Gjest graceland Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 Vi har en liten kattefrøken på 5 måneder som får akutt AD/HD etter midnatt. Hun raserer leiligheten som en middels orkan, og det er ikke få ting som har gått i gulvet i løpet av natta. Har dere noen råd? Må vi putte henne i bur for at hun skal holde seg rolig? Jeg har jo ikke lyst til det, hun må vel gjerne gjøre fra seg om natta?
Simpleminded Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 Jeg hadde min forrige katt i bur om natta på rommet mitt.. Da gav pusen beskjed om den ville ut eller måtte på do ved å skrape på døra.. Så lenge buret er stort nok, så ser jeg ikke at det er noe i veien å ha den i bur om natta. Og ta gjerne et teppe over buret Lykke til!
la Flaca Skrevet 9. november 2007 #3 Skrevet 9. november 2007 Katten kan selvfølgelig ikke puttes i bur om natta. Hva med å sette henne på badet (eller et annet ledig rom) med dokkassa, nye leker som hun bare får ha om natta, og god mat og vann? Ellers er hun i pøbelalderen enda, så det vil nok gi seg litt. Det blir bedre når katten er så gammel at den kan begynne å være ute om dagen også.
la Flaca Skrevet 9. november 2007 #4 Skrevet 9. november 2007 Jeg hadde min forrige katt i bur om natta på rommet mitt.. Da gav pusen beskjed om den ville ut eller måtte på do ved å skrape på døra.. Så lenge buret er stort nok, så ser jeg ikke at det er noe i veien å ha den i bur om natta. Og ta gjerne et teppe over buret Lykke til! Hva slags katt er det du har som finner seg i å sitte i et bur hele natta? Det hadde aldri min gjort uten å få varig med av det, og det ser jeg på som et sunnhetstegn. Katter er skumringsdyr og mange er naturlig våkne og aktive om natta. Å sette et slikt dyr i bur på den tida av døgnet er direkte dyrplageri.
Arkana Skrevet 9. november 2007 #5 Skrevet 9. november 2007 Det kunne aldri falle meg inn å stenge en katt inn i et bur om natten, stakkars dyr. Hvis det er så ille ville jeg gjort som la Flaca og funnet et rom hvor den ikke kan ødelegge noe og hvor den har tilgang til mat, vann, kattedo og et godt sted å sove. Ellers er jeg ganske sikker på at dette bare er en fase som vil gå over, våre katter har vært slik også og vi har bare satt vekk ting vi er redde for og latt dem holde på, det går over.
Gjest puselabb Skrevet 9. november 2007 #6 Skrevet 9. november 2007 Jeg tror nok du bare må la henne holde på. Ihvertfall ikke sette henne i bur! Enig i at du kan ha henne i et lukket rom, f.eks. badet, med tissekassa, mat og vann, som er foreslått tidligere. Eller så får du bare ta vekk alle de tingene du er redd for skal ødelegges.
Gjest Eir Skrevet 9. november 2007 #7 Skrevet 9. november 2007 Katten er ett nattaktivt dyr, så å sperre den inne i ett bur i sin mest aktive periode synes jeg er dyreplageri. La den heller være på ett rom hvor det er minst mulig å ødelegge, og hvor den har lekene sine osv, så den kan underholde seg selv. Kattunger i denne alderen er også fæle til å herje rundt, men det bør man være forberedt på når man skaffer seg katt. Som regel roer de seg når de er 6-8 mnd ett sted.
Tabris Skrevet 9. november 2007 #8 Skrevet 9. november 2007 Er helt enig i at det blir helt feil å plassere katten i bur om natta. Det er helt naturlig for kattungen å være aktiv da, og det kan kanskje hjelpe på om den får være ute på dagen, som la flaca nevner (hvis den ikke allerede er det). Er også enig i at det kan være bedre å ha den på et rom i stedet, men den bør absolutt få løpe ute også, så blir den kanskje trettere om kvelden. Det er vel heller ikke så lenge til den kan være ute om natten også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå