sette inn i kald ovn, gjør at den hever sakte
Gjest hyggelig Skrevet 7. januar 2008 #7 Skrevet 7. januar 2008 nei den har jeg ikke prøvd. var bare egg, sukker, mel og bakepulver i den oppskrifta jeg testa idag. i1) tillegg synes jeg sukkerbunnen smakte litt egg??? tror det skulle være ca 150g sukker til en røre med 4 egg, så burde vel være nok i teorien. går d i tilfelle an å tilsette mer sukker uten at det har noe å si for resultatet? 2) er d ikke litt mye med en hel kopp potetmel da? ikke for å "se ned på" oppskrifta di, for all del, jeg er jo helt ny i dette gamet, men det hørtes liksom så mye ut..? 3)smaker det potetmel da? (regner med svaret blir nei, men jeg spør likevel )
Arkana Skrevet 7. januar 2008 #8 Skrevet 7. januar 2008 Det smaker ikke potetmel av en kake med potemel i, men kaken blir mye tørrere av potetmel enn av hvetemel (hvilket er grunnen til at jeg aldri bruker det selv, men det går jo på smak og behag). Noen tips for å forhindre at den faller sammen: Ikke åpne ovnsdøren før mot slutten av steketiden. Eggedosisen skal være stiv, så stivt at du kan "skrive" i den. Sukkeret skal være helt oppløst og den skal være hvit, ikke lysegul slik den begynner. Sikt hvetemelet og bakepulveret før du har det i. La kaken stå i formen en stund etter steking. Anbefaler oppskriften jeg skrev over her, den har aldri slått feil.
Gjest nextlife Skrevet 7. januar 2008 #9 Skrevet 7. januar 2008 Som sagt, har alltid brukt denne oppskriften, og ikke mislyktes. Ikke synes jeg den er tørr heller, men nå deler jeg alltid sukkerbrødet i 3 eller 4 deler, og smører gjerne delene med marmelade e.l. 150 g sukker til 4 egg høres helt ok ut, kanskje eggene var veldig små? Det smaker ikke potet av bakst man har potetmel i Uansett, bedre lykke nesta gang
Gjest hyggelig Skrevet 8. januar 2008 #10 Skrevet 8. januar 2008 vel, da var sukkerbrød2 ute av ovnen. etter gårsdagens mislykkede prosjekt fant jeg ut at d var best å prøve påny nå som jeg har fiaskoen friskt i minne. siden en av dere ikke bruker potetmel i d hele tatt, og den andre bruker en hel kopp, fant jeg ut at jeg skulle prøve en slags mellomting. 150g sukker 4egg 110g mel 40g potetmel 1 ts bakepulver. jeg lot sukker og egg piskes i ca 10-14 min i kenwooden, silte inn det tørre og satte kaka inn i kald ovn. var litt bekymra da jeg oppdaget av deigen bare fylte halvparten av forma. Meeeen...!!! til min store glede hevde kaka seg til OVER toppen av forma! etter å ha hatt den inne i ovnen i 43minutter skrudde jeg ovnen av og lot ovnsdøra stå på gløtt til kaka var avkjølt. da jeg skulle ta den ut merka jeg dessverre at den lagde "våt" lyd. selve kaka så fantastisk ut (om jeg kan si det selv ) så jeg skrudde på ovnen igjen og lot den stå 20min ekstra,men med bakepapir over. da jeg tok den ut tilslutt satt den fast i forma (billig silikonform jeg aldri hadde prøvd før igår) så den delte seg. meeen det gjorde ingenting, for da jeg så hvordan den så ut inni ble alle mine bekymringer borte den var skikkelig "svampaktig", lysegul (ikke mørkegul slik som den igår) og smakte godt, jo! så neste gang jeg lager kake skal jeg nok få det til perfekt, tror jeg! tusen takk for tips og råd!
Gjest hyggelig Skrevet 8. januar 2008 #13 Skrevet 8. januar 2008 taaakk, taaakk, hehe faktisk er jeg så godt i gang nå at jeg har tatt eggene ut av kjøleskapet og skal lage sukkerbunn3 litt senere. håper selfølgelig på perfekt resultat denne gangen. (og skal bruke en god, gammeldags springform istedenfor billig silikonform, hehe! ) men stemmer det at man ikke skal smøre kantene i forma???
Arkana Skrevet 8. januar 2008 #14 Skrevet 8. januar 2008 men stemmer det at man ikke skal smøre kantene i forma??? Jeg pleier å smøre og strø med hvetemel.
Gjest hyggelig Skrevet 8. januar 2008 #16 Skrevet 8. januar 2008 HURRA, HURRA!!! Jeg gjorde som du sa, arkana, og smurte formen med smør og mel. brukte samme oppskrift som på sukkerbrød2 (overfor), men passet på at kaka var nok stekt før jeg tok den ut denne gangen, hehe. da den var avkjølt tok jeg den ut av formen (som var kjempelett siden den var smurt) og delte den. jeg ga sambo en smak, og han sa dette var det beste sukkerbrødet jeg hadde laget noen gang så nå kan jeg det altså, jeg også *lettet* tror jeg dropper treninga i dag (også...) og drar ned på butikken å kjøper marsipan og kremfløte isteden.
Gjest hyggelig Skrevet 8. januar 2008 #18 Skrevet 8. januar 2008 *sender over et digert stykke* sitter å gomler et digert stykke selv her i sofaen. kjøpte til og med fancy sjokoladepynt til å ha oppå (er svak for sjoko,så jeg synes det passe til alt ) i tillegg til marsipan og krem. skikkelig herlig kaloribombe!
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #19 Skrevet 8. januar 2008 huff.. jeg prøvde meg på sukkerbrød i dag for andre gang i mitt liv.. og for andre gang i mitt liv ble det en katastrofe. hva gjør jeg galt? det ble et digert krater i midten av kaka... hadde bare en strøken ts med bakepulver og hadde ovnen på ca 180. piska godt og "gjorde alt riktig". eller... det gjorde jeg jo tydeligvis ikke..! heldigvis er det to uker til den "virkelige" kaka må stå klar. dette var bare en prøve- og gudskjelov for det! jaja.. "flatt sukkerbrød til kvelds, kjære!" *smile bredt* 5 mellomstore egg 2 dl sukker 1.5 dl hvetemel 1.5 dl potetmel 1 ts bakepulver Pisk egg/sukker til eggedosis Sikt i det tørre og skjær det i med eks slikkepott. Ha i ferdig smurt form og sett i ovnen som du har varmet til 200 grader. Skru ned til 180 når du setter den inn. Stekes ca 30 min. kaken er ferdig når den har trukket seg i kantene. tiden avhenger av ovnen,men legg bakepair over hvis den blir mørk. Snu kaken over på stekebrett og la den kjølne under formen. (holder seg saftig) Om du mislykkes med denne oppskriften, så skal jeg personlig komme og bake til deg.
Gjest Pupsilure Skrevet 13. september 2008 #20 Skrevet 13. september 2008 Her er en oppskrift som alltid blir luftig og vellykket. Sukkerbrød 4 egg 140 g sukker 140 g hvetemel ½-1 ts bakepulver Pisk eggedosis av egg og sukker. Bland i hvetemel og bakepulver. Hell i form (24 cm). Stek på nederste rille ved 165 grader i 30-35 minutter. Kaken skal ha trukket seg litt ut fra kanten når den er ferdig. La avkjøles litt i formen, før den hvelves på en rist og avkjøles helt. Når det gjelder den måten du vil pynte på har jeg bare gjort dette én gang. Da målte jeg opp en sirkel på midten av marsipanlokket og skar opp "kakestykker" av sirkelen (som henger sammen i kanten). Jeg hadde krem rundt kaken og oppå, men ikke i midten der marsipanen skulle brettes tilbake (ellers ville krem klistre seg til flikene som skal brettes ut, og det ser ikke så pent ut). Jeg la marsipanlokket oppå og brettet ut flikene, fylte forsiktig litt krem i midten og forskjellige bær oppå. Nå har jeg laget to eksemplarer av sukkerbunnen din, Arkana. Veldig fornøyd!! Takk for oppskrift.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå